سرمایه گذاری در بورس با پول کم ممکن یا غیرممکن

سرمایه گذاری در بورس با پول کم کاری است که در شرایط اقتصادی فعلی بسیاری از ایرانیان به دنبال آن هستند. امروزه ارزش پول ملی به‌شدت کاهش‌یافته است. در این راستا بسیاری از ما به دنبال خرید دلار و ارزهای خارجی بودیم. این ارزها هم دوای درد اقتصاد دردمند ما نبود. تا اینکه مقام معظم رهبری فرمودند به تولید ملی توجه کنید. توجه به تولید ملی همانا و فراگیر شدن خریدوفروش سهام در بورس همانا.

می‌خواهید به بورس وارد شوید؟

برای ورود به بورس راه‌های متفاوتی وجود دارد اما در گام اول باید بدانید بورس برای شما مناسب است یا خیر. سرمایه گذاری در هر بخش از اقتصاد وابسته به شخصی است که می‌خواهد سرمایه گذاری کند. بنابراین بهتر است قبل از شروع بورس با خودتان اتمام‌حجت کنید.

 

نگرانی از پول کم

نگرانی از پول کم

 

 

بورس برای چه کسانی مناسب نیست؟

تعداد بسیاری از ما زمان کافی برای داشتن یک شغل دوم نداریم. در این حالت است که به فکر سرمایه‌گذاری می‌افتیم. باید بگوییم اگر زمان کافی برای کار در بورس را ندارید؛ بهتر است آن را کنار بگذارید. کمترین و حداقل زمان برای فعالیت در بورس، روزانه یک ساعت است.

 اما اگر یک شغل دارید و به دنبال این هستید که درآمد خود را زیاد کنید و یا به بورس به‌عنوان شغل دوم نگاه می‌کنید؛ این شغل دوم خوبی است. اما اگر یک شغل ثابت ندارید و به دنبال درآمد ماهانه ثابت ندارید؛ بورس یکی از بدترین گزینه‌هایی است که می‌توانید به آن فکر کنید.

سرمایه شما به چه شکل است. آیا سرمایه از راه سالها تلاش و جمع‌کردن پول به دست آمده است؟ آیا از یک وام بانکی به دست آمده است؟ شاید هم از کسی پول قرض گرفته‌اید؟ درصورتی‌که این پول یک وام است یا از کسی قرض کرده‌اید و یا به هر نحو باید روزی آن را برگردانید؛ از بورس صرف‌نظر کنید.

برای هر کاری باید جنبه داشته باشید. جنبه در زندگی همه جا هست. درصورتی‌که می‌خواهید وارد بورس شوید؛ باید جنبه تحمل ضرر و زیان‌های زیاد و احتمالی را داشته باشید. به‌هرحال نمی‌توان از بورس همیشه انتظار سوددهی داشت.

سرمایه گذاری در بورس با پول کم ممکن است اما نه اینکه فکر کنید می‌توان یک شبه پولدار شد. هیچ‌کس وجود ندارد که یک شبه پولدار شده باشد. اصلاً هیچ راهی وجود ندارد که بتوان یک شبه پولدار شد. ازاین‌جهت اگر فکر می‌کنید با استفاده از بورس می‌توان یک شبه پولدار شد؛ باید بگوییم بورس برای شما مناسب نیست.

بورس برای چه کسانی مناسب است؟

  • اگر سرمایه‌ای دارید که فعلاً از آن استفاده‌ای نمی‌کنید.
  • اگر می‌خواهید از راه سود سهام سرمایه‌ای که دارید را افزایش دهید.
  • اگر می‌خواهید شغل سهام و سرمایه‌داری را در پیش بگیرید.
  • اگر صبر و ریسک‌پذیری شما بالاست و به خوبی می‌توانید خودتان را کنترل کنید.
  • اگر آینده مالی خود برایتان مهم است.
  • اگر می‌خواهید آینده خوبی برای فرزندانتان داشته باشید.
  • اگر آمادگی صرف زمان برای رسیدن به هدف را دارید.
  • اگر برای داشتن یک ثروت مناسب آماده هستید.
  • اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری در بورس با پول کم را تجربه کنید و می‌دانید آماده هستید.

چرا باید سرمایه گذاری در بورس با پول کم را تجربه کنم؟

هیچ شغلی در اول راه ساده نیست. زمانی که کم‌تجربه هستید؛ بیشتر امکان اشتباه وجود دارد. این مورد هم کاملاً طبیعی است. نگران نشوید. بهتر است وقتی می‌خواهید وارد کاری شوید که نیازمند پول است؛ ابتدا یک مدل ساده از آن کار را داشته باشید. به این معنی که ابتدا از کم شروع کنید.

در بورس نیز همین مورد صادق است. بهتر است در اولین بار ورود به بورس سرمایه زیادی به میدان نیاورید. این کار باعث می‌شود در صورت ضرر، مقدار پولی که از دست می‌دهید کم باشد. اگر یک برگ سهام 500 هزارتومانی خریداری کرده و ضرر کرده باشید؛ بهتر است تا یک برگ 5 میلیونی خریده و ضرر کرده باشید. این قانون بازی است!

البته این نیست که بگوییم سرمایه‌گذاری زیاد نمی‌توانند به شما سود برسانند. البته که می‌توانند. اگر سرمایه شما زیاد باشد و سود کنید هم، بیشتر می‌توانید سود داشته باشید به نسبت زمانی که سرمایه کمتری داشته‌اید. بنابراین دقت کافی داشته باشید که سرمایه شما نه آن‌قدر کم باشد که سودها به چشم نیاید و نه آن‌قدر زیاد که اگر ضرر کردید سکته قلبی کنید!

از مهم‌ترین نکات سرمایه گذاری در بورس با پول کم

بسیار مهم است که سرمایه شما کم نشود. کاهش سرمایه به این معنی است که اگر در آینده معامله‌ای انجام دادید که سود بالایی داشت؛ شما درصد بهره کمتری از آن سود خواهید کرد. بنابراین اولین قانون بورس این است که سعی کنید سرمایه اولیه‌تان دست‌نخورده باقی بماند. سرمایه در بورس، مهم‌ترین چیز است.

قانون بعدی این است که در معاملات جاری یک حساب جدا برای سود و سرمایه داشته باشید. بهتر است با سودها معامله کنید نه با سرمایه‌ها. درصورتی‌که با سرمایه معامله کنید؛ شبیه به یک قمارباز می‌شوید که معتاد به قمار کردن شده است. این‌گونه است که سرمایه اولیه را از دست داده‌اید بدون اینکه سودی به دست آورید.

از دو قانون بالا می‌توان نتیجه گرفت اولویت اول حفظ سرمایه، اولویت دوم حفظ سودهای قبلی و اولویت سوم، به دست آوردن سود است. بنابراین برای به دست آوردن یک سود کوچک، تمام سرمایه خود را به خطر نیندازید. درست است که در بورس باید ریسک‌پذیر باشید؛ اما این بیشتر به دیوانگی شبیه است. اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره قوانین خرید و فروش سهام در بورس بدانید؛ می توانید کلیک کنید.

 

ثروت و سرمایه گذاری در بورس

ثروت و سرمایه گذاری در بورس

 

 

اما حداقل سرمایه گذاری در بورس با پول کم چقدر است؟

آخرین سوالی که قصد داریم به آن پاسخ دهیم؛ این است که حداقل سرمایه برای ورود به بورس چقدر است.

در اصل باید بگوییم شما حتی با 100 هزار تومان هم می‌توانید وارد بورس شوید. تعجب نکنید سرمایه شما هرچقدر هم که کم باشد؛ می‌توان با آن وارد بورس شد. البته سود و ضرر به شکل درصدی عمل می‌کند. بنابراین اگر سرمایه اولیه شما ده میلیون تومان باشد و سرمایه دوستتان 100 هزار تومان؛ در صورت 10 درصد سود؛ دوستتان ده هزار تومان سود می‌کند درحالی‌که سود شما یک ملیون تومان خواهد بود.

سرمایه گذاری در بورس با پول کم نیز ممکن است. به‌شرطی که در اولین گام خودتان را شناخته باشید و بدانید هدفتان از ورود به بورس چیست؟ در این مقاله با طرح تعدادی سؤال به این مورد پاسخ دادیم. البته بسیار مهم است که هنگام ورود به بورس قوانین را رعایت کنید. البته نه تنها هنگام ورود به بورس بلکه هنگام فعالیت در آن نیز مهم است قوانین را رعایت کنید. 

    لینک کوتاه: