زنجیره ضرر چیست؟

زمانی که این عنوان را می‌بینید ممکن است ندانید چرا آن را برگزیده ایم. حتی بسیاری از افرادی که تازه در بازار بورس و فرابورس فعالیت می‌کنند ممکن است تا به حال نام زنجیره ضرر را نشنیده باشند. در واقع این نام می‌تواند برای همه نا آشنا باشد. به همین دلیل است که الف بورس تصمیم گرفته است شما را با این مفهوم آشنا کند. البته زمانی که برایتان از آن بگوییم حتم دارم که بسیاری از شما آن را به شکل عملی تجربه کرده اید. در واقع کمتر سرمایه گذاری است که روند آن را تجربه نکرده باشد. بنابراین بهتر است این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. از جمله مقالات پیشنهادی ما برای مطالعه p/e در تحلیل سهام، فروش سهام چرا و چگونه؟، راز سود چند صد درصدی در بازی حق تقدم سهام، سود آورترین سهام های بورس را از آن خود کنید.، کشاورزی و دامپروری ملارد شی و دیگر مقالات الف بورس است که به شکل رایگان به شما عرضه شده است.

مشکل زنجیره ضرر از کجا آغاز می‌شود؟

همه ما در شرایط عادی بازار معاملاتی انجام می‌دهیم. زمانی که کمی تجربه در معامله گری به دست آورده و با مطالعه مقالات کمی هم اطلاعات خود را بالا ببرید؛ کسب سود از بازار کار آسانی می‌شود. به همین دلیل معاملات شما نیز سودآور‌تر و حتی قدرت ریسک پذیری شما نیز افزایش می‌یابد. با افزایش قدرت ریسک پذیری سهام‌هایی که انتخاب می‌کنید نسبت به قبل با ریسک بیشتری همراه خواهند بود.

زنجیره ضرر چیست؟

زنجیره ضرر چیست؟

معاملات هر روزه روند خود را طی می‌کنند. البته گاهی هم ضرر‌های کوچک وارد معاملات شما می‌شوند که می‌توان آن‌ها را به راحتی جبران کرد. به طور کلی می‌توان گفت ضرر نیز بخشی از بازی بازار است. بنابراین باید با آن سوخت و ساخت. زمانی که همه چیز خوب است و زمان زیادی است که خبری از زیان نشده است باید کمی نگران باشید. در واقع همیشه در بهترین شرایط است که انسان با خیال اینکه همه چیز خوب است کمی چشمانش را می‌بندد. اما مشکل دقیقا از همینجا شروع می‌شود.

مشکل دقیقا از زمانی شروع می‌شود که در میان سودهای شما سر و کله یک زیان بزرگ پیدا می‌شود. در صورتی که سرمایه گذاری باشید که سال‌ها در بازار تجربه دارد؛ می‌دانید با این زیان بزرگ چگونه رفتار کنید. اما اگر یک تازه کار باشید اوضاع بدتر از گذشته می‌شود.

ضرر روی ضرر در زنجیره ضرر

زمانی که یک تازه کار با یک زیان هنگفت بعد از سودهای شگفت انگیز مواجه می‌شود؛ رفتار کاملا غیرحرفه‌‌ای از خود نشان می‌دهد. این طبیعی است که در مواقع زیان ناراحت و در مواقع سود خوشحال شوید. اما آنچه یک سرمایه گذار حرفه‌‌ای را از شما متمایز می‌سازد؛ رفتار وی در برابر زیان یا سود است. بنابراین بهتر است مراقب رفتار خود باشید.

بعد از یک روز خوب در بازار زمانی که آخرین معامله به خوبی پیش نمی‌رود؛ طبیعی است که ناراحت شویم. یک تازه کار در این زمان با خود می‌گوید: ای کاش معامله آخر را انجام نداده بودم. آن وقت امروز را با خوشحالی از بازار خارج می‌شدم. توجه داشته باشید که کائنات درون شما را بو می‌کشد! در صورتی که چیزهای خوب درون شما بگذرد؛ دنیا دست به دست هم می‌دهد تا چیزهای خوب به سمت شما بیایند. این مورد درباره چیزهای منفی نیز صادق است. در واقع وقتی یک سرمایه گذار تازه کار این صحبت درونی را با خود داشته باشد؛ باید انتظار روند منفی را نیز داشته باشد.

روند منفی که در درون معامله گر تازه کار ما ایجاد شده است ادامه پیدا می‌کند. تا جایی که وی تصمیم می‌گیرد به سرعت سود از دست رفته را بازگرداند. اینجاست که او علاوه بر ناراحت، عصبانی و جنگجو نیز می‌شود. عصبانی است که چرا بازار بروفق مراد او نبوده است. ناراحت است چون زیان کرده است. جنگجو می‌شود چون می‌خواهد سود از دست رفته را بازگرداند. همین روحیه حمله به بازار است که برای او ضرر روی ضرر به همراه دارد.

ورود به زنجیره ضرر

داستان ناراحتی‌ها ادامه دارد. اما اینجا زمانی است که برای جبران خسارت وارد معامله دیگری می‌شویم. معامله خوب زمانی شکل می‌گیرد که شما با تمام ذهنتان آن را برسی کرده باشید. در واقع اگر بخواهیم کل سود دهی در بازار بورس را در یک جمله خلاصه برایتان بگوییم این است که خوب تحلیل کنید؛ خوب سود ببرید! معاملاتی که با شرایط روحی بد شروع می‌شوند؛ معمولا نتیجه خوبی هم در پی ندارند.

آسیا به نوبت!

شروع یک معامله با تصور اینکه می‌خواهید زیان معامله قبلی را جبران کنید؛ موجب می‌شود سریع عمل کنید. این طور معاملات معمولا شرایط لازم برای ورود را ندارند. اما افرادی که در این شرایط روحی قرار می‌گیرند؛ به هدف خود یعنی کاهش زیان معامله قبلی فکر می‌کنند و نه نتیجه‌‌ای که ممکن است این معامله هم زیان آن‌ها را بیشتر کند.

معاملات با این شرایط معمولا تمام شرایط روند شما را شامل نمی‌شوند. در این شرایط امکان اینکه نتوانیم به خوبی سرمایه خود را مدیریت کنیم افزایش می‌یابد. ممکن است چشمتان را به روی بسیاری از زوایای بازار ببندید. ممکن است قواعدی که در گذشته آموخته‌‌اید را نادیده بگیرید و خیلی چیزهای دیگر از این دست ممکن است برایتان روی دهد.

نکته مهم این است که بازار معلمی است که کوچکترین خطاها را به بیشترین تنبیه‌ها جبران می‌کند. در اکثر موارد معامله دوم هم زیان خواهد داد. اما این زیان انتهای داستان نیست. اکثر سرمایه گذاران تازه کار در اینجا متوقف نمی‌شوند. تنها سرمایه گذارانی در این قسمت متوقف می‌شوند که یا تجربه بالایی داشته باشند؛ یا مقالات بسیاری در این زمینه مطالعه کرده باشند. همین است که می‌گوییم مقالات الف بورس را به طور کامل و هرروز مطالعه کنید. پیشنهاد مطالعه ما مقالاتی از جمله راز سود چندصد درصدی در بازی حق تقدم سهام، فروش سهام چرا و چگونه؟ ، نکات هوشمندانه برای خرید سهام سودآور، چگونه یک تریدر حرفه‌‌ای شویم؟ و… است.

ورود به زنجیره ضرر

ورود به زنجیره ضرر

سرمایه گذاران تازه کاری که در این قسمت متوقف نمی‌شوند؛ بازهم به معامله برای جبران زیان معاملات قبلی ادامه می‌دهند. اینجاست که اصل داستان شروع می‌شود. در اینجاست که فکرهای منفی موجب ندید گرفتن اصول در بازار می‌شود. در واقع شرایط روحی منفی موجب از دست دادن پول می‌شود. معامله سوم، چهارم، پنجم و… به همین زنجیره ضرر ادامه می‌دهد.

چرا با زنجیره ضرر مواجه می‌شویم؟

زمانی که با یک زنجیره زیان مواجه می‌شویم؛ یعنی یک بخش از کارمان ایراد دارد. باید به دنبال مشکل بگردید. در بسیاری از موارد ما موضوع خاصی در معامله نمی‌بینیم اما در آن معامله قطعا اشتباهی وجود دارد. اشتباهی که از جانب ماست که نتوانسته‌‌ایم با شرایط کنار آمده و به درستی فکر کنیم. بنابراین در معاملات به دنبال ایراد خود بگردید. سرمایه گذاران بسیاری در این زمان به مشکل بزرگ جامعه امروز یعنی غرور برخورد می‌کنند.

بسیاری از سرمایه گذاران نیز با مشکل احساسات درونی خود دست و پنجه نرم می‌کنند. عدم برخورداری از بالانس روانی خوب می‌تواند مشکلات بسیاری از جمله زیان‌های زنجیره‌‌ای در پی داشته باشد. منظور از عدم بالانس روانی تنها احساس بد ناشی از شکست نیست. بلکه منظور تمامی احساساتی است که چشم شما را در معامله می‌بندد. احساساتی همچون شادی بعد از سود می‌تواند اعتماد به نفس شما را بیش از اندازه بالا ببرد. احساسات همچون غم هم می‌تواند موجب شود شما به بازار حمله کنید.

معامله گران و سرمایه گذاران با تجربه حتما شاهد این بوده‌‌اند که به محض ورود به بازار جهت به شکل ناگهانی تغییر می‌کند. در این زمان باید با حوصله برخورد کنید. آرامش خود را حفظ کنید. حتی اگر زیان هنگفتی کنید؛ می‌توانید از آن چیزهای بسیاری یاد بگیرید. بنابراین آرام باشید. شروع به یافتن مشکل کنید. این کار را می‌توانید در اولین گام با تحلیل معامله شروع کنید.

راه چاره زنجیره ضرر چیست؟

می‌دانم اکنون برای بسیاری تجدید خاطرات گذشته شده است. برای بسیاری هم تعجب آور بوده و فکر می‌کنند مرگ برای همسایه است! اما برای هر مشکلی، راه حلی وجود دارد.

به منظور جلوگیری از تکرار زیان بهتر است به خودتان کمی استراحت دهید. یک لیوان قهوه در یک کافه خوب می‌تواند بهترین گزینه باشد. بنابراین بهتر است یک ساعت تا دو ساعت معامله‌‌ای انجام ندهید. این زمان بر حسب زمانی است که احساسات درون شما فوران می‌کند. بنابراین می‌توانید آن را بیشتر کنید. گاهی مشاهده شده که این زمان ریکاوری به ۲۴ ساعت هم رسیده است.

به طور معمول زنجیره ضرر زمانی ایجاد می‌شود که به محض ورود شما به بازار جهت به شکل ناگهانی تغییر کرده و به سمت مخالف شما حرکت کند. در واقع زنجیره زمانی آغاز می‌شود که شما معامله دوم را به همان جهت معامله اول انجام دهید. در صورتی که می‌دانید این جریان به سمت گنداب حرکت می‌کند! بنابراین بهتر است منتظر بمانید تا جهت بازار حداقل کمی متمایل به شما شود.

راه حل بعدی ما این است که به دنبال مشکل باشید. همیشه بعد از معاملات چه زمانی که سود می‌کنید و چه زمانی که زیان می‌دهید؛ بهتر است معامله را تحلیل کنید. این کار به شما کمک می‌کند نقاط ضعف خود را بیابید و آن‌ها را از بین ببرید. و یا نقاط قوت خود را یافته و آن‌ها را بهتر کنید. بنابراین با تحلیل معامله اول، می‌توانید باعث شوید اشتباهتان در معامله دوم تکرار نشود.

چاره زنجیره ضرر

چاره زنجیره ضرر

در پایان

زنجیره ضرر از جمله مشکلاتی است که دلایل متنوعی دارد. از جمله دلایل روانی که می‌تواند شما را به یک بازنده تبدیل کند. توجه داشته باشید که می‌توانید در روزهای بعدی ضررها را جبران کنید. این روند بازار است که برخی روزها به نفع شما و برخی روزها به زیان شما باشد. کمی صبر داشته باشید. در این میان مطالعه می‌تواند بهترین راه ممکن باشد. پیشنهاد ما برای مطالعه p/e در تحلیل سهام، فروش سهام چرا و چگونه؟، راز سود چند صد درصدی در بازی حق تقدم سهام، سود آورترین سهام های بورس را از آن خود کنید.، کشاورزی و دامپروری ملارد شیر و… است. به یاد داشته باشید که علم بدون عمل همانند درخت بدون میوه است!

    لینک کوتاه: