روش مدرن پورتفولیو در بورس بر پایه ریسک و بازده سهام

روش مدرن پورتفولیو در بورس بر مبنای محاسبات ریاضی:

در مطالب قبلی به استراتژی های معاملاتی در بازار بورس چون تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال اشاره کردیم. که هر یک کاربرد خاص خود را در تحلیل بازار سهام دارند. در این متن اشاره ای داریم به روش مدرن پورتفولیو در بورس ، که توسط هری مارکویتز بیان شده است. این روش بر مبنای محاسبات ریاضی و بر مبنای ریسک و بازده سهام بنا شده است.

روش مدرن پورتفولیو در بازار بورس، به کارا بودن بازار تاکید دارد، و بیان می دارد که اطلاعات بازار فقط در اختیار قشر خاصی نیست، بلکه تمام افراد حاضر در بازار سرمایه به اطلاعات دسترسی دارند.آنچه اهمیت دارد شفافیت و خلوص اطلاعات است که باید در معاملات بازار جاری باشد.

همین‌الان آموزش‌های سایت ما را دنبال کنید تا در پایان دوره‌های آموزشی بورس به یک فرد کاملاًحرفه‌ای در زمینه سرمایه‌گذاری بورس تبدیل شوید.

استدلال روش مدرن پورتفولیو در بورس:

روش مدرن پورتفولیو در بورس با استدلال و منطق بیان می کند که، سرمایه گذار حرفه ای باید سرمایه خود را در مجموعه ای از سهام که به آن پرتفوی گفته می شود سرمایه گذاری کند، و از سرمایه گذاری در یک نوع سهام یا یک قلم دارایی پرهیز کند. اینگونه می تواند خطر از دست دادن سرمایه و ریسک موجود را کاهش دهد.

البته پرتفوی و سبد سهامی که مد نظر روش پورتفولیو در بازار است، بهتر است ترکیب مختلف از سهام شرکت هایی باشد که نوسانات مشابهی در بازار نداشته باشند. به طور مثال در صورتی که بازده یک سهام در بازار با کاهش مواجه شدهباشد، بازده سهام دیگر افزایش یابد و اینگونه گونه سازی سهام شرکت ها می توانند چاره ساز شوند.

روش مدرن پورتفولیو در بورس

لذا سرمایه گذار باید در نحوه انتخاب سبد سهام در روش مدرن پورتفولیو در بورس نکات زیر را مد نظر قرار دهد:

• انتخاب بهینه در ترکیب سهام شرکت ها
• ارزیابی دقیق مجموعه سهام در سبد پرتفوی
• ارزیابی موقعیت سهام در شرکت های مختلف
• تعیین بازده مورد انتظار از تک تک سهام های انتخاب شده در سبد پرتفوی

رابرت هاگن در رابطه با این نوع خرید نظریه جالبی را با ذکر مثال بیان کرده است. او می گوید ذرت ها در شرق آمریکا رشد می کنند و نیاز به باران دارند ولی کنگرها که در غرب امریکا رشد می کنند نیازی به باران ندارند و در نهایت پیشنهاد می کند سرمایه گذار هر دو را بخرد.

در سالهای اخیر نرم افزارهای مناسبی برای به ثمر نشستن روش مدرن پورتفولیو در بورس تدوین شده است که بررسی ریسک و بازده سهام و در نهایت تحلیل نظام مند بر انتخاب سبد پرتفوی رامیسر کرده است.


 

• فایل های مرتبط 

تئوری پرتفلیو (۲۱ صفحه)

 


• فایل های صوتی مرتبط

۱- مفهوم ریسک و بازده (۱)

 

۲- مفهوم ریسک و بازده (۲)

 

۳- مفهوم ریسک و بازده (۳)

 

۴- مفهوم ریسک و بازده (۴)

 

۵- شناسایی ریسک و بازدهی در بازار سرمایه(قسمت اول) 

 

۶- شناسایی ریسک و بازدهی در بازار سرمایه(قسمت دوم) 

 

    لینک کوتاه: