روش اول عمل و عکس العمل

روش اول عمل و عکس العمل در آموزش تحلیل تکنیکال

اندروز همیشه در دوره و سمینارهای آموزش تحلیل تکنیکال ادعا می نمود که هر تحلیل گری که در این روش مهارت کافی را داشته باشد، قادر خواهد بود 1 میلیون دلار بدست آورد.

گام اول: رسم خط مرکزی

به طور کلی وقتی روش عمل و عکس العمل را در آموزش تحلیل تکنیکال بررسی می کنیم متوجه استفاده ی این روش از سه خط می شویم؛ خط مرکزی، خطوط عمل و عکس العمل. اولین قدمی که به منظور بهره گیری از این روش باید برداشت انتخاب نمودن خط مرکزی مناسب است. بنابر آموزه های آموزش تحلیل تکنیکال ، خط مرکزی که انتخاب می کنید می تواند خط میانه، خط روند یا حتی خط روند چند محوره باشد.

ولی دقت داشته باشید که خط های بالایی و پایینی چنگال و خط های هشدار را نمی توان به عنوان خط مرکزی انتخاب نمود. در شکل زیر مشاهده می کنید که سهام کمپانی نوکیا به صورت چارچوب روزانه آورده شده است. همانطور که مشخص هست و در مطالب قبلی آموزش تحلیل تکنیکال مرور کردیم، در این نمودار به کمک نقاط محوریِ A,B خط میانه ترسیم گردیده است و سپس همین خط به عنوان خط مرکزی انتخاب شد.

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال ، چهارچوب روزانه ی شرکت NOKIA

گام دوم: رسم خطوط عمل

نمودار بعدی که در ادامه ی آآموزش تحلیل تکنیکال در این قسمت آورده شده با اتکاء به نمودار قبلی رسم شده است. طبق قانون اندروز، در بازارهای مالی برای عمل و عکس العمل، هر عملی متناسب با یک عکس العمل است. طبق آموزش تحلیل تکنیکال ، موقعیت قرارگیری عمل در سمت چپ خط مرکزی بوده و در گذشته رخ داده اما عکس العمل در سمت راست خط مرکزی است و در آینده رخ خواهد داد.

همچنین براساس عقیده ی اندروز، عملی که در سمت چپ خط مرکزی قرار دارد با عکس العملی که در سمت راست خط مرکزی بوده و در آینده رخ خواهد داد، نسبت به یکدیگر وابستگی دارند.ضمنا مطابق مطالب گفته شده در آموزش تحلیل تکنیکال ، شیب خطوط عمل که در سمت راست خط مرکزی قرار گرفته اند مشابه شیب خط مرکزی بوده و با نقطه ی محوری موجود در کف یا سقف، برخورد دارند. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می کنید خط عمل 1 با نقطه ی محوری کف و خط عمل 2 با نقطه ی محوری سقف برخورد دارند.

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال ، خطوط عمل مرتبط با شرکت NOKIA

گام سوم: رسم خطوط عکس العمل

همانطور که در عناوین آموزش تحلیل تکنیکال اشاره کردیم، خطوط عمل وظیفه ی نشان دادن گذشته ی قیمت و خطوط عکس العمل وظیفه ی نشان دادن آینده ی قیمت را دارند. رسم خط عکس العمل بسیار ساده است بدین صورت که فاصله ی میان خط عمل 1 و خط مرکزی را اندازه گیری، و سپس به همان میزان در سمت راست خط مرکزی، خط عکس العمل را رسم می کنید. برای خط عکس العمل 2 نیز دقیقا مشابه با خط عکس العمل 1اقدام می کنید.

در واقع وقتی به شکل نهایی نگاه می کنید، خط مرکزی را مابین خط عمل و عکس العمل مشاهده می کنید که خط عمل و عکس العمل نسبت به آن قرینه ی یکدیگر هستند. در شکل زیر که از سری شکل های آموزش تحلیل تکنیکال است، دو خط عمل و عکس العمل با شیب مشابه خط مرکزی را مشاهده می کنید.

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال ، خطوط عمل و عکس العمل مرتبط با شرکت NOKIA

نموداری که مشاهده می کنید ادامه ی نمودار قبلی در رابطه با شرکت NOKIA می باشد. طبق این نمودار در امتداد عکس العمل 1، دو نقطه ی کف C,D با نقش محوری ایجاد شده اند. همچنین مشاهده می کنید که طبق آموزش تحلیل تکنیکال مبنی بر استفاده از دو نقطه ی محوری جهت رسم خط عمل 1، دقیقا متناظر با آن، روی خط عکس العمل، دو نقطه ی محوری تشکیل شده است. در نتیجه دو نقطه ی محوری کفی که روی خط عکس العمل 2 شکل گرفته، E و F نامیده می شوند که متناسب با یک نقطه ی محوری شکل گرفته اند.

طبق آموزش تحلیل تکنیکال بیان می کنیم که مفهوم حاکم بر عمل و عکس العمل اندروز متناسب با این اصل می باشد که هر نقطه ی محوری بر روی خط عمل می تواند منجر به تشکیل نقطه ی محوری بر روی خط عکس العمل بشود. در نتیجه هر معامله گری که نسبت به این اصل باور داشته باشد، در تلاش برای تشکیل نقاط محوری رو خط عکس العمل خواهد بود.

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال ، خطوط محوری عمل و عکس العمل در رابطه با شرکت NOKIA

در ادامه ی مطالب عنوان شده در آموزش تحلیل تکنیکال قصد داریم تا به ذکر مثالی در مورد کاربرد روش عمل و عکس العمل در سهام شرکت اپل بپردازیم. در شکل زیر، مطابق اصول بیان شده در آموزش تحلیل تکنیکال ، خط میانه ای در نقش خط مرکزی رسم و خط عمل به کمک نقطه ی محوری کف و سقف و با شیب یکسان با خط مرکزی رسم شده است. خط عکس العمل نیز به قرینه ی آن ترسیم شده است. در شکل زیر نظاره گر نحوه ی تشکیل نقطه ی محوری سقف بعد از عبور کردن قیمت از عکس العمل هستید.

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال ، کاربرد روش عمل و عکس العمل در سهام شرکت APPLE

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال و کاربرد روش عمل و عکس العمل در رابطه با شرکت FACEBOOK

نمودار بعدی آموزش تحلیل تکنیکال ، نحوه ی استفاده از روش عمل و عکس العمل را برای قیمت سهام شرکت مایکروسافت نشان می دهد. مشابه با کاربردهای قبلی و آموزش های داده شده، اولین قدم رسم و انتخاب خط مرکزی است. مشابه با موارد قبلی بیان شده در آموزش تحلیل تکنیکال ، خط میانه به عنوان خط مرکزی انتخاب شده است. پس از این مراحل، 5 خط عمل، مماس بر نقطه های محوری چپ خط مرکزی و با شیب یکسان با این خط، ترسیم شده است. مطابق تعریف، تمامی خطوط عمل باید نشان دهنده ی قیمت هایی باشند که قبل از خط مرکزی هستند.

خطوط عکس العمل متناظر با 5 خط عمل ترسیم شده، مشابه با آموزش های داده شده، شیب مشابهی با خط مرکزی داشته و فاصله ی آنها با خط مرکزی نیز یکسان با فاصله ی بین خطوط عمل با خط مرکزی است. در این نمودار، مشاهده می کنید که پس از برخورد قیمت با عکس العمل 1 و تشکیل نقطه ی محوری، به سمت بالا بازگشته است. کارکرد این رفتار معادل با نقطه ای محوری با نقش مقاومتی بوده که در اینجا تبدیل به عکس العمل حمایتی می شود.

در ادامه ی نمودار زیر همانطور که مشخص شده، در ادامه ی مسیر، قیمت با عکس العمل های 2، 3 و 4 برخورد و عکس العمل های مشابهی با خطوط عمل ایجاد کرده است. طبق آموزه های موجود در آموزش تحلیل تکنیکال ، انتظار پایان دوران نزولی در خط عکس العمل 5 را خواهیم داشت.

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال ، کاربرد خطوط عمل و عکس العمل در رابطه با سهام شرکت Microsoft

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال ، کاربرد روش عمل و عکس العمل در رابطه با نمودار قیمت جهانی مس (بورس فلزات لندن)

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال ، خطوط عمل و عکس العمل، قرینه ی یکدیگر نسبت به خط مرکزی مرتبط با فولاد مبارکه ی اصفهان

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال ، خط میانه ی چند محوره در نقش خط مرکزی مرتبط با شرکت ملی سرب و روی

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال ، کاربرد روش عمل و عکس العمل در رابطه با پتروشیمی کرمانشاه

    لینک کوتاه: