راز سود چند صد درصدی در بازی حق تقدم سهام

به دست آوردن سود چندصد درصدی از بازی حق تقدم سهام در بازار بورس رازی است که تنها سرمایه گذاران بزرگ از آن با خبر هستند. در این مقاله اما الف بورس قصد دارد پرده از این راز بگشاید. در این مقاله به هر چیزی که در بازی حق تقدم به آن نیاز دارید را خواهید آموخت. برای اموزش بهتر اما لازم است اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید. پیشنهاد ما مطالعه مقالات دیگر الف بورس از جمله نکات هوشمند خرید سهام سودآور، فروش سهام چرا و چگونه؟ ، چگونه یک تریدر حرفه‌‌ای شویم؟ ، آموزش معاملات آتی سکه و سهام، اطلاعات زدگی مانع موفقیت و… است. این کار به شما کمک می‌کند این مقاله را بهتر بیاموزید.

افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی

انواع افزایش سرمایه و حق تقدم سهام

انواع افزایش سرمایه و حق تقدم سهام

این کاری است که شرکت‌ها به منظور افزایش سرمایه انجام می‌دهند. آورده‌های نقدی سهام داران همان سرمایه‌‌ای است که آن‌ها به منظور بهبود عملکرد و پیشرفت به شرکت تزریق می‌کنند. شرکتی که بخواهد افزایش سرمایه داشته باشد در اولین گام باید به دنبال کسب مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار باشد. دریافت این مجوزها چندان سخت نیست. گام دوم این است که یک مجمع فوق العاده تشکیل دهید. درباره انواع مجامع بورسی می‌توانید در مقاله انواع مجامع بورسی بیشتر بخوانید.

بازگشایی نماد شرکت در بورس بعد از تشکیل مجمع فوق العاده انجام می‌شود. توجه داشته باشید که روند افزایش سرمایه به این شکل نیست که به سرعت و پس از بازگشایی سهام شرکت اقدام به افزایش سرمایه کند. بلکه به این صورت است که بعد از بازگشایی نماد، چند روزی شرکت صبر می‌کند. بعد از اینکه حدود سه تا یک هفته از بازگشایی نماد گذشت؛ شرکت تا ۶۰ روز اقدام به افزایش سرمایه می‌کند. توجه داشته باشید در طی این ۶۰ روز نماد، سهام و حق تقدم سهام بازگشایی می‌شوند.

حق تقدم سهام چیست؟

این سوال ممکن است برای بسیاری ابهام ایجاد کرده باشد. حق تقدم زمانی به کار سهام داران می‌آید که شرکت قصد افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی داشته باشد. در این زمان شرکت به هر سهام دار به نسبت سهامی که دارد امتیاز دریافت می‌کند. این امتیاز قابلیت خرید سهام جدید با قیمت اسمی ۱۰۰ تومان را به سهام دار می‌دهد. به این تخصیص امتیاز به سهام داران اولیه، حق تقدم گفته می‌شود. به دست آوردن حق تقدم نیز همانند تمام المان‌هایی که در بازار بورس محاسبه می‌شوند؛ دارای فورمول است. به مثال زیر توجه کنید.

به فرض مثال شرکتی قصد افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی دارد. بعد از مجمع فوق العاده بنا می‌شود این افزایش سرمایه از محل آورده نقدی باشد. در صورتی که شما از قبل ۱۰۰۰ سهم این شرکت را داشته باشید؛ پس از افزایش سرمایه سهامی به پرتفوی شما اضافه نمی‌شود. این در حالی است که ۱۰۰۰حق تقدم به پرتفوی شما اضافه می‌شود. حل فرض کنید شرکت قصد دارد ۲۰۰ درصد افزایش سرمایه داشته باشد. در این حالت شما با داشتن ۱۰۰۰ سهم، ۲۰۰۰ حق تقدم خواهید داشت. این روند تا انتها به همین منوال ادامه دارد.

چگونه می‌توان از حق تقدم سهام استفاده کرد؟

 

این سوال نیز ذهن بسیاری از سهام داران را به خود مشغول کرده است. یکی از راه‌های دریافت حق تقدم این است که از قبل در شرکت سهام داشته باشید. اما در بازار سرمایه بسیاری از سهام داران اقدام به فروش حق تقدم‌های خود می‌کنند. خرید حق تقدم نیز می‌تواند یکی دیگر از راه‌های به دست آوردن حق تقدم سهام باشد. توجه داشته باشید که خرید و فروش حق تقدم حدود ۶۰ روز بعد از بازگشایی نماد ممکن می‌شود. به روش‌های زیر می‌توانید از این مزیت استفاده کنید.

تکمیل فرم

 

زمانی که شرکت بخواهد حق تقدم را برای شما آزاد کند؛ یک فرم به شما تحویل می‌دهد. این فرم دارای محلتی است که معمولا ۶۰ روز می‌باشد. شما باید قبل از اتمام محلت این فرم را به شرکت تحویل دهید. این اقدام شما به این معنی است که می‌خواهید در افزایش سرمایه شرکت مشارکت کنید. به همین دلیل شما باید مبلغ را نیز به همراه فرم به حساب شرکت واریز کنید. مبلغی که باید به حساب واریز کنید به ازای هر سهام حدود ۱۰۰ تومان است. بعد از این کار سهام به نام شما صادر می‌شود.

اگر متوجه افزایش سرمایه نشدیم چه کنیم؟

 

به هر دلیلی ممکن است متوجه افزایش سرمایه نشویم. حتی ممکن است به هر دلیل دیگری اقدام به استفاده از حق تقدم نشوید. در این حالت شرکت پس از پایان مهلت مقرر حق تقدم باقی مانده را با قیمت روز بازار می‌فروشد. بعد از فروش این امتیاز، شرکت مبلغی که از آن به دست می‌آورد را به حساب سرمایه گذارانی که از حق تقدم خود استفاده نکرده‌‌اند واریز می‌کند.

از دیگر راه‌های استفاده از حق تقدم این است که برگه حق تقدم خود را در بازار بورس به فروش برسانید. این کار را می‌توانید توسط یکی از کارگزاری‌های دارای مجوز انجام دهید. توجه داشته باشید که این کار را می‌توان هم از طریق اینترنتی و هم از طریق معامله حضوری انجام دهید. بسیاری از شما هم اکنون سوال قیمت این گواهی در ذهنتان چرخ می‌زند. قیمت برگه حق تقدم در بازار بورس معادل تفاوت قیمت برگه مبلغ اسمی و قیمت بازار هر سهم است. به مثال زیر توجه کنید.
فرض کنید شرکت الف سهامی به قیمت ۲۰۰ تومان در بازار بورس دارد. قیمت سهام اسمی نیز ۱۰۰ تومان است. بنابراین اگر شما بخواهید حق تقدم خود را در بازار به فروش برسانید؛ قیمت آن ۱۰۰ تومان خواهد بود.

بعد از مراسم حق تقدم چه می‌شود؟

 

زمانی که مهلت خرید و فروش سهام تمام می‌شود؛ ناظر بازار اتمام زمان را اعلام می‌کند. تجربه نشان داده است حدود دو تا پنج ماه بعد دوباره نماد بازگشایی می‌شود. توجه داشته باشید که هیچ زمان مشخصی برای بازگشایی وجود ندارد اما برطبق قانون این زمان نباید بیشتر از نه ماه شود. توجه داشته باشید که بازگشایی نماد که این بار انجام می‌شود شباهتی به دفعه قبلی ندارد. در این بازگشایی شما تنها حق خرید و فروش حق تقدم خود را دارید. معمولا در زمان خرید حق تقدم کارگزاری از حساب شما ۱۰۰ تومان مبلغ اسمی مطالبه می‌کند. این مطالبه به خاطر این است که کارگزاری تعهد کرده است مبلغ ۱۰۰ تومان را به حساب شرکت واریز کند.

بعد از پایان تمام این ماجرا شرکت بازهم محاسباتی باید انجام دهد. از جمله این محاسبات میانگین فروش است. بعد از به دست آوردن میانگین فروش، این مبلغ به حساب کسانی که از حق تقدم سهام خود استفاده نکرده‌‌اند واریز می‌کند. این مبلغ در شرکت باقی می‌ماند. اما بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند در اولین فرصت این مبلغ را به حساب سهام داران واریز کنند.

تخلف‌های کارگزاری در خرید وفروش حق تقدم سهام

 

از جمله تخلف‌هایی که کارگزاری در این حین انجام می‌دهد این است که زمانی که برای اولین بار حق تقدم نماد بازگشایی می‌شود؛ اجازه خرید و فروش آنلاین را نمی‌دهند. برخی از آن‌ها به طور کلی اجازه معامله به شما نمی‌دهند. برخی نیز تنها به شکل تلفنی و حضوری اجازه انجام معامله می‌دهند. بسیاری از آن‌ها نیز بیشتر از مبلغ اسمی از شما طلب می‌کنند. این کار خلاف قانون است. در بازگشایی دوم نیز همانند این است که شما سهم را می‌خرید و چند ماه امکان معامله کردن ندارید.

چگونه می‌توان بازدهی سودعالی از حق تقدم سهام به دست آورد؟

 

نمونه بازدهی حق تقدم های استفاده نشده

نمونه بازدهی حق تقدم های استفاده نشده

اصل بازی حق تقدم به این معنی است که از حق تقدم‌های استفاده نشده سود ببرید. البته شما می‌توانید به روش‌های دیگری هم به سود برسید. اما توجه داشته باشید با استفاده از روش‌های سود در ۶۰ روز معامله و یا به نیت واریز پول و تبدیل حق تقدم به سهام نیز می‌توان به سود رسید اما سود اصلی در استفاده نکردن از حق تقدم است. توجه داشته باشید که در صورتی که می‌خواهید در این بازی شرکت کنید؛ باید ریسک بالایی را بپذیرید. همچنین باید مقدار زیادی هم شانس داشته باشید. اصلا اجازه دهید این مبحث را با یک مثال توضیح دهیم.

فرض کنید قیمت سهم الف ۱۲۰ تومان باشد. بعد از افزایش سرمایه و بازگشایی نماد چند روز هم بعد از آن نماد حق تقدم بازگشایی می‌شود. توجه کنید که معمولا قیمت سهام و قیمت حق تقدم حدود ۱۰۰ تومان اختلاف دارد. در اینجا به این نکته اشاره می‌کنیم که اختلاف قیمت حق تقدم و سهام همیشه ۱۰۰ تومان نیست.
توجه داشته باشید تفاوت میان قیمت سهم و قیمت حق تقدم سهام ناشی از قیمت سهم در بازار و شرایط بازار است. همچنین حق تقدم نیز مانند تمام شاخص‌های بورس، قابلیت نوسان ۸ درصدی دارد. حق تقدم یکی از شاخص‌هایی است که درگیر حجم مبنا نمی‌شود.
با فرض اینکه شما حق تقدم‌ها را به میانگین بیست تومان خریداری کرده‌‌اید اما پول حق تقدم‌ها را واریز نمی‌کنید. حالت‌های زیر به وجود می‌آید.

حالت اول

 

یا سهم از ۱۲۰ تومان پایین‌تر می‌آید؛ یا ثابت می‌ماند و یا بالا می‌رود. در صورتی که قیمت کاهش پیدا کند و یا در قیمت خود ثابت بماند؛ طبیعی است که شما زیان هنگفتی بکنید. چراکه مثلا اگر سهم پس از چند ماه و در زمان عرضه حق‌های استفاده نشده به ۹۰ تومان می‌رسد. در این حالت عملا حق تقدم بیشتر از یک ریال به فروش نخواهد رسید. این بدان معنی است که سرمایه شما کمتر از یک درصد می‌شود.

حالت دوم

 

حالت دوم این است که سهام تا زمان عرضه حق‌های استفاده نشده به ۲۴۰ تومان برسد. در این حالت کسی که سهم را دارد حدود ۲۰۰ درصد سود می‌کند. به عبارت دیگر سرمایه آن شخص تقریبا دو برابر می‌شود که سود نسبتا بالایی است.

اصول عرضه حق تقدم این است که حق تقدم‌های استفاده نشده باید با قیمت ۱۰۰ تومان کمتر از قیمت سهم در بازار به فروش برسد. بنابراین حق تقدم‌هایی که در مثال با قیمت بیست تومان خریداری کرده‌‌اید در این حالت با قیمت ۱۴۰ تومان به فروش می‌رود. این بدان معنا است که شما ۷۰۰ درصد سود می‌کنید. یعنی سرمایه شما ۷ برابر می‌شود!

نکات کلیدی حق تقدم سهام

 

افزایش سرمایه سنگین

 

بهترین کار در حق تقدم این است که سهام شرکت‌هایی که تشخیص می‌دهیم افزایش سرمایه سنگین دارند را خریداری کنیم. سپس زمانی که نزدیک است حق تقدم بازگشایی شود؛ حق تقدم‌ها را نیز خریداری کنیم. زمانی که بازدهی مناسبی از این شرکت‌ها به دست آوردیم؛ قبل از سررسید شصت روزه حق تقدم‌ها را به فروش برسانیم. این کار موجب می‌شود وارد بازی حق تقدم نشویم.

چرا؟

 

زمانی که شرکت درخواست افزایش سرمایه می‌دهد و سهام آن سنگین است؛ تا قبل از ثبت درخواست قیمت سهام شرکت به شدت افزایش می‌یابد. اما بعد از بازگشایی قیمت آن به یک سوم قبلی کاهش پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که به موازات قیمت سهام؛ حق تقدم‌ها نیز افزایش پیدا می‌کنند.

دلیل دیگر این است که سهام داران عمده در این زمان سعی می‌کنند از سهم حمایت کنند. آن‌ها با خرید سهام قیمت آن را افزایش می‌دهند. از طرف دیگر حق تقدم‌ها را می‌فروشند. آن هم به این دلیل که قیمت سهام بالا رفته، شناوری آن بسیار کم شده است؛ به همین دلیل است که فروش حق تقدم بسیار ساده‌تر می‌باشد. سهام داران عمده سهام را خریداری می‌کنند. از طرف دیگر می‌توانند حق تقدم‌ها را به چیزی بیشتر از پنج برابر به فروش برسانند. اما زمانی که معامله پایان می‌یابد؛ بازی حق تقدم سهام شروع می‌شود. در این زمان سهام دار عمده شروع به فروش گسترده سهم می‌کند. این کار به منظور این است که قیمتی که به خاطر حمایت خود او رشد کرده سقوط کند و در زمان بازگشایی حق تقدم‌های استفاده نشده؛ سهام دار موردنظر آن‌ها را با قیمت بسیار کمتری دوباره به دست آورد.

افزایش سرمایه‌هایی با درصد کمتر از صد

 

در این نوع افزایش سرمایه‌ها اگر قیمت سهم بین ۸۰ تا ۲۰۰ تومان باشد؛ می‌توان به خوبی در بازی حق تقدم شرکت کرد. سهام داران خبره این نوع سهام را خوراک حق تقدم سهام می‌دانند. توجه داشته باشید که به طور کلی هرچه قیمت حق تقدم پایین‌تر باشد؛ سود یا زیان بیشتری در آن نهفته است.

در این نوع بازی چون میزان افزایش سرمایه کم است؛ برای سهام داران عمده به صرفه نیست که بخواهند سهام را به خاطر حق تقدم بازی دهند. در این نوع بازی‌ها نیز تعداد حق تقدم‌های استفاده نشده معمولا کم است. بنابراین بازهم برای سهام دارن عمده به صرفه نیست که قیمت سهام خود را به خاطر حق تقدم کم یا زیاد کنند. در واقع می‌توان گفت شرکت در این بازی‌ها عموما برای سهام داران عمده صرفه ندارد. به همین دلیل است که آن‌ها تمایل چندانی برای این کار ندارند.
توجه داشته باشید که در این نوع افزایش سرمایه‌ها تنها کاری که باید به خوبی انجام دهید؛ پیش بینی روند سهم است. در صورتی که پیش بینی کردید که در ۴ تا ۶ ماه آینده سهم روند صعودی پیدا می‌کند؛ حق تقدم‌ها را خریداری کنید. در این زمان بهتر است ۱۰۰ تومان‌ها را واریز نکنید تا شرکت حق تقدم‌هایی که شما در دست دارید را به فروش برساند.

محاسبه قیمت سهام بعد از افزایش سرمایه

محاسبه قیمت سهام بعد از افزایش سرمایه

مراحل کسب بازدهی چندصد درصدی از حق تقدم سهام

 

  1. شرکتی که می‌خواهند افزایش سرمایه صد درصدی یا کمتر داشته باشد را بیابید. نکته‌‌ای که در این زمان باید به آن توجه کنید این است که این افزایش سرمایه باید از طریق آورده نقدی باشد. در این صورت است که به شما حق تقدم تعلق می‌گیرد.
  2. گام بعدی این است که به تحلیل و برسی بپردازید. در واقع مهم‌ترین گام تحلیل و برسی این است که آیا سهم در ۶ یا ۷ ماه آینده روند صعودی خواهد داشت یا خیر.
  3. با توجه به میزان ریسک پذیری خود در گام سوم، اقدام به خرید حق تقدم کنید. توجه داشته باشید که در صورتی که توان ریسک کمی دارید بهتر است سرمایه زیادی برای این کار اختصاص ندهید. چراکه همانطور که در بخش‌های قبلی مقاله ذکر کردیم؛ احتمال از دست رفتن بخش بزرگی از سرمایه شما ممکن است.
  4. بهترین کار این است که در گام چهارم حق تقدم‌ها را به فروش نرسانید. این کار را تا زمانی که حق تقدم‌های استفاده نشده به فروش برسند انجام دهید. در صورتی که مرحله دوم را به خوبی و درست انجام داده باشید؛ باید منتظر سود هنگفتی باشید که به حسابتان واریز خواهد شد.

حق تقدم سهام یکی از بزرگترین بازی‌هایی است که در بورس انجام می‌شود. این بازی سود بسیاری دارد. اما دقت کنید که به همان میزان هم ریسک از دست رفتن سرمایه برآورد می‌شود. بنابراین بهتر است تحلیلگر خوبی باشید تا بتوانید در بازی حق تقدم سهام نیز نفر برنده باشید. در این میان توصیه می‌شود مقالات دیگر ما همچون نکات هوشمند خرید سهام سودآور، فروش سهام چرا و چگونه؟ ، چگونه یک تریدر حرفه‌‌ای شویم؟ ، آموزش معاملات آتی سکه و سهام، اطلاعات زدگی مانع موفقیت و… را نیز مطالعه نمایید.

  1. حمید گفته؛
    ۲۱:۳۳ ۱۳۹۹/۰۹/۱۶

    سلام :مطلب بسیار خوب و عالی بود با موشکافی بسیار دقیق منتظر سایر مطلب هایی از این دست میباشم در ضمن دوستان اگر مطلبی را متوجه نمیشوند سوال کنند نه این که آن را زیر سوال ببرند. بسیار ممنون ومتشکرم

  2. رضا گفته؛
    ۰۷:۲۷ ۱۳۹۹/۰۷/۱۷

    سلام
    ممنون از اینکه در مورد حق تقدم مطلب نوشتید ولی خدا وکیلی خیلی بد و گنگ و نامفهوم نوشتید . خیلی بهتر از این میشد نوشت

لینک کوتاه: