ده نکته که هر سهام داری باید بداند

 سهام‌داری برعکس آنچه اکثر مردم تصور می‌کنند کار ساده‌ای نیست. اینکه بتوانید به خوبی سرمایه اولیه خود را به سود تبدیل کنید بسیار مهم است. در این راستا نکات زیادی است که باید آن‌ها را قبل از ورود به بازار بزرگ بورس بشناسید. این نکات می‌توانند کلید طلایی شما باشند. البته نکات بسیاری هم هست که می‌توان در این بازار یاد گرفت. در این مقاله قصد داریم به ده نکته که هر سهام داری باید بداند اشاره کنیم. با ما همراه باشید. بهتر است به مقاله 95 دلیل زیان در بورس نیز سری بزنید.

انتخاب صنعت برتر

در بازار بورس صنایع بسیاری فعالیت می‌کنند. از صنایع خدماتی گرفته تا کارگاه‌های کوچک خدماتی. بنابراین انتخاب بهترین صنعت به‌منظور سرمایه‌گذاری از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. در این میان صنایعی وجود دارند که میانگین بازده آن‌ها از میانگین بازده بازار بیشتر است. بنابراین طبیعی است که این صنایع طرفداران بسیاری داشته باشند. پس دقت داشته باشید که همان صنعت را قبل از دیگران انتخاب کنید. این یعنی پیش‌بینی صنعت برتر.

ده نکته که هر سهام داری باید بداند ؛ انتخاب شرکت برتر

در هر صنعتی شرکت‌های بسیاری فعالیت می‌کنند. دقت داشته باشید که این شرکت‌ها شرایط متفاوتی دارند. در این میان شرکت‌هایی هستند که میانگین بازده آن‌ها از میانگین بازده صنعت بیشتر است. در این حالت دلیلی وجود ندارد که این شرکت‌ها را انتخاب کنید. معمولاً این شرکت‌ها سوددهی بالاتر و سریع‌تری دارند.

دقت داشته باشید منظور از بازده سود نیست. بلکه بازده یعنی کلیه سودهای منتفع از شرکت در یک مدت‌زمان مشخص. دقت داشته باشید سودهای منتفع انواع متفاوتی دارند. از میان آن‌ها می‌توان به EPS، اختلاف قیمت، سهام جایزه و… اشاره کرد.

میزان نقد شوندگی

هیچ فروشنده‌ای دوست ندارد جنسش روی دستش بماند! سهام نیز به همین شکل است. زمانی که می‌خواهید سهامی خریداری کنید؛ به میزان نقد شوندگی به عنوان یکی از مهم‌ترین ده نکته که هر سهام داری باید بداند نگاه کنید. نقد شوندگی از موارد بسیاری تأثیر می‌گیرد. عواملی که می‌توانند به نفع شما نیز بگردند. تنها کافی است یک تحلیل خوب از بازار داشته باشید. از مهم‌ترین عواملی که روی نقد شوندگی تأثیر می‌گذارند می‌توان به حجم معاملات شرکت، تعداد برگ سهام معامله‌شده، دفعات معامله، تعداد خریداران و… اشاره کرد.

 

نقدینگی

میزان نقد شوندگی

دقت داشته باشید که در بازار میزان نقد شوندگی همچون موارد بسیار دیگر درجه‌بندی و به قولی سطح‌بندی دارد. با توجه به این مورد می‌توان بهترین خرید را داشت. دقت داشته باشید که نقد شوندگی 1 یعنی بالاترین درجه نقد شوندگی. درجه بعد 2 و 3 و 4 و به همین ترتیب می‌باشد. سهامی خوب است که نقد شوندگی متناسبی داشته باشد.

بسیاری از کارشناسان میزان نقد شوندگی کمتر از صد را قابل‌قبول می‌دانند. برخی دیگر بیشتر از 50 پیش نمی‌روند. بسیاری هم حد 20 برایشان مناسب است. درجه نقد شوندگی سهامی که می‌خواهید بخرید؛ به استراتژی و هدف سرمایه‌گذاری شما بستگی دارد.

رتبه نقد شوندگی در بازه‌های زمانی متفاوت ارزیابی می‌شوند. برخی بازه زمانی یک ماهه را مناسب می‌دانند. برخی به سراغ بازه زمانی یک ساله می‌روند. برخی هم ترجیح می‌دهند بازه زمانی سه ماهه داشته باشند. البته در اغلب موارد بازه زمانی سه ماهه مورد برسی قرار می‌گیرد.

میزان سهام در دست سهام‌داران عمده

از دیگر موارد مهم در برسی ده نکته که هر سهام داری باید بداند به میزان سهام در دست سهام‌داران عمده می‌رسیم. این مورد هرچه کمتر باشد بهتر است. چراکه در این حالت بازار حالت مه‌آلود خود را از دست می‌دهد و عرضه و تقاضا شکل واقعی به خود می‌گیرد. عرضه و تقاضا مهم‌ترین عامل تعیین قیمت در بازار است. بنابراین هرچه واقعی‌تر باشد؛ یعنی به میزان قیمت سهم نیز واقعی‌تر است.

در بسیاری از شرکت‌ها برگ‌های سهام بیشتر در دست سهام‌داران عمده است. این مورد کنترل سهام‌داران عمده بر بازار را بیشتر می‌کند. آن‌ها می‌توانند قیمت سهام را کنترل کنند. با توجه به این مورد دقت داشته باشید که با خرید سهام شرکت‌هایی که سهام‌داران عمده بیشتر در آن‌ها سهام‌دارند؛ سهام‌داران جز ضرر بسیاری می‌دهند.

اخبار اقتصادی – سیاسی

سهام یکی از بازارهای اقتصادی است. بنابراین اخبار اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. سیاست نیز بر همه‌چیز تأثیر می‌گذارد. بنابراین اخبار اقتصادی – سیاسی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. فکر نمی‌کنم روزانه چند دقیقه گوش دادن به اخبار از خبرخوان‌های مختلف زمان زیادی از شما بگیرد. البته این چند دقیقه می‌تواند سود بسیاری برای شما داشته باشد. گوش دادن به این اخبار کمک می‌کند بازار را بهتر پیش‌بینی کنید. بنابراین تلاش کنید اول صنعت مناسب را انتخاب و اخبار متمرکز آن صنعت را گوش دهید.

 

اخبار اقتصادی – سیاسی

اخبار اقتصادی – سیاسی

 

ده نکته که هر سهام داری باید بداند ؛ شاخص P/E  

این شاخص می‌تواند اطلاعات بسیاری به شما ارائه کند. بنابراین توجه داشته باشید که عدم توجه به این مورد می‌تواند ضرر بسیاری به شما برساند. از مهم‌ترین اطلاعات این شاخص می‌توان به انتظار بازار از سهم موردنظر اشاره کرد. درصورتی‌که این شاخص عدد بالایی را نشان دهد؛ می‌توانیم بگوییم که سهام‌داران چشم امید به این سهام بسته‌اند؛ بنابراین این سهام می‌تواند رشد فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

دقت داشته باشید عدد فعلی این سهام یک چیز است و برسی بازه آن یک چیز دیگر. بنابراین علاوه بر توجه به عدد فعلی این شاخص آن را در یک بازه زمانی معین مثلاً یک ساله برسی کنید. البته بهتر است بازه‌های زمانی این شاخص را در شرکت‌های مختلف همان صنعت نیز مورد برسی قرار دهید.

اخبار طرح و توسعه

اخبار شرکت موردنظر را جمع‌آوری کنید. مطمئن شوید آیا شرکت قصد دارد سرمایه خود را افزایش دهد؟ شاید هم می‌خواهد طرح‌های توسعه‌ای اجرا کند که نیازمند سرمایه است؟ عقل سلیم می‌گوید شرکتی که پاسخش به این سؤالات مثبت است بهتر است. این مورد زمانی اهمیت پیدا می‌کند که شما یک سرمایه‌گذاری مستمر داشته باشید. 

میزان رشد EPS

از خود بپرسید کدام شرکت‌های صنعت موردنظر در سال مالی EPS کمتری اعلام کرده‌اند؟ کدام شرکت‌ها EPS بالایی داشته‌اند؟ این سؤالات یکی از سؤالات مهم‌تر هشتمین مورد از ده نکته که هر سهام داری باید بداند می‌باشد.

سبد سهام

همه تخم‌مرغ‌هایتان را در یک سبد نچینید. در صورتی که این کار را انجام دهید و شرکت زیان ده باشد؛ آن گاه سرمایه بزرگی از دست می‌دهید. سبد سهام بسازید. در درست کردن یک سبد سهام خوب رعایت تعداد، تنوع شرکت و صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است.

استراتژی

کبکی بخواهد راه رفتن کبوتر بیاموزد عاقبت راه رفتن خودش هم یادش می‌رود! متأسفانه امروزه ما دنباله‌رو دیگران هستیم بدون اینکه راه مشخصی از خودمان داشته باشیم. همواره برای خود یک نقشه راه یا استراتژی ترسیم کنید. تنها ترسیم آن کافی نیست باید خود را ملزم به پیروی از استراتژی شخصی خود بدانید. 

هیچ‌کس ضرر کردن را دوست ندارد اما بسیاری از ما انگار برای خرید سهام اجباری داریم! آن‌قدر سریع و بدون مطالعه اقدام به این کار می‌کنیم که ممکن است در آینده دچار مشکل شویم. بنابراین دقت داشته باشید باید روش‌ها و استراتژی‌های متفاوت را روی یک کاغذ یا امروز گوشی همراه برسی کنید و معایب استراتژی خود را بدانید و برطرف کنید. به قولی می‌توان گفت باید خریدوفروش فرضی داشته باشید. این نکته شاید بتوان گفت مهم‌ترین نکته از ده نکته که هر سهام داری باید بداند می‌باشد. مهم نیست چقدر زمان صرف خریدوفروش فرضی می‌کنید. نتیجه‌ای که از آن می‌گیرید بعداً شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

آخرین نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که هیچ گاه تک‌بعدی نگاه نکنید. به این معنی که هر کدام از این نکات اگر به شکل تکی اجرا شوند سودی نخواهند داشت. چراکه بازار آن قدر پیچیده است و از عوامل مختلف تأثیر می‌گیرد که با یکدیگر در تعامل هستند. بنابراین عاقلانه به نظر نمی‌رسد که شما ده نکته که هر سهام داری باید بداند را بدانید؛ اما آن‌ها را تکی اجرا کنید.

 

 

    لینک کوتاه: