حد ضرر چیست؟ و چطور باید آن را تعریف کنیم؟

حد ضرر چیست؟ یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که می‌توان زمانی که ضرر کرده‌اید از خود بپرسید؛ همین مورد است. البته بهتر است بپرسید چرا حد ضرر خود را رعایت نکرده‌اید! در هر دو صورت باید بدانید حد ضرر چیست و چه کاربردی دارد. ازاین‌جهت توصیه می‌شود تا انتها این مقاله را دنبال کنید.

چرا باید حد ضرر تعریف کنیم؟

از قدیم گفته‌اند هرکجا جلوی ضرر را بگیریم؛ منفعت است. زمانی که در بازارهای مالی فعالیت می‌کنید هم باید جلوی ضرر را بگیریم. این کار به شما کمک می‌کند تا ضرر کمتری کنید. درواقع باید گفت زمانی که در بورس فعالیت می‌کنید بسیار ساده است که این مورد را فراموش و مقدار بسیار زیادی ضرر کنید. در این حالت باید همیشه گوشه ذهنتان را برای این مورد خالی کنید.

به یک مثال ساده توجه کنید. فرض کنید شما یک سهام به قیمت صد هزار تومان خریداری کرده‌اید. این سهام در ابتدا ده درصد افزایش پیدا می‌کند. کمی بعد شروع به ضرر دهی می‌کند. در این مثال دو حالت وجود دارد:

  1. شما از قبل حد ضرر را برای خود مشخص کرده‌اید و زمانی که ضرر به این اندازه رسید؛ آن را بفروشید تا بیشتر ضرر نکنید.
  2. در حالت دوم شما برای خود این میزان حد ضرر را مشخص نکرده‌اید و فکر می‌کنید ممکن است سهام شما در آینده افزایش قیمت پیدا کند. در این حالت بازهم ضرر روی ضرر را خواهید دید. در این حالت اگر زود به داد سهام خود نرسید؛ باید بی‌خیال سرمایه خود شوید.

 

حد ضرر چیست

حد ضرر چیست

 

 

حد ضرر چیست؟

حد ضرر یکی از مهم‌ترین المان‌ها در بورس است. حتی زمانی که در بورس نزدک یا بورس‌های خارجی مثل بورس آمریکا سرمایه‌گذاری کرده‌اید بازهم باید احتمال ضرر را بدهید. بنابراین باید آموزش آنلاین بورس را با ای بی سی بورس دنبال کنید.

در ساده‌ترین تعریف برای حدضرر باید بگوییم زمانی که در حال ضرر دادن هستید؛ باید آن را متوقف کنید. این در حالی است که باید یک میزان مشخص برای ضرر از قبل برای خود تعریف کرده باشید. اگر این کار را انجام داده باشید؛ باید بگوییم شما حد ضرر خود را تعیین کرده‌اید.

مهم‌ترین نکته‌ای که درباره حد ضرر باید به آن اشاره کنیم؛ این است که در رسیدن به این میزان باید دقت کافی به خرج دهید. به این معنی که حتی کاهش میزان سود نیز باید جزو ضررهای این بخش به حساب بیاید. یعنی اگر کاهش میزان سوددهی هم داشتید؛ آن‌قدر که به حد ضرر خود رسیدید؛ باید سهام خود را برای فروش بگذارید.

نکته بعدی که باید آن را رعایت کنید این است که زمانی که میزان سود افزایش پیدا می‌کند؛ میزان حد ضرر شما نیز باید افزایش پیدا کند. این به این خاطر است که هرچقدر میزان سوددهی شما زیادتر شود؛ یعنی پول شما نیز زیادتر شده است. همانند یک قمار قانونی به نظر می‌رسد! زمانی که سود بیشتری وارد معامله کردید؛ قطعاً زمان خارج شدن نیز باید زودتر شود.

حد ضرر چیست؟ درواقع حد ضرر اتوماتیک چیست؟

افرادی که در بازارهای بین‌المللی فعالیت می‌کنند با این مورد بیشتر سروکار دارند. آنها می‌دانند که یکی از قابلیت‌های فعالیت در بازارهای بزرگ همچون فارکس؛ قرار دادن حد ضرر به شکل اتوماتیک است. شما می‌توانید این قابلیت را در بازارهای بزرگ جهانی داشته باشید؛ اما متأسفانه این قابلیت هم‌اکنون برای تالار بورس ایران فعال نیست. بنابراین شما در حال حاضر نمی‌توانید از این قابلیت استفاده کنید.

مهم‌ترین مزیت حساب حد ضرر به‌صورت خودکار این است که دیگر نیاز نیست به شکل روزانه اقدام به چک کردن سهام و قیمت آن کنید. زمانی که این درخواست برای شما فعال باشد؛ به‌محض اینکه قیمت سهام شما به‌اندازه حد ضرر برسد؛ به شما اطلاع داده می‌شود.

قوانین حد ضرر چیست؟

مهم‌ترین قانون تعیین حد ضرر، این است که هیچ قانونی وجود ندارد! تعیین حد ضرر تنها بستگی به یک چیز دارد؛ میزان ریسک‌پذیری کوتاه‌مدت و بلندمدت شما. البته یکی از مهم‌ترین قوانین تعیین حد ضرر برای سرمایه‌گذاران، سبک سرمایه‌گذاری شماست. هر سرمایه‌گذاری یک سبک برای خود دارد. این سبک بسیار مهم است زیرا تعیین می‌کند شما در آینده چطور سرمایه‌گذاری می‌کنید. یا حتی مشخص می‌کند چقدر سرمایه‌گذاری می‌کنید.

مهم‌ترین نکات در آموزش حد ضرر چیست؟

حد ضرر در معاملات کوتاه‌مدت بسیار مهم است. حتی در بحث معامله‌گری در بورس نیز باید حد ضرر رعایت شود. این مورد در معاملات کوتاه‌مدت باید بر اساس محدوده حمایت در موج نزولی قبلی اندازه‌گذاری شود. البته دقت داشته باشید این مورد زمانی عملی است که بین 8 تا 10 درصد باشد.

حد ضرر در معاملات میان‌مدت و بلندمدت نیز کم اهمیت‌تر از معاملات کوتاه‌مدت نیستند. حد ضرر در این معاملات باید بر اساس محدوده حمایتی معتبر اندازه‌گیری شود. بازهم باید دقت کنید که میزان حد ضرر شما باید بین 10 تا 20 درصد کمتر از قیمت اولیه خرید سهام باشد.

هر سهامی یک حد مقاومت دارد. زمانی که این حد مقاومت شکسته شد و سهام شما در بالای محدوده مقاومتی تثبیت شد؛ زمان تغییر در اندازه حد ضرر است. حالا باید میزان حد ضرر خود را روی مقاومت شکسته شده قرار دهید. دقت کنید که این میزان حالا به عنوان حمایت قلمداد می‌شود.

نحوه تعیین حد ضرر چگونه است؟

دانشمندان این حوزه معتقدند به روش‌های متفاوتی می‌توانید حد ضرر خود را تعیین کنید. در ادامه به معرفی دو روش مهم و کاربردی تعیین حد ضرر خواهیم پرداخت. با ما همراه بمانید.

حد ضرر یا استاپ لاس بر اساس درصد

این روش یکی از ابتدایی‌ترین روش‌های تعیین حد ضرر در ایران است. در این روش که کاملاً بر اساس توانایی ضرر کردن سرمایه‌گذار پایه‌ریزی می‌شود؛ درصدی که توان ضرر دارد اندازه‌گیری می‌شود. این اندازه برای هر معامله‌گر بورس یا هر سرمایه‌گذار متفاوت و منحصربه‌فرد است. اما بیشتر معامله‌گر تهاجمی حداکثر ده درصد از حساب خود را برای این مورد در نظر می‌گیرند.

زمانی که این درصد مشخص شد؛ شما باید به دنبال المان‌های دیگر بروید تا به‌ اصطلاح استاپ لاس خود را بهینه کنید. از مهم‌ترین این عوامل یا المان‌ها، وضعیت بازار در آن زمان است. این کار ممکن است کمی سخت باشد اما بهتر از از دست دادن مقدار زیادی سرمایه است که با ندانستن موضوع حد ضرر چیست ممکن می‌شود.

حد ضرر یا استاپ لاس بر اساس چارت

این روش نیز ابتدایی اما قابل‌اعتماد است. در این روش حد ضرر به جای اینکه بر اساس میزان حمایت و مقاومت‌های نمودار است. در بازار یکی از عوامل مهم هر سهم این است که سهام نمی‌توانند حد قیمتی را بشکنند. این حد بر اساس قیمت تعیین می‌شود اما زمان‌هایی هم پیش می‌آید که این حد شکسته می‌شود. آن زمان معامله گران و سرمایه‌گذاران بسیار خوشحال می‌شوند اما تعداد این زمان‌ها بسیارکم است. حالا می دانید که حدضرر چیست؟ تا آن را تعیین کنید!

در این نوع تعیین حد ضرر، می‌توان استاپ لاس را زیر حد مقاومت نمودار تعیین کرد و هم می‌توان آن را بالای حد مقاومت نمودار در نظر گرفت. این مورد نیز بسیار وابسته به خصوصیات شما و خصوصیات آن لحظه بازار است. اما در هر حال بهتر است میزان ریسک کردن خود را به اندازه‌ای نگه‌دارید که آسیب زیادی به شما و دارایی‌تان نرسد.

 

Stock loss limit

Stock loss limit

 

 

 

حد ضرر چیست؟ حد ضرر چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟ اصلاً چرا باید حد ضرر را تعیین کرد؟ پاسخ این سؤالات می‌تواند برای اهل بورس، سرنوشت‌ساز باشد. بنابراین بهترین کار این است که قبل از ورود به بورس و بازار پرخطر آن، این موارد را به خوبی آموزش ببینید.

    لینک کوتاه: