جبران ضرر در بورس واجب ترین واجب بورسی

جبران ضرر در بورس یکی از مهم‌ترین کارهایی است که هر سرمایه‌گذار و معامله گری در بورس باید با آن آشنایی کامل داشته باشد. هرچقدر هم که سرمایه‌دار بزرگی باشید؛ بازهم در یک دوره زمانی یک ضرر بزرگ را تجربه کرده‌اید. به‌ نوعی می‌توان گفت شتری است که در خانه هر سرمایه‌گذاری خوابیده است!

انواع ضرر در بازار و به‌خصوص بورس

جبران ضرر در بازار بسیار وابسته به نوع ضرر است. همان‌طور که این مورد در زندگی ما نیز صدق می‌کند.

 سخت‌ترین و بدترین نوع ضرر، ضرر معنوی است. ضرر معنوی شاید تا آخر عمر هم نتواند به حالت سابق خود بازگردد. بنابراین توصیه می‌شود به‌شدت خود را در برابر این ضرر بیمه کنید. این کار با استفاده از راه‌های تقویت اعتمادبه‌نفس ممکن می‌شود. از دست دادن اعتمادبه‌نفس و بعد از آن به دست آوردنش کار بسیار سختی است. بنابراین بهتر است خود را طوری تربیت کنید که اعتمادبه‌نفس خود را همیشه حفظ کنید.

نوع دیگری از ضرر، ضرر مالی است که می‌توان آن را به‌سرعت برطرف کرد البته اگر کمی دقت بیشتری به خرج دهید. این نوع از ضرر درست است که در بورس بسیار دیده می‌شود اما در این مقاله از ABCbors می‌آموزید این نوع از ضرر را به خوبی کنترل کنید.

 

جبران ضرر در بورس

جبران ضرر در بورس

 

عوامل ضرر در بورس

فعلاً بزارم باشه

همه ما مدیر هر بخش حتی خانه خودمان هم باشیم تابه‌حال با این موضوع برخورد کرده‌ایم. بنابراین چندان هم ناآشنا نیست. این یکی از مهم‌ترین اشتباهاتی است که سرمایه‌گذاران تازه‌کار در بورس به آن اقدام می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید یک سرمایه‌گذار نوپا اما موفق باشید بهتر است از این جمله و این عمل استفاده نکنید.

ضرر گریز نباشید

از قدیم گفته‌اند از هر چیزی بترسی سرت می‌آید. این جمله در بورس نیز کاملاً صادق است. اگر از ضرر کردن بترسید و به سمت معامله نروید؛ آن گاه زمانی است که دچار ضررهای مالی درست‌وحسابی می‌شوید. این یک قانون روانشناسی است که افراد بیشتر تمایل دارند ضرر نکنند تا سود کنند. در همین راستا است که برای افرادی که دچار این مشکل شده‌اند؛ ضرر هزار تومانی معادل سود دوهزارتومانی است. بنابراین آنها به شکل کاملاً بسته سرمایه‌گذاری می‌کنند و همین باعث می‌شود در معاملات بعد از یک ضرر بزرگ بسیار سخت معامله کنند.

آموزش آموزش آموزش

مهم‌ترین ضرری که امکان دارد در بورس متحمل آن شوید، ضرر ناشی از آموزش ندیدن یا آموزش بد است. زمانی که شما ندانید در هر مرحله از قرارداد یا بورس و فرا بورس باید چه‌کاری انجام دهید؛ همین می‌شود. یک زیان بزرگ انتظارتان را می‌کشد. بنابراین توصیه می‌شود قبل از شروع فعالیت در بورس، زمان فعالیت در بورس و یا حتی زمانی که سود کرده‌اید هم دست از آموزش برندارید. یکی از کارهایی که می‌توانید در بخش جبران ضرر در بورس نیز انجام دهید؛ آموزش دیدن برای ادامه کار است.

 

جبران ضرر در بازار بورس

جبران ضرر در بازار بورس

 

 

جبران ضرر در بورس

راه‌های متفاوتی برای جبران ضرر در بازار بزرگ بورس و فرا بورس وجود دارد. در ادامه به تفکیک نوع ضرر به برسی این راه‌ها خواهیم پرداخت. با ما همراه بمانید.

جبران ضررهای معنوی در بورس

کنترل زیان

این کار بسیار مهم است.  شما باید بدانید در زندگی همیشه روزهای خوب و بد وجود دارد بنابراین در پس شب سیه سپیدی بامداد مشخص است. منظورم این است که به آینده امیدوار باشید.

از مهم‌ترین اصول در جبران ضرر در بورس این است که نگذارید ضرر در روزهای بد بیشتر از سود در روزهای خوب شود. همین مورد به شما کمک می‌کند یک سرمایه‌گذار عالی باشید. به‌عبارت‌دیگر نباید اجازه دهید ضرری که در یک بازار یا یک معامله می‌کنید؛ بیشتر از سودی باشد که در معاملات بازارهای دیگر کرده‌اید.

باید جلوی ضرر را بگیرید.

مهم‌ترین اصل و درواقع لب مطلب ما همین است. یک ضرر بزرگ همه نوع فکر و خیال را به مغز شما می‌آورد. اما باید هوشیار باشید. در این زمان‌ها بهتر است به یاد بیاورید که بازار و ضررهایش در کنار سودهایش هستند. زمانی هم می‌رسد که شما نیز به سوددهی برسید. بنابراین باید آرامش خود را حفظ کنید.

مسئولیت‌پذیر باشید

در زندگی همیشه افرادی هستند که همیشه خدا به دنبال مقصر می‌گردند. به قولی می‌توان گفت همه در زیان آنها تقصیردارند به‌جز خودشان. چنین افرادی راه بهتر شدن را به روی خود می‌بندند. این افراد در زندگی چندان پیشرفت نمی‌کنند. بنابراین بهتر است اگر دوست بورسی برای خودتان انتخاب کرده‌اید؛ دور این قبیل افراد را خط بکشید.

زمانی که یک زیان بزرگ کرده‌اید بهتر است بگویید من این کار را کرده‌ام تا آن را به گردن دیگران بیندازید. درصورتی‌که این کار را نکنید خطر یک زیان دیگر و حتی بزرگ‌تر را به جان خریده‌اید. البته این کار مشکلات دیگری را نیز در درونتان به وجود می‌آورد. مثل تنفر از دیگران و یا نفرت پراکنی که نه برای خودتان مفید است و نه برای جامعه اطرافتان.

برای جبران ضرر در بورس تمرکزتان را دوباره به دست آورید.

اکثر معامله گرانی که تازه وارد بازار پرفرازونشیب بورس می‌شوند؛ دچار اعتمادبه‌نفس کاذب هستند. این افراد اصلاً نگران نباشند. بازار به‌وقت نیاز آن‌چنان آنها را زمین می‌زند که به‌شدت صدمه ببینند! و اما بعد از یک معامله ضرر دار این افراد چه کنند؟

این افراد باید سعی کنند علاوه بر شور و اشتیاق سابق، تمرکز خودشان و از همه مهم‌تر اعتمادبه‌نفسشان را بازیابی کنند. همین است که می‌گویند تمرکز و اعتمادبه‌نفس کلید پیروزی در هر کاری است. این افراد باید به این فکر کنند که زیان مثل یک چراغ‌خطر است. زمانی زیان می‌کنید که از مسیر اصلی منحرف‌شده باشید. بنابراین خوب دقت کنید و ببینید ایراد کارتان کجاست و آن را به خوبی رفع کنید.

جبران ضررهای مادی در بورس

معامله کاغذی

معامله‌ای که واقعی نباشد. معامله‌ای که یک بازی کوچک است برای شما. این کار فواید شگفت‌انگیزی دارد. الکساندر یکی از بهترین مثال‌هایی است که می‌توان در این مورد به آن اشاره کرد. او همچنین این ایده را داده و معتقد است که کاملاً عملی است. 

اگر امروز متحمل یک زیان بزرگ شده‌اید؛ همین‌الان تلفن خود را بردارید و وانمود کنید با کارگزار خود صحبت می‌کنید. درواقع باید بگوییم معامله کاغذی را همانند یک معامله عادی انجام دهید. این کار به شما یادآوری می‌کند اصول اصلی چیست و کارتان از کدام ناحیه دارای ایراد است.

مشورت

و امر هم شوری بینهم

قرآن هم به اهمیت این موضوع اشاره‌کرده است. بسیار مهم است زمانی که یک زیان بزرگ در بورس کرده‌اید؛ با یک متخصص بورس که از شما ماهرتر است تماس بگیرید و از او مشاوره بخواهید. مهم نیست او چقدر شما را تحقیر کند (البته این کار از افراد بزرگ بعید است!) مهم نیست چقدر به شما سرکوفت بزند؛ حتی مهم نیست چقدر ناله می‌کند! بلکه مهم این است که باعث می‌شود دیگر زیان نکنید.

سود بعد از زیان مسئله اصلی است. بعد از یک زیان بزرگ بسیار مهم است که به سوددهی فکر کنید. در این حالت است که می‌توانید جبران ضرر در بورس را به خوبی انجام داده باشید.

جبران ضرر در بورس از نان شب نیز واجب‌تر است. زمانی که در بورس فعالیت می‌کنید اما نمی‌دانید که زمانی که ضرر کردید چه کنید؛ باید بگوییم درنهایت یک بازنده خواهید بود. در پایان این مقاله باید از منبع یعنی کتاب کیش‌ومات اثر لاری لوین نام ببریم و تشکر کنیم. 

 

    لینک کوتاه: