تئوری داو

آموزش تحلیل تکنیکال (مدلها و تئوریها)

تئوری داو و بررسی آن در آموزش تحلیل تکنیکال

طبق آموزش تحلیل تکنیکال آورده شده که کمپانی داو جونز توسط چارلز داو شریک وی به نام ادوارد جونز تأسیس شده است. در سالهای ابتدایی نظریات خود را به شکل مقاله در ژورنال وال استریت منتشر میکرد و اکنون با اینکه حدود 100 سال از آن زمان میگذرد، طبق نظر اکثر تحلیلگران تکنیکال و محققینی که در بازار سرمایه فعال هستند، پایه و بنیان هر آنچه که ما به عنوان تحلیل تکنیکال میشناسیم و تا الان در آموزش تحلیل تکنیکال نیز ذکر کردهایم همگی از همان نظریات منتشر شده توسط داو منشأ میگیرند.

یکی از مبناهای عالی برای تشخیص اوضاع اقتصادی کشور

طبق آموزش تحلیل تکنیکال، داو در سوم ماه ژوئن، میانگین شاخص بازار سرمایه را که در واقع از میانگین قیمت نهایی 11 شرکت کسب شده بود منتشر کرد؛ زیرا وی فهمیده بود که یکی از مبناهای عالی برای تشخیص اوضاع اقتصادی کشور، توجه به میانگین قیمت پایانی سهام است. در نهایت شاخص ارائه شده توسط وی، امروزه تحت عنوان دماسنج اوضاع بازار سرمایه و نشانگر تغییرات آن بکار گرفته میشود و حتی هنوز پس از گذشت 80 سال از مرگ وی، یک ابزار ضروری مورد استفاده توسط افراد تحلیل کننده میباشد؛ همچنین بر اساس آموزش تحلیل تکنیکال ، نظریات تحلیلی وی همچنین به شکلی عالی در بازارهای مختلف بکار گرفته میشوند.

طبق آموزش تحلیل تکنیکال، عصاره و چکیدهی نظریهی داو یعنی قیمتها کاملا وابسته به اطلاعات موجود هستند و یا به عبارت دیگر متأثر از آنها هستند. لذا در آموزش تحلیل تکنیکال بیان میکنیم بر این باور هستیم که دانش افرادی مانند افراد معامله کننده، تحلیل کنندگان، مدیران پرتفلیو، راهکارشناسهای بازار و افراد سرمایه گذار، قبل از این بر قیمت تأثیر داشته است. همیشه عوامل فوق طبیعی مثل ارادهی خدا، همیشه سبب تغییر در روندها شدهاند. تئوری داو مشتمل بر 6 فرض است:

  • طبق آموزش تحلیل تکنیکالبازار متشکل از 3 نوع حرکت است
  • حرکت اصلی که به آن روند بزرگ یا بلند مدت نیز میگویند، از یک تا چند سال طول خواهد کشید و به دو صورت نزولی و صعودی وجود دارد. (2) معمولا 33 تا 66% حرکت اصلی قیمت، توسط نوسانات یا تحرکات میان مدت اصلاح میگردد که بین 10 روز تا 3 ماه طول میکشد. (3) نوسان یا تحرک کوچک که بین چند ساعت تا چند ماه طول میکشد.
  • بر اساس آموزش تحلیل تکنیکال، روند بازار متشکل از سه فاز است

طبق نظریهی داو که در آموزش تحلیل تکنیکال بررسی کردیم، حرکات اصلی (روندهای بزرگ یا بلند مدت) متشکل از سه فاز هستند: فاز تجمیع – فاز مشارکت عمومی و فاز توزیع.

فاز اول یا فاز تجمیع، طبق تعریف ارائه شده در آموزش تحلیل تکنیکال، به زمانی گفته میشود که برخلاف نظر غالب بازار، خبرگان شروع به خرید سهام میکنند ولی قیمت سهام زیاد تغییر نمیکند چون تعداد آنها در اقلیت هستند. فاز دوم یا فاز مشارکت عمومی طبق تعریف آموزش تحلیل تکنیکال، شروع رشد قیمت با مشارکت عمومی همراه است و شاهد رشد سریع قیمت هستیم. تا زمانی هم این فاز تداوم مییابد که سفته بازی بسیار زیاد باشد. در این نقطه بر اساس آموزش تحلیل تکنیکال، فاز سوم شروع شده و افراد سرمایه گذاری که زیرک باشند، توزیع سهام را انجام خواهند داد.

  • طبق آموزش تحلیل تکنیکال، تمام اخبار توسط بازار سهام کم ارزش میشوند

همانطور که در آموزش تحلیل تکنیکال آورده شده، قیمت سهام، تمامی اطلاعات جدید در دسترس را با سرعت خیلی زیاد در خود ادغام میکند، پس از انتشار اخبار، شاهد تغییر قیمت سهام به منظور انجام عکس العمل به این اخبار جدید خواهیم بود.

  • تأیید شدن شاخصهای بازار سهام توسط یکدیگر الزامی است

طبق مطالب بیان شده در آموزش تحلیل تکنیکال، دو شاخص برای داو وجود داشت، اولی شاخص صنعتی و دومی شاخص شرکتهای راه آهن. در نظر وی، تا زمانی که صعود شاخص راه آهن را مشاهده نمیکرد، صعود شاخص صنعتی برای وی تأیید نمیگردید. طبق نظر داو، زمانی هشدار برای تغییر اوضاع به وجود میآمد که بین دو شاخص واگرایی بود.

  • بر اساس آموزش تحلیل تکنیکال، حجم معاملات باید روندها را تأیید کند

طبق نظر داو که در آموزش تحلیل تکنیکالل نیز آوردهایم، روند قیمتها باید توسط حجم معاملات تأیید شود در واقع وی عقیده داشت وقتی قیمت رشد میکند، حجم معامله هم باید رشد کند، در این صورت که مطمئن خواهیم بود بازار صداقت دارد.

  • روندها تا  زمانی معتبر هستند که اخطارهای قطعی به منظور پایان آنها وجود نداشته باشد

طبق نظر داو در آموزش تحلیل تکنیکال، پایداری روندها را با وجود نویزها یا نوسانات بازار، شاهد هستیم. این یعنی اگر قیمت حتی به طور موقت در خلاف جهت روند نیز حرکت کند، دوباره و به سرعت به روند اصلی برگشته و در این مسیر حرکت خواهد کرد. تشخیص اینکه اخطار قاطع بازگشتی رخ داده یا خیر، کار آسانی نیست. در آموزش تحلیل تکنیکال ذکر کردیم که، به منظور شناسایی هشدارهای بازگشتی، ابزارهای تحلیل تکنیکال، بسیار مفید هستند اما به شکلهای مختلف توسط تحلیلگران مختلف تفسیر میگردد.

 

  1. olgoo گفته؛
    ۰۴:۱۷ ۱۳۹۸/۰۴/۰۳

    سلام
    در تئوری داو
    شماره یک قسمت سوم
    نوسانات کوتاه از چند ساعت تا چند روز صحیح است
    که نوشته شده چند ساعت تا چند ماه درست است؟

  2. olgoo گفته؛
    ۰۴:۱۵ ۱۳۹۸/۰۴/۰۳

    سلام
    درتئوری داو شماره یک قسمت سوم در نوسانات کوتاه از چند ساعت تا چند روز به طول می انجامد باید صحیح با شد که نوشته شده چند ساعت تا چند ماه ، درست است؟

لینک کوتاه: