تئوری امواج الیوت

تئوری امواج الیوت در آموزش تحلیل تکنیکال

مقدمهی بررسی امواج الیوت در آموزش تحلیل تکنیکال

بر اساس آموزش تحلیل تکنیکال، رالف نلسون الیوت در سال 1938، طبق مشاهدات و تحقیقات گستردهای که انجام داده بود، نظریهای در مورد تغییرات قیمت بیان کرد که به کمک آن میتوانستید در قالب الگوهایی مشخص و البته تکرار شوندهی امواج، دورههای حرکتی قیمت را تفسیر کنید. در امواج ذکر شده، روانشناسی تودهی مردم را در گونهی قالب موجها و الگوهایی که مشخص و تکرار شونده هستند میبینیم. طبق نظر الیوت در آموزش تحلیل تکنیکال، ویژگیهایی که مرتبط با حرکات بازارهای مالی هستند طبق شرایطی نظیر احساسی، معقول، ابهام و منطق گروهی تشکیل میشوند و تغییرات قیمت از سه اصل تأثیر میپذیرند: الگو – نسبت و زمان. طبق نظر الیوت در مباحث آموزش تحلیل تکنیکال، اتفاقهای امروز بازار ناشی از گذشتهی قیمت هستند و با تحلیل کردن الگوهای تکرار شوندهی قبلی، میتوان وضعیت موجود را به حال و آینده نیز تعمیم داد.

بررسی قاعدهی کلی امواج در آموزش تحلیل تکنیکال

بر اساس آموزش تحلیل تکنیکال، رفتار انبوه مردم را میتوان در الگوهای روندها و بازگشتهای بازار، تشخیص داد و از هم شناخت. طبق نظر الیوت، این شناخت پذیری، قانون موجها است که در واقع برای مدلهایی که به نسبت برخی الگوها و اسلوبها، بزرگتر هستند، ساختارهای اتصال یافتهای میباشند. برای الگویی از اندازه و موج که یک درجه بالاتر نیز باشد، همین اصل برای بازگشتهای قیمت و شروع ساخته شدن قالب جدید بکار میرود. بر اساس آموزش تحلیل تکنیکال، اصل پایهای امواج متشکل از 5 موج محرک (مشخص شده با اعداد) و 3 موج اصلاحی (مشخص شده با حروف) میباشد.

طبق مطالب آموزش تحلیل تکنیکالل، دو حرکت کلی بازار را به وجود میآورند: 1- حرکت اصلی یا پیشرو (impulse) 2- حرکت اصلاحی (correction)

این حرکات به گونهای هستند که در تمامی حرکات بازار، این 2 حالت وجود داشته و بازار به طور مداوم در حال ساخت این امواج است.

امواج اصلی: حرکات پیشرو، ساختارشان 5 موجی است. طبق آموزش تحلیل تکنیکال، حرکت بازار در حرکات رو به جلو، در جهت اصلی است. لذا حرکات رو به جلو با ساختار 5 موجی که دارند، به سمتی حرکت میکنند که بازار تمایل به آن دارد.

 

آموزش تحلیل تکنیکال، حرکات رو به جلو با ساختار 5 ضلعی

امواج اصلاحی: معمولا در آموزش تحلیل تکنیکال و در مباحث دیگر کمتر به این نوع از موجها پرداخته شده و لذا تعریف دقیقی از آن زیاد در دسترس نیست. بنابراین امکان تشخیص و پیش بینی این امواج سخت است. اما یک نکته در مورد آنها کاملا مشخص است و آن اینکه امواج اصلاحی سه تا هستند و اصلا ساختار 5 موجی ندارند.

آموزش تحلیل تکنیکال، ساختار 3 ریز موجی امواج صلاحی

بر اساس آموزش تحلیل تکنیکال، یک موج حرکتی از 5 ریزموج شکل میگیرد که 3 موج در واقع انگیزشی هستند و دو ریزموج دیگر نیز اصلاحیاند. موج اصلاحی نیز همانطور که گفتیم از سه ریز موج تشکیل شده که دو موج آن انگیزشی و یک موج آن اصلاحی است. حرکت امواج انگیزشی، همیشه یا در جهت موج حرکتی است و یا در جهت موج اصلاحی که یک درجه بزرگتر از خود باشد. بنابراین طبق موارد بیان شده در آموزش تحلیل تکنیکال، هر درجهای از روند را که بررسی کنیم، حرکت هم جهت با موج اصلی 5 موجی و هم جهت با درجه بزرگتر اصلاحی 3 موجی خواهد بود.

آموزش تحلیل تکنیکال، بررسی حرکت در موج اصلی و اصلاحی

بر اساس مواردی که در آموزش تحلیل تکنیکال بیان شده، الیوت برای اینکه امواج را تقسیم بندی کند، از 9 درجه برای نامگذاری و شناسایی آنها استفاده کرد که در سالهای بعد شاگردان وی، به تفصیل زیاد، آن را 15 درجه کردند و با علائم عددی و حروفی، بیانگر مشخصات درجه و سیکل، مشخص نمودند.

البته در آموزش تحلیل تکنیکال عنوان میکنیم که، حرکات بازار یا انتظارات ما از بازار، اکثرا به شکل موجی و دورهای است و در همهی این درجات، مستقیم و یکسان نمیباشد.

به عبارتی به 5 موج صعودی و 3 موج نزولی رشد و نزول قیمتها در بازار و انتظارات انسانی گفته میشود. در واقع این الگوی 8 موجی است که دورههای متناوب صعود و نزول اقتصاد یا بازار را نشان میدهد.

بر اساس آموزش تحلیل تکنیکالل، سه هدف اصلی را میتوان برای قاعدهی کلی موجها متصور شد: پیشگویی مسیر بازار، مشخص نمودن نقطههای بازگشت و ارائهی راهنما برای ورود یا خروج از موقعیتهایی که معامله صورت میگیرد.

امواج حرکتی (Motive)، ساختار 5 موجی شماره دار 1 تا 5 هستند و در مسیر حرکت روند اصلی است که درجه بزرگتر میباشد.

طبق قانون سوم نیوتن، در برابر هر عملی، عکس العملی است، برابر و در خلاف جهت آن که دربارهی بازارهای مالی نیز این قانون صادق است. لذا در آموزش تحلیل تکنیکال بیان میکنیم که هر حرکت قیمت، چه نزولی باشد و چه صعودی، حتما باید با حرکت مخالف جهت آن همراه باشد اما به دلیل اینکه این دو حرکت با یکدیگر برابر نبوده و اندازهی موجها با نسبتهای فیبوناچی به همدیگر متصل میگردند، از این نظر با قانون سوم نیوتن متفاوت هستند.

طبق آموزش تحلیل تکنیکال، موجهای گرایشی همان موجهای اصلی یا کنش هستند و موجهای اصلاحی همان امواجی هستند که خلاف گرایش اصلی موج باشند. موج گرایشی، نشان دهندهی جهت اصلی قیمت است اما حرکت موج اصلاحی خلاف جهت آن است. موج اصلی از یکسری ساختارهایی تشکیل شده که در واقع موج گرایشی و اصلاحی در خود این ساختارها را دارند. به بیان دقیقتر، طبق آموزش تحلیل تکنیکال، موج گرایشی که به آن جهش یا impulse گفته میشود، متشکل از 5 قسمت است که 3 حرکت آن هم جهت با گرایش اصلی است (1، 3 و 5) که به این امواج، امواج گرایشی گفته میشود و دو حرکت نیز مخالف جهت گرایش هستند (2 و 4) که اصطلاحا به این دو، امواج اصلاحی گویند. به همین دلیل گفته میشود که موج جهشی یعنی ترکیب سه موج گرایشی و دو موج اصلاحی. در شکل 5-7، یک موج جهشی رو به بالا را نشان میدهد.

موج 1

حرکت اولیهی سهام رخ داده است. دلیل رخداد این حرکت این بوده که به شکلی ناگهانی، بخشی از افراد معامله کننده (به دلایل متعدد خواه واقعی یا طبق تصور) احساس میکنند باید بخرند زیرا قیمتها پایین است. همین امر سبب رشد قیمت میگردد.

موج 2

در این مرحله، تعدادی از افراد معامله کنندهای که در موج اول هستند، احساس بیش از حد بالا رفتن اندازهی قیمتها را میکنند و اینکه سود مورد نظر خود را کسب کرده و معاملات خود را بستهاند. همین کار سبب سقوط مجدد سهام میشود اما تا حدی نیست که از قیمت ابتدای شروع موج اولی، پایینتر بیاید.

موج 3

طبق آموزش تحلیل تکنیکال، طولانیترین و قویترین موج، همین موج است. نظر اکثر افراد معامله کننده جذب بازار شده است. اکثر مردم نیز با تمایل پیدا کردن به خرید این سهام، جذب آن شدهاند که همین کار سبب بالا و بالاتر رفتن قیمت سهام میگردد. در اکثر مواقع، قیمت سقف موج سوم نسبت به موج اول بالاتر است.

موج 4

طبق آموزش تحلیل تکنیکال، مردم سود را دریافت کرده و معاملات را میبندند زیرا تصور آنها این است که قیمت خیلی بالا رفته است. اما این موج قوی نیست زیرا اعتقاد اکثر مردم به بالا رفتن قیمت است و در نتیجه باز هم میخرند.

موج 5

طبق آموزش تحلیل تکنیکال، موجی که در آن مردم دیوانه وار به بازار هجوم آورده و سهم میخرند، همین موج 5 است. در این موقع، مدیر عامل شرکتی به عنوان مدیر برتر سال روی جلد مجلات معتبر اقتصادی و مالی معرفی میگردد، که این سهم را ارائه کرده است. با اینکه وقتی به دلایل ورود افراد به بازار و خرید سهم نگاه میکنیم شاید خنده دار به نظر برسد اما در هر صورت قیمت سهم را بیش از حد بالا برده است. طبق آموزش تحلیل تکنیکال، وقتی الگوی ABC آغاز گردد، محدودیتها نیز شروع میشوند.

 

    لینک کوتاه: