بورس کالا و مزایای خاص آن

بورس کالا در یک نگاه کلی

بورس کالا در واقع بازار منسجمی می باشد که تولیدکنندگان کالاهای مختلف در این بازار رو به عرضه کالاهای خویش می آورند. این کالاهای عرضه شده می بایست طی مراحلی به صورت کارشناسی مورد بررسی و واکاوی قرار گیرند و با نرخ قیمت گذاری توسط کارشناسان خبره بورس کالا در نهایت وارد بازار می شوند. معمولا در بازار بورس کالا، انواع کالاهای خام و فرآوری نشده نظیر فلزات، پنبه، گندم، برنج و… معامله و دادوستد می شوند.

تاریخچه و پیش گفتاری در مورد بورس کالا

در راستای یافتن تاریخچه ای برای بورس کالا طبق تحقیقات انجام شده نتایج حاکی از آن است که پیدایش و تکامل بورس کالا در چرخه اقتصادی کشورهای جهان به قرن 19 به بعد بر می گردد که در راستای نارسایی ها در بازارهای سنتی و نیز نوسانات کاذب و نبود شفافیت حاکم بر کشف قیمت ها و نبود تضمین های لازم معامله گران رو به راه اندازی بورس های کالایی در کشورهای جهان آورده اند. بنابراین طبق این شرایط نظامی سازمان یافته برای دادوستد و نیز توزیع کالاها در کشورهای مختلف پدید آمد که به تمامی کشورهای جهان نفوذ نمود. به همین منظور امروزه شاهد دایر گشتن صدها بورس کالا در سراسر جهان هستیم.

بورس کالا در ایران و جهان و مزایای خاص خرید و فروش کالا

بورس کالا در ایران

در مورد بورس کالا در ایران می توان اینگونه اذعان داشت که این بورس در راستای به تحقق نشستن برنامه های توسعه بر حسب شورای عالی بورس به راه اندازی و گسترش بورس های کالایی در ایران روی آورده اند. در شهریور ماه 1382 نخستین بورس کالا در ایران تحت عنوان بورس فلزات راه اندازی شد و در شهریور ماه سال 1383 بورس کالای کشاورزی فعالیت خویش را در این زمینه شروع نمود. امروزه ما شاهد ارکان و پایه های اساسی و اولیه بورس کالا در ایران هستیم که این ارکان را «مجمع عمومی»، «هیئت مدیره»، «مدیرعامل»، «بازرس/ حسابرس» تشکیل می دهند.

مزایای خرید و فروش بورس کالا

خرید و فروش بورس کالا با توجه به آموزش بورس و آموزش های اولیه در خصوص آموزش تحلیل تکنیکال و آموزش تحلیل بنیادین صورت گرفته است و پس از آشنایی اینک به برخی از مهمترین مزایای آن اشاره می کنیم. به عنوان مثال یکی از مزایای عمده در زمینه بورس کالا، حضور نهادهای نظارتی و تنظیم کننده بازار می باشد که تمامی تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و تاجران کالا از مزایای قوانین و مقررات حاکم بر بورس با حضور این نهادها برخوردار خواهند شد.

بورس کالا در ایران و جهان و مزایای خاص خرید و فروش کالا

از دیگر مزایای ممکن در این راه می توان به موارد زیر اشاره ورزید:

1- معاملات بورس کالا، سازمان یافته، نظام مند، شفاف، عادلانه، رقابتی و کم هزینه می باشد.
2- تضمین کیفیت و کمیت کالا و مبلغ و مدت معامله در بورس کالا اعمال می گردد.
3- با حذف رانت می توان فساد را در بازار معاملاتی ریشه کن نمود.
4- پذیرش کالا در راستای فروش آن منوط به استانداردهای اجباری است که در نهایت کیفیت کالا را تضمین می کند.
5- امنیت بالا در بورس کالا شکل می گیرد.
6- در صورت بروز هر گونه اختلافی در بازار معاملاتی، می توان جهت بررسی و رسیدگی به دعاوی مطرح شده آن ها را به مراجع اختصاصی واگذار نمود.
7- بخشی از هزینه های وابسته به فروش و بازاریابی با توجه به وجود بازار مستقیم و بدون واسطه در بورس کالا وجود دارد.


 

• فایل های مرتبط

بورس کالا چیست؟ نحوه خرید و فروش در بورس کالا (۹ صفحه)

بورس کالا ایران ، قراردادهای سکه و آربیتراژ (۳ صفحه)

دستورالعمل اجرایی معاملات قرارداد اختیار معامله در شرکت بورس کالای ایران (۱۵ صفحه)

    لینک کوتاه: