بورس های بزرگ دنیا را بشناسیم

فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بازار سهام همگی بزرگترین بازار بورس دنیا را نیویورک میدانند. بورس نیویورک بزرگ ترین و قدیمی ترین بازار بورس در دنیا است. در این مطلب شما با سایر بورس های بزرگ دنیا آشنا خواهید شد.


 

بازار بورس نیویورک، (به انگلیسی: New York Stock Exchange) (با نماد اختصاری NYSE

بورس نیویورک

بزرگ‌ترین بازار بورس، از نظر میزان معاملات و ارزش بازار سرمایه در ایالات متحده آمریکا و جهان می‌باشد.

 

 ارزش بازار شرکت‌های لیست‌شده ۳۱.۱ تریلیون دلار تا فوریه ۲۰۱۸ می‌باشد. و سهام کمپانی‌های بزرگی مثل اپل ، گوگل ، فیسبوک در این بازار معامله میشوند

این بازار بورس در خیابان شمارهٔ ۱۱ وال استریت شهر نیویورک قرار دارد. و قدمت آن 226 سال است..

وب سایت :  http://www.nyse.com

 


 

بورس نزدک (به انگلیسی: NASDAQ) یک بازار بورس سهام در آمریکا است.

بورس نزدک

این بازار بزرگ‌ترین بازار معاملهٔ الکترونیک سهام در آمریکا است، که با حضور بیش از ۳۳۲۱ شرکت در آن، بیشترین مقدار معاملهٔ سهام را نسبت به هر بازار بورس دیگری در جهان دارد.

این بازار در در هشتم فوریه سال ۱۹۷۱ توسط انجمن ملی معامله‌گران اوراق بهادار NASD پایه‌ گذاری شده است .

بورس نزدک در طول شبانه روز 6 ساعت و نیم ساعت کاری را به خود اختصاص می‌دهد و از ساعت 9 و 30 دقیقه صبح به وقت محلی آمریکا (ساعت 17 به وقت تهران) تا ساعت 16 به وقت محلی آمریکا (30 دقیقه بامداد به وقت تهران) فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

این بازار بورس در ساختمان کنده ناست در نیویورک مرکزیت دارد و با بازار بورس نیویورک تفاوت دارد.

بازار بورس نزدک بیش از صدها کارگزار به صورت بین‌المللی دارد که به صورت مستقیم و غیر مستقیم میتوانید سهام خود را خریداری کنید. کارگزاری‌های متعددی که فعالیت دارند در کشورهای مهم جهان واقع شده‌اند ازجمله آمریکا.انگلستان.سوئیس، ترکیه روسیه، و….

قدمت بورس نزدیک 47 سال است.

سایت :  http://www.nasdaq.com

 


 

بورس لندن، (به انگلیسی: London Stock Exchange

بورس لندنبورس لندن – بورس های بزرگ دنیا

بازار بورس اوراق بهادار واقع در شهر لندن، بریتانیا است. این بازار بورس در سال ۱۸۰۱ تأسیس شد و با فهرست شرکت‌های چندملیتی و بریتانیایی، یکی از بزرگ‌ترین بورس‌های جهان به‌شمار می‌آید. بورس لندن بخشی از گروه بورس اوراق بهادار لندن است.

بنیان‌ها و ساختمان کنونی بازار بورس لندن در میدان پاترنوستر، در نزدیکی کلیسای جامع سنت پائول، در شهر لندن مستقر می‌باشد.

قدمت بورس لندن 217 سال است.

سایت : https://www.londonstockexchange.com

 


 

بورس توکیو، (به ژاپنی: Tōshō، 東証) یا به اختصار TSE بورس توکیو

 

این بازار بورس در توکیو، ژاپن واقع شده‌ است و سومین بازار بورس دنیا با ۲،۲۹۲ شرکت فهرست شده و بازاری به ارزش ۳٫۸ تریلیون دلار به حساب می‌آید. (تا انتهای دسامبر ۲۰۱۰)

این بورس یکی از بزرگترین بورس‌های سهام در جهان به لحاظ سرمایه است و پس از NYSE رتبۀ دوم را دارد. بورس سهام توکیو در سال ۱۸۷۸ تأسیس شد و عضو فدراسیون بورس هاس سهام آسیا و اقیانوسیه (AOSEF) می‌باشد . کلیه معاملات اوراق بهادار توکیو در ۳۰ آوریل سال ۱۹۹۹ به شکل الکترونیک درآمد.

قدمت بورس توکیو 215 سال است.

سایت : http://www.tse.or.jp/english/

 


 

بورس شانگهای، (به چینی: 上海证券交易所)

بورس شانگهایبورس شانگهای – بورس های بزرگ دنیا

یکی از بازارهای بورس جهان، واقع در شانگهای چین است. بورس شانگهای یکی از دو بازار بورس مستقل جمهوری خلق چین بوده و دیگری بورس شنژن می‌باشد. این بازار با ارزش ۲٬۷ تریلیون دلار در دسامبر ۲۰۱۰، پنجمین بازار بورس جهان بر پایه ارزش‌بازار است.

قدمت بورس شانگهای 28 سال است.

 


 

بورس اوراق بهادار هنگ کنگ، (به چینی: 香港交易) یا (SEHK)بورس هنگ کنگ

 

 این بازار بورس در کشور هنگ کنگ قرار دارد و پس از بورس اوراق بهادار توکیو و بورس اوراق بهادار شانگهای، سومین بازار بزرگ بورس در آسیا، از لحاظ ارزش بازار می‌باشد.

بورس اوراق بهادار هنگ کنگ، در تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۱۱ تعداد ۱٫۴۷۷ شرکت ذکر شده، با ارزش بازار ترکیبی از ۱۶٫۹۸۵ تریلیون دلار هنگ کنگ را داشته‌است.

در حال حاضر، بورس هنگ کنگ، در فهرست بزرگترین بازارهای بورس اوراق بهادار جهان، در رتبه ششم قرار دارد.

قدمت بورس هنگ کنگ 127 سال است.

سایت : https://web.archive.org/web/20111007230700/http://www.hkex.com.hk/

 


 

یورونکست، (به انگلیسی: Euronext)

بورس یورونکستبورس یورونکست – بورس های بزرگ دنیا

 

یورونکست بازار الکترونیکی بورس اوراق بهادار اروپا می‌باشد، که ساختمان مرکزی آن، در شهر آمستردام، هلند قرار دارد.

بازار بورس یورونکست، در تاریخ ۲۲ سپتامبر ۲۰۰۰ پس از ادغام بورس اوراق بهادار آمستردام، بورس اوراق بهادار بروکسل و بورس پاریس، تأسیس شد. هدف از تشکیل این بازار بورس، استفاده هماهنگ از بازارهای مالی اتحادیه اروپا بود.

شرکت‌های تابعه یورونکست، در کشورهای: بلژیک، فرانسه، پرتغال و انگلستان مستقر می‌باشند. در دسامبر ۲۰۱۰ ارزش بازار بورس یورونکست، معادل ۲٫۹۳ $ تریلیون دلار اعلام شد، که در فهرست بزرگترین بازارهای بورس جهان، در رتبه پنجم قرار گرفت.

در تاریخ ۴ آوریل ۲۰۰۷ بورس یورونکست و بازار بورس نیویورک، با هم ادغام شدند و بازار بورس نیویورک یورونکست (NYSE Euronext) تأسیس شد. این اولین بازار بین‌المللی بورس اوراق بهادار در جهان بود.

قدمت بورس یورونکست 18 سال است.

سایت : http://www.euronext.com

 


 

بازار بورس تورنتو، (به انگلیسی: Toronto Stock Exchange) (با نماد اختصاری TSX)بورس تورنتو

 

بزرگ‌ترین بازار بورس اوراق بهادار در کانادا، سومین در آمریکای شمالی و هفتمین در جهان از لحاظ میزان ارزش بازار سرمایه است. بازار بورس تورنتو در بزرگ‌ترین شهر کانادا، شهر تورنتو قرار دارد. در سال ۲۰۱۰ ارزش این بازار ۲٬۱۷ تریلیون دلار برآورد شد.

قدمت بورس تورنتو 157 سال است.

سایت : http://www.tmx.com

 

 

 


 

بورس اوراق بهادار شنژن (به انگلیسی: Shenzhen Stock Exchange)

بورس شنژنبورس اوراق بهادار شنژن – بورس های بزرگ دنیا

بورس اوراق بهادار شنژن بازار بورس اوراق بهادار چین است، که در سال ۱۹۸۷ تأسیس شد. امروزه سهام ۱۴۲۰ شرکت در بورس شنژن دادوستد می‌شود و با ارزش بازار ۲٫۲ تریلیون دلار، هشتمین بازار بورس جهان محسوب می‌شود. محل مرکزی بازار بورس شنژن، در شهر شنژن، چین مستقر می‌باشد.

قدمت بورس شنژن 31 سال است.

سایت : http://www.szse.cn

 


 

بورس سهام فرانکفورت (آلمانی: Frankfurter Wertpapierbörse یا FWB)بورس فرانکفورت

 

بورس سهام فرانکفورت یکی از بازارهای بورس سهام است که از لحاظ سرمایه بازار، در رتبه دوازدهم در دنیا قرار دارد و در فرانکفورت آم ماین، آلمان واقع است و توسط دویچه بورزه اداره می‌شود.

قدمت بورس فرانکفورت 433 سال است.

سایت : http://www.boerse-frankfurt.com/

 


 

بورس اوراق بهادار بمبئی، (به انگلیسی: Bombay Stock Exchange) به‌اختصار BSE، (به مراتی: मुंबई शेअर बाजार)

بورس بمبئیبورس اوراق بهادار بمبئی – بورس های بزرگ دنیا

بورس اوراق بهادار بمبئی بازار بورس اوراق بهادار هند می‌باشد، که مقر اصلی برگزاری آن، در خیابان دالال، بمبئی، در ایالت ماهاراشترا، هند قرار دارد.[۲]

بازار بورس بمبئی، قدیمی‌ترین بازار بورس در آسیا است. در ماه دسامبر ۲۰۱۱، ارزش بازار صاحبان سهام شرکت‌های ذکر شده در بورس بمبئی، بالغ بر ۱ $ تریلیون دلار برآورد گردید،[۳] که بر این اساس، به عنوان ششمین بازار بزرگ بورس در آسیا شناخته شد.

همچنین در فهرست بزرگترین بازارهای بورس جهان، در رتبه ۱۴ قرار گرفت. با توجه به آمار ارائه شده در ماه مارس ۲۰۱۲، بورس بمبئی بیش از ۵٫۱۳۳ شرکت را در فهرست خود جای داده، که از این نظر، دارای بیشترین تعداد شرکت فهرست شده، در میان تمامی بازارهای بورس جهان می‌باشد

قدمت بورس بمبئی 143 سال است.

سایت : http://www.bseindia.com/

 


 

بورس اوراق بهادار ملی هند، (به انگلیسی: National Stock Exchange of India)

بورس ملی هند

بورس اوراق بهادار ملی هند ، بازار بورس اوراق بهادار هندی است، (به هندی: राष्ट्रीय शेयर बाज़ार) که در شهر بمبئی، مهاراشترا مستقر می‌باشد.

بازار بورس اوراق بهادار ملی هند، در دهه ۱۹۹۰ میلادی فعالیت خود را، آغاز نمود و در ماه ژوئیه ۲۰۱۳ ارزش بازار سرمایه صاحبان سهام ۱٫۶۳۵ شرکت ذکر شده در بورس ملی هند، معادل ۹۸۹ $ میلیارد دلار برآورد گردید.

این مؤسسه مالی هم‌اکنون پس از بورس اوراق بهادار بمبئی دومین بازار بورس در کشور هند به‌شمار می‌آید، همچنین در پایان سال مالی ۲۰۱۲ بورس اوراق بهادار ملی هند در فهرست بزرگترین بازارهای بورس اوراق بهادار جهان، در رتبه ۹ قرار گرفت.

قدمت بورس ملی هند 26 سال است.

سایت : http://www.nseindia.com/

 


 

بورس سیکس سوئیس، (به انگلیسی: SIX Swiss Exchange)

بورس سیکس سوئیس

بورس سیکس سوئیس ، بورس اوراق بهادار سوئیسی مستقر در زوریخ است، که در سال ۲۰۰۶ با ارزش بازاری معادل ۱٫۹۷۸ تریلیون فرانک سوئیس به‌عنوان مهم‌ترین بازار بورس فعال در کشور سوئیس شناخته شده‌ است.

بازار بورس اوراق بهادار سیکس سوئیس در سال ۱۹۹۵ تأسیس شد و در سال ۲۰۰۶ شمار ۳۵۸ شرکت، در این بازار بورس، عضویت داشتند. نماد اصلی شاخص بازار سهام سیکس سوئیس، شاخص اس‌ام‌آی (سوئیس مارکت ایندکس، یا شاخص بازار سوئیس) است، که فهرستی از ۲۰ شرکت دارای بیشترین میزان ارزش بازار شناور را شامل می‌گردد.

قدمت بورس سوئیس 23 سال است.

سایت : http://www.six-swiss-exchange.com

 


 

بورس اوراق بهادار استرالیا، (به انگلیسی: Australian Securities Exchange) (به‌اختصار: ASX)

بورس استرالیا

بازار اصلی بورس اوراق بهادار کشور استرالیا است، که در ژوئیه ۲۰۰۶ با ادغام بورس اوراق بهادار استرالیا و بورس آینده سیدنی، راه‌اندازی شد.

ریشه‌های تأسیس این بازار بورس، به سال ۱۸۶۱ و راه‌اندازی بورس اوراق بهادار سیدنی باز می‌گردد. امروزه بورس استرالیا با گردش مالی روزانه معادل ۴٫۶۸۵ میلیارد دلار، همچنین با ارزش بازار ۱٫۴ تریلیون دلار، در فهرست ۱۰ بازار بورس اوراق بهادار جهان و در کنار بازار بورس نیویورک، بورس لندن و دویچه بورزه جای دارد.

قدمت بورس استرالیا 31 سال است.

سایت : http://www.asx.com.au

 


 

بورس کره ، (به کره‌ای: 韩国去来所) با نماد (KRX)

بورس کره

بورس کره ، تنها اپراتور مبادلات اوراق بهادار در کره جنوبی است.

بازار بورس اوراق بهادار کره، در سال ۱۹۵۳ در این کشور راه اندازی شد. در تاریخ ۱۹ ژانویه ۲۰۰۵ بر اساس قانون شماره ۷۱۱۲ دولت کره جنوبی؛ بازار بورس اوراق بهادار کره Korea Stock Exchange، بورس فیوچرز کره Korea Futures Exchange و بورس کوسدک KOSDAQ Stock Market با هم ادغام شدند و بورس کره، تأسیس شد.

در اکتبر ۲۰۱۱ بورس کره، با تعداد ۱٫۷۹۶ شرکت ذکر شده، ارزش بازاری معادل ۱٫۱ $ تریلیون دلار را دارا بود.

دفتر مرکزی و بازار بورس اوراق بهادار کره، در شهر بوسان قرار دارد. همچنین یک دفتر برای بازارهای نقدی و نظارت بازار در شهر سئول مستقر می‌باشد.

قدمت بورس کره 13 سال است.

سایت : http://www.krx.co.kr/

 


 

بورس ژوهانسبورگ، (به انگلیسی: Johannesburg Stock Exchange)

بورس ژوهانسبورگ

بورس ژوهانسبورگ ، بازار بورس اوراق بهادار آفریقای جنوبی است، که در سال ۱۸۸۷ توسط کارآفرین بریتانیایی بنجامین مینورز وولان تأسیس شد.

امروزه سهام ۴۷۲ شرکت در بورس ژوهانسبورگ دادوستد می‌شود و ارزش بازاری معادل ۹۰۳ میلیارد دلار، را دارا می‌باشد. محل مرکزی بازار بورس ژوهانسبورگ، در ژوهانسبورگ مستقر می‌باشد.

قدمت بورس ژوهانسبورگ 130 سال است.

سایت : http://www.jse.co.za/

 

 


 

بورس مادرید، (به اسپانیایی: Bolsa de Madrid) یا بولسا دی مادرید

بورس مادرید

بورس مادرید، بورس اوراق بهادار اسپانیایی مستقر در مادرید است، که در اواخر سال ۲۰۰۷ با ارزش بازاری معادل ۱٫۲۷۶ تریلیون یورو، مهم‌ترین بازار بورس اسپانیا محسوب می‌شود.

بازار بورس اوراق بهادار مادرید در سال ۱۸۳۱ تأسیس شد و در سال ۲۰۰۱ شمار شرکت‌های فعال در بورس مادرید ۱٫۴۷۷ شرکت اعلام شد. بازار بورس مادرید دارای سرمایه‌گذاری در کشورهای پورتوریکو، کوبا، فیلیپین و چند کشور اتحادیه اروپا و کشورهای مستقر در آمریکای لاتین می‌باشد. شرکت اسپانیایی بولساسی مرکادوس اسپانیولس مالک بازار بورس مادرید است.

قدمت بورس مادرید 187 سال است.

سایت : http://www.bolsamadrid.es/

 


 

بورس تایوان، (به چینی: 臺灣證券交易所)

بورس تایوان

بورس تایوان، مؤسسه مالی مستقر در برج تایپه ۱۰۱، در شهر تایپه، تایوان است، که وظیفه برگزاری و مدیریت بر این بازار بورس اوراق بهادار را بر عهده دارد.

بازار بورس تایوان در سال ۱۹۶۱ تأسیس شد و در ماه فوریه سال ۱۹۶۲ فعالیت رسمی خود را آغاز نمود. در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۰ شمار شرکت‌های فعال در این بازار بورس، ۷۵۸ شرکت اعلام شد و میزان ارزش بازار سرمایه آن نیز معادل ۲۳٫۸۱۱٫۴۱۶ میلیون دلار جدید تایوان برآورد گردید. Taiwan Semiconductor Manufacturing Company بزرگترین شرکت ثبت شده در بورس تایوان می‌باشد . ارزش روز این شرکت 12 میلیارد دلار است.

قدمت بورس تایوان 57 سال است.

سایت : http://www.twse.com.tw/en

 


 

بورس سائوپائولو، (به اسپانیایی: São Paulo stock exchange) (به‌اختصار؛ بووزپا)

بورس سائوپائولو

بورس سائوپائولو، بورس اوراق بهادار برزیلی مستقر در شهر سائوپائولو است، که در اواخر سال ۲۰۱۱ با ارزش بازاری معادل ۱٫۲ تریلیون دلار، در رتبه هشتم از بزرگترین بازارهای بورس جهان قرار گرفت.

پیشینه تأسیس بازار بورس اوراق بهادار سائوپائولو به سال ۱۸۹۰ بازمی‌گردد و در سال ۲۰۰۸ نیز در پی ادغام با بورس بی‌ام اند اف، توسعه یافت. در حال حاضر شمار ۳۸۱ شرکت، در بورس سائوپائولو، به دادوستد اشتغال دارند و سهام خود را در این بازار بورس، عرضه می‌نمایند. محل برگزاری بازار این بورس اوراق بهادار، در شهر سائوپائولو می‌باشد و دفاتر بین‌المللی آن نیز در شهرهای نیویورک، شانگهای و لندن مستقر می‌باشند.

قدمت بورس سائوپائولو 128 سال است.

سایت : http://www.bmfbovespa.com.br/

 

 


• فایل های صوتی مرتبط

۱- مفاهیم و اصطلاحات بورسی – تاریخچه بورس 

 

    لینک کوتاه: