اهمیت حدضرر تا کجاست؟

حد ضرر یکی از اصول اولیه هر سرمایه گذاری است. در واقع چیزی است که از نان شب برای سرمایه گذاران و معامله گران بیشتر اهمیت دارد. تعیین آن هم آداب خاصی دارد که برای توضیح آن باید یک کتاب جداگانه نگارش کرد. در این مقاله اما شما با اهمیت روزافزون این اصل مهم سرمایه گذاری در بازار بورس و فرابورس آشنا می‌شوید. در انتهای مقاله هم به شما می‌آموزیم باید حدضرر را برای تمام روابط روزانه نیز استفاده کنید. اما برای شروع لازم است پیش نیازهایی برای ورود به این بحث داشته باشید. البته بهتر است آن‌ها را مطالعه کنید اما اگر این کار را نکردید هم می‌توانید ادامه دهید. از جمله این پیش نیازها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

تجربه های بورسی ارزشمند بورسی ها،آموزش اقتصاد از پایه بخش دهم، آشنایی با عملکرد شرکت سپرده گذاری و تسویه وجوه DTCC، چگونه خونسردی در معاملات را به ثمر برسانیم؟ و…

نتایج داشتن و نداشتن حدضرر

نتایج داشتن و نداشتن حدضرر

حدضرر چیست؟

برای توصیف کارآمد بودن چیزی ابتدا باید بدانیم آن چیز چیست و به چه کارمان می‌آید. حدضرر در واقع به عدد یا محدوده‌‌ای گفت می‌شود که برای هر معامله متفاوت است. این عدد نشان دهنده این است که اگر معامله سود نداشت و زیان ده بود؛ شما را مجبور به قبول زیان زیادی نکند. در انتها حدضرر باعث بستن معامله می‌شود. امروزه حدضرر یکی از اصول مهم بازار سرمایه است که به سرمایه گذاران تازه کار آموزش داده می‌شود. البته در ایران امروز بسیاری از افراد بدون اینکه این اصل مهم را رعایت کنند وارد بازار سرمایه می‌شوند. خودتان می‌توانید مثال‌های بسیاری از این موارد را در بازار سرمایه مشاهده کنید. همچنین عاقبت کار آن‌ها دیگر گفتن ندارد. به این دلیل که کاملا مشخص است.

حد ضرر در کشور‌های خارجی قابلیت ثبت در سامانه کارگزاری را دارد. در ایران اما هم اکنون این قابلیت از نظر نرم افزاری پیاده سازی نشده است. البته امیدواریم در آینده این بستر نرم افزاری هم ارائه شود. با این حال این چیزی از ارزش تعیین حدضرر برای ما کم نمی‌کند. سرمایه گذار باید حتما جایی حدضرری که برای معامله تعیین کرده است را نگهداری کند تا در صورتی که زیان کرد؛ آن را به خاطر داشته باشد. بسیاری از سرمایه گذارن ترجیح می‌دهند آن را به خاطر بسپارند. اما همانطور که می‌دانید بدترین دستخط‌ها از بهترین حافظه‌ها بهترند. بنابراین این مقاله که درباره اهمیت حدضرر است را تا انتها مطالعه کنید.

محدوده پوشش حدضرر

راه‌های بسیاری برای تعیین حد ضرر وجود دارد اما هیچ کدام از آن‌ها اهمیت حد ضرر را کمتر از آنچه که هست نمی‌کنند. محدوده پوشش آن نیز بسیار گسترده است. منظور از گسترده نه به منظر سرمایه بلکه به منظر پوشش دهی است. در تعیین حد ضرر عوامل بسیاری دخیل هستند. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تاریخچه سهم
  2. قدرت ریسک پذیری سرمایه گذار
  3. تاریخچه معاملات سرمایه گذار
  4. نوع بازار
  5. محل تعمین سرمایه اولیه برای خرید سهام
  6. قیمت اولیه سهام
  7. و…
اهمیت حدضرر

اهمیت حدضرر

همانطور که مشاهده فرمودید طیف تعیین حدضرر بسیار گسترده است. بنابراین برای هر شخص متفاوت است چراکه عوامل شخصیتی در تعیین آن دخیل هستند. آنچه که قرار است امروز به آن بپردازیم تعیین حد ضرر نیست بلکه برسی اهمیت حدضرر است. بنابراین مقاله جداگانه‌‌ای انشاالله برای این موضوع خواهیم نگاشت. بهتر است به سراغ همان اهمیت این موضوع برویم! اهمیت حدضرر می‌گوید: چقدر باید ضرر کرد؟

چقدر باید ضرر کرد؟

هیچ انسانی آینده را نمی‌داند. به همین جهت هیچ انسانی نمی‌تواند ادعا کند تمام پیش بینی‌هایش از گذشته تا امروز درست از آب در آمده اند. در واقع می‌خواهم بگویم هیچ سرمایه گذاری نیست که ضرر نکرده باشد. بنابراین باید روش‌های کنترل ضرر را قبل از ضرر کردن بیاموزید. سرمایه گذاران تازه کار از اهمیت این موضوع غافل هستند به همین منظور است که قبل از معامله آن را انجام نمی‌دهند. اما قرار است زمانی که این مقاله را مطالعه کردند؛ دست از این کار بکشند.

عصر یخبندان مالی و اهمیت حدضرر

همانطور که گفتیم در هر معامله‌‌ای امکان ضرر کردن وجود دارد. بنابراین در بسیاری از معاملات ممکن است حدضرری که ما تعیین کرده‌‌ایم؛ فعال شود. این گریز ناپذیر است. ممکن است سهام روند متفاوتی بعد از فعال شدن حدضرر ما به خود بگیرد. مهم نیست! مهم این است که حدضرر ما را فعال کرده و ما را داغدار سرمایه از دست رفته کرده است. این بخش دردناک ماجرا است که بسیاری از سرمایه گذاران را به دام می‌اندازد.

در این زمان است که بسیاری از سهام داران تصمیم می‌گیرند حدضرر را نادیده بگیرند! این یعنی شروع عصر یخبندان مالی سرمایه گذار موردنظر و چه چیزی می‌تواند بدتر از این باشد؟ ناامیدی بدترین و نا بخشودنی‌ترین گناه است. چه در زندگی روزمره باشد و چه در بازار بورس و سرمایه! وقتی در معامله‌‌ای ضرر می‌کنید و حدضرر شما فعال شده است؛ از متد خود ناامید نشوید. بلکه تنها اجازه دارید برای سرمای از دست رفته عزاداری و چند ساعتی از بازار دور باشید.

حد ضرر برای این تعیین شده است که شما را از زیان‌های زیاد دور نگه دارد. بنابراین زمانی که در یک معامله فعال می‌شود؛ فکر نکنید که یک چیز سمبلی و فیک است. نکته مهم اینجاست که در صورتی که تعداد معاملاتی که در آن‌ها حدضرر شما فعل می‌شوند زیاد است؛ باید در روند خود یک بازبینی کلی انجام دهید. این بدان معنی است که شما نیاز به آموزش بیشتر دارید. بنابراین بهتر است به بخش مقالات الف بورس سر بزنید.

اهمیت حدضرر یعنی با برنامه پیش رفتن

عدم تعیین حدضرر یعنی برنامه مشخصی نداشتن. در اینجا لازم است بگوییم همانند حدضرر حد سود هم داریم. اشتباه نکنید حد سود برای جلوگیری از سود‌های بیش از اندازه نیست. بلکه تنها به معنی اندازه گیری سود و برنامه ریزی برای معامله است. زمانی که حدضرر فعال شود باید اشک‌های سوگواری خود را ریخت اما زمانی که حد سود فعال شود؛ باید احساسات خوشحال کننده خود را کنترل کنید!

فرض کنید در یک ماشین قدیمی نشسته و با سرعت سرسام آوری در حال حرکت هستید. پدال گاز را تا انتها فشرده‌‌اید و به سختی می‌توانید خودرو را کنترل کنید. سرعت آن قدر زیاد است که عقربه از اندازه گیری آن ناتوان است. در این حین است که مانع بزرگی مقابل خود می‌بینید. این در حالی است که اصلا چیزی به نام ترمز در اتومبیل شما وجود ندارد! در اینجاست که باید از زندگی خداحافظی کنید!

حد ضرر یا همان Stop loss دقیقا عملکردی همانند ترمز دارد. در صورتی که مجهز به ترمز نباشید و در خیابان حرکت کنید؛ حکم مرگ خود را امضا کرده اید. اهمیت حدضرر اگر بیشتر از این نباشد؛ کمتر از این نیست. بنابراین قبل از حرکت خود را تجهیز کنید.

با برنامه پیش بروید

دفتر برنامه ریزی و ثبت معاملات

در بازار ارز و سرمایه نوسانات بسیار است. نوسانات بازار ارز و سرمایه نیز همانند همان دست اندازهایی است که سرراه شما قرار گرفته اند. دست اندازهایی که گاهی بیش از اندازه شدید و سخت می‌شوند. در صورتی که در بازار سرمایه از حدضرر استفاده نکنید؛ ممکن است در عرض کمتر از یک ساعت، تمام سرمایه خود را از دست بدهید.

اهمیت حدضرر بیشتر است یا اهمیت معامله؟

ترجیح می‌دهید سرمایه خود را از دست بدهید یا آن را افزایش ندهید؟ پاسخ این سوال برای بسیاری از شما قطعا گزینه دوم است. از دست دادن سرمایه بسیار تلخ‌تر از عدم توانایی در افزایش آن است. به همین دلیل است که در بازار گاهی تعیین حدضرر در بازار از اهمیت بیشتری نسبت به معامله برخوردار می‌شود. با این حال هنوز هم افرادی در بازار بورس و فارکس پیدا می‌شوند که استراتژی و متد ثابتی برای تعیین حد ضرر و استفاده از آن ندارند.

عوامل ضروری برای سود در بازار

دو عامل کلی و مهم برای رسیدن به سود و ضرر نکردن در بازار وجود دارد. یکی از آن‌ها مدیریت ریسک است و دیگری متد و استراتژی است که با آن در بازار حضور داریم. در صورتی که هر دو آن‌ها را به خوبی انجام دهیم بازهم ممکن است زیان دهیم. اما در این صورت امکان سود کردن بسیار بسیار بیشتر است. در اینجا لازم است تکرار کنیم دلیل عدم موفقیت حدود ۹۹ درصد از افرادی که در بورس و فارکس زیان می‌کنند این است که از روش‌های مطمئن مدیریت ریسک و سرمایه استفاده نمی‌کنند. مهم‌ترین بخش از مدیریت ریسک و سرمایه نیز همان تعیین حد ضرر است. به عبارت دیگر حد ضرر مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخشی است که مانع زیان گسترده شما می‌شود.

زمانی که از یک معامله گر تازه کار و آماتور می‌پرسیم چرا حد ضرری برای خود تعیین نمی‌کند؟ او پاسخ می‌دهد: «ما حدودا در میانه یک رنج مشخص و تکراری از نوسانات قیمت هستیم. پس در هر صورت بازهم قیمت به همان مکان قبلی‌‌اش باز می‌گردد!» آری بهتر است با همین روند پیش برود تا سرمایه گذاران دست بر ماشه در بازار؛ او را به قتل برسانند! در نهایت سرنوشت او چیزی بیشتر از کال شدن و از دست دادن تمام سرمایه نخواهد بود.

تفکرات کسب ثروت

تفکرات کسب ثروت

در پایان

اهمیت حدضرر آن جایی مشخص می‌شود که زیان گسترده‌‌ای از عدم تعیین آن مشاهده می‌کنیم. مدیریت ریسک و سرمایه همان عامل مهمی است که در بسیاری از معاملات محکوم به زیان دیده نمی‌شود. مهم‌ترین عامل مدیریت ریسک سرمایه نیز، همان حدضرر است که بسیاری آن را فیک و سمبلی می‌دانند. برای ورود به بازار سرمایه و معامله کردن دو چیز ضروری است. یکی تعیین حدضرر و تحلیل‌های لازم است و دیگری مطالعه و آموزش می‌باشد. باید بگوییم هر دو به یک اندازه اهمیت دارند. بنابراین توصیه ما این است که مقالات پیشنهادی را مطالعه و آن را به دیگران نیز پیشنهاد دهید. پیشنهاد ما مطالعه مقالاتتجربه های بورسی ارزشمند بورسی ها،آموزش اقتصاد از پایه بخش دهم، آشنایی با عملکرد شرکت سپرده گذاری و تسویه وجوه DTCC، چگونه خونسردی در معاملات را به ثمر برسانیم؟ و… است.

    لینک کوتاه: