نمودار ها و کندل ها

انواع نمودارها در تحلیل تکنیکال

همه افرادی که از تحلیل تکنیکال برای بررسی بازارهای مالی استفاده می‌کنند، هر ساعت یا هر روز، قیمت‌ها را بررسی و نمودار این تغییرات را ترسیم می‌کنند. نمودارها در تحلیل تکنیکال دو بعدی هستند. معمولا محور افقی را زمان و معمولا محور عمودی را قیمت تشکیل می‌دهد.
نمودارها دارای انواع مختلفی هستند:
می‌توانند در بازه‌های زمانی مختلفی ترسیم شوند که این بازه از یک دقیقه شروع ‌شده و تا ماهیانه ادامه دارد.
می‌توانند ساده یا لگاریتمی باشند.(تفاوت نمودارهای ساده و لگاریتمی این است که نمودارهای لگاریتمی درصد تغییرات را به دقت نشان می‌دهند، اما در نمودارهای حسابی یا ساده این مورد وجود ندارد.)

یک نمونه از نموداری ساده مانند شکل بالا می باشد. این نمودار نمایشی از تغییرات قیمت یک سهام در یک دوره 6 ماهه است . قسمت پایین نمودار، خطی که بصورت افقی ادامه یافته است(x) نشان دهنده تاریخ و یا مقیاس زمانی است. سمت راست نمودار، خط عمودی (y) قیمت سهام را نشان می دهد. با مشاهده نمودار می بینیم که در آذر ماه سال گذشته قیمت این سهام 7100 ریال بوده است، در حالیکه در اردیبهشت سال جاری قیمت آن در حدود 8500 ریال بوده است. این مشاهدات به ما می گوید که قیمت این سهام بین آذر 89 و اردیبهشت 90 افزایش پیدا کرده است.

براساس توافق قیمت سهم و حجم معاملات بر روی محور عمودی و زمان بر روی محور افقی نشان داده می شود. در محور زمان تقسیم بندی می تواند از بازه 15 دقیقه تا ده ساله متغیر باشد که بر همین حسب بازه کاربرد دارند اعم از تحلیل های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت.
پرکاربرد ترین و معروف ترین نمودارها، عبارتند از: نمودار خطی، نمودار میله ای و نمودار شمعی

Line Chart نمودار خطی

در تحلیل تکنیکال نمودارهای خطی هیچ اطلاعات تصویری از بازه تجاری نقاط منحصر به فرد مانند بالاترین قیمت، پایین ترین قیمت یا قیمت ابتدا به ما نمی دهد. ساده ترین نوع نموداردر تحلیل تکنیکال، نمودار خطی می باشد که از به هم پیوستن قیمت های بسته شدن (close) روزانه یک سهم در طی یک دوره معین شکل می گیرد. با این اتصال ما می توانیم حرکت کلی قیمت سهم یک بازه زمانی مشخص را مشاهده کنیم. به هر حال، قیمت نهایی اغلب در مقایسه با قیمت های بالا و پایین در یک روز در داده های بازار سهام، مهمترین قیمت است و به همین دلیل، تنها کمیتی است که در این نمودار مورد استفاده قرار می گیرد .
سادگی نمودار خطی نکته مثبت این نمودار در تحلیل تکنیکال است. این نمودار در هم ریخته نیست و دید خوبی از نوسانات قیمت سهم را نمایش می دهد.
نکته منفی این نمودار در تحلیل تکنیکال این است که تحلیل گر نوسانات سهم در یک دوره خاص را نمی تواند مشاهده کند. مثلا این نمودار قابلیت نمایش قیمت های باز شدن، پایین و بالای یک روز سهم را ندارد. اتصال این خطها می تواند به تحلیلگر در تحلیل تکنیکال کمک کند حرکت کلی قیمت برای سهام یک شرکت را در یک زمان معین مشاهده نماید.

 

Candlesticks نمودار شمعی

هر دو نمودار میله ای و شمعی به جهت نمایش تغییرات قیمت در یک بازه زمانی با هم برابرند، اما مزیت نمودار شمعی این است که از تغییرات روند قیمتی از لحاظ بصری به سرعت و سادگی قابل تشخیص می باشد.

نمودار شمعی یا کندلی پرطرفدارترین و پرکاربرد ترین نوع نمودار تحلیل تکنیکال است.این نمودار نیز اطلاعاتی از قبیل قیمت باز شدن، بسته شدن و دامنه نوسان قیمتی در بازه زمانی مورد نظر را نشان می‌دهد.

نمودار شمعی با کمک کندل ها در تحلیل تکنیکال بسیار برای تحلیلگران مفید و موثر واقع شده است.

در تحلیل تکنیکال نمودارهای شمعی همان اطلاعات نمودارهای میله ای را به ما می دهند، اما در قالب گرافیکی. نمودار شمعی از دو بخش بدنه اصلی و سایه تشکیل شده. بدنه اصلی شمع نشان دهنده قیمت آغاز و پایان معامله است و بخش دیگر شامل دو خط است که به سایه مشهور شده است. خط بالایی را سایه بالایی و خط پایینی را سایه پایینی می گویند. از این رو دامنه نوسانات سهم در طول دوره زمانی مورد داد و ستد توسط سایه ها نمایش داده می شود.

اگر قیمت باز شدن کندل(شمع) پایینتر از قیمت بسته شدن آن باشد به عبارتی با افزایش قیمت روبرو شده باشد کندل تو خالی یا سفید است. اگر قیمت باز شدن کندل بالاتر از قیمت بسته شدن آن باشد سهم با کاهش قیمت روبرو شده و کندل آن توپر یا مشکی خواهد بود. البته در نرم افزارهای مختلف، می توانید رنگ مورد دلخواه خودتان را بر روی  کندل ها انتخاب کنید. اما رنگ های مرسوم آنها مشکی و سفید است. قسمتی از کندل که بیرون از محدوده قیمت های باز و بسته شدن قرار می گیرد سایه( shadow ) نامیده می‌شود.

در تحلیل تکنیکال نمودارهای شمعی با استفاده از قیمتهای باز شدن، بسته شدن و سقف و کف شکل می گیرند .نمودارهای شمعی بهتر از بقیه نیستند، بلکه فقط واضح ترند.منظور از واضح تر آن است که با این نمودارها قیمتهای بالا و پایین روز به سرعت و سادگی تشخیص داده می شود.هنگامی که قیمت صعودی باشد، بدنه شمع سفید و هنگامی که قیمت نزولی باشد بدنه شمع سیاه می باشد. گاهی اوقات به جای نمایش سیاه و سفید شمع های ژاپنی آن ها را به صورت رنگی نشان می دهیم. برای این کار ما به راحتی سفید را با سبز و سیاه را با قرمز جایگزین کردیم . این بدان معناست که اگر قیمت بسته شدن از باز شدن بیشتر باشد بلوک سبز رنگ است و اگر قیمت بسته شدن از باز شدن کمتر باشد بلوک قرمز رنگ است.

اشکال مختلف کندل ها در نمودار شمعی مورد استفاده در تحلیل تکنیکال؛

اگر قیمت بسته شدن بالاتر از قیمت باز شدن باشد، یک شمع توخالی یا سفید کشیده می شود . .
اگر قیمت بسته شدن پایین تر از قیمت باز شدن باشد یک شمع تو پر یا سیاه کشیده می شود . .
قسمت توخالی یا رنگ شده شمع ” بدنه اصلی ” یا بدنه نامیده می شود . .
خطوط باریک واقع در بالا و پایین بدنه قیمت سقف و کف را نشان می دهند و فیتیله ها نامیده می شوند . .
بالاترین نقطه فیتیله بالایی ” سقف ” است . .
پایین ترین نقطه فیتیله پایینی ” کف ” است . .

این گونه تصور کنید که قیمت سهم در یک روز خاص با قیمت 4000 ریال بازگشایی می شود و در قیمت 3600 ریال بسته می شود. در طی روز سهام شرکت بین 3400 تا 4300 ریال در نوسان بوده است.بدنه شمع توپر است زیرا قیمت بسته شدن از قیمت باز شدن پایین تر است و بیانگر فشار فروشندگان است.( 1 )

اما در شکل شماره ( 2) قیمت بازگشایی سهم 3600 ریال و قیمت بسته شدن 4000 ریال بوده است.بدنه شمع بایستی تو خالی باشد زیرا قیمت بسته شدن سهم از قیمت بازگشایی آن بالاتر بوده است و بیانگر فشار خریداران است.

شمع سفید بلند نشان دهنده فشار زیاد خریداران است . هرچه قدر بدنه شمع بلند تر باشد، قیمت بسته شدن به سمت بالا از قیمت باز شدن بیشتر فاصله می گیرد. این امر نشان دهنده آن است که قیمت به طور قابل توجهی افزایش یافته است . به عبارتی گاوها، خرس ها را از میدان به در کرده اند .شمع بلند مشکی ( توپر) نشان دهنده فشار زیاد فروشندگان است. هرچقدر شمع مشکی بلندتر باشد، قیمت بسته شدن به سمت پایین از قیمت باز شدن بیشتر فاصله می گیرد . این امر نشان دهنده این است که قیمتها به میزان زیادی افت کرده اند و به عبارتی خرس ها با شکستن شاخ گاوها آنها را از میدان به در کرده اند.

فیتیله های بلندتر و کوتاه تر در شمعها شواهد خوبی را در مورد معاملات انجام شده ارائه می دهند . شمع هایی با فیتیله بلند نشان دهنده این است که معامله گران از نقاط باز شدن و بسته شدن قیمت به خوبی دور شده اند. شمعهایی با فیتیله کوتاه نشان دهنده این است که بیشتر معاملات حول و حوش نقاط بسته شدن و باز شدن قیمت صورت گرفته اند .
در تحلیل تکنیکال اگر فیتیله بالایی شمعی بلند و فیتیله پایینی آن کوتاه باشد نشان دهنده این است که خریداران در ابتدا قیمت را بسیار بالا برده اند ولی بنا به دلایلی فروشندگان وارد شده اند و قیمت را دوباره نزدیک به قیمت باز شدن، برگردانده اند.

اگر فیتیله پایینی شمعی بلند و فیتیله بالایی آن کوتاه باشد نشان دهنده این است که فروشندگان ابتدا قیمت را به طور قابل توجهی پایین آورده اند ولی بنا به دلایلی خریداران آمده اند و دوباره قیمتها را نزدیک به قیمت باز شدن برگردانده اند .

تفسیر انواع نمودارهای شمعی

نمودارهای شمعی سفید تو خالی در تحلیل تکنیکال

شماره

نام

تفسیر

1

شمع بلند سفید –بدون سایه

افزایشی زیاد

2

شمع سفید بلند

افزایشی زیاد

3

شمع با سایه پایین تر

افزایشی

4

شمع سفید بلند –سایه پایین تر

افزایشی

5

شمع سفید بلند –سایه بالاتر

افزایشی ملایم

6

شمع سفید کوتاه

افزایشی با ثبات

نمودار زیر انواع شمع های سفید افزایشی مورد استفاده در تحلیل تکنیکال را نشان می دهد:

نمودارهای شمعی سیاه رنگ در تحلیل تکنیکال

شماره

نام

تفسیر

1

شمع سیاه بلند –بدون سایه

کاهشی زیاد

2

شمع سیاه بلند

کاهشی زیاد

3

شمع سیاه بلند –با سایه بالایی بلندتر

کاهشی

4

شمع سیاه با سایه بالایی بلند

کاهشی

5

شمع سیاه با سایه پایین تر بلند

کاهشی ملایم

6

شمع سفید کوتاه

کاهشی با ثبات

نگاهی به شمع های سیاه رنگ می اندازیم که نشان می دهد قیمتهای بسته پایین تر از قیمتهای باز قرار می گیرند.

Bar Chart نمودار میله ای

نمودار میله ای به صورت یک میله می باشد و اطلاعاتی از قبیل قیمت باز شدن، بسته شدن و دامنه نوسان قیمتی را می‌توان از آن دریافت کرد .این نوع نمودار بیشتر در دهه های قبل در امریکا رواج داشت از خصوصیات بارز این نمودار سادگی آن است که بعضی تحلیلگران به آن علاقه دارند.
در زیر مثالی از نمودار میله ای نشان داده شده است.

نمودار میله ای در تحلیل تکنیکال

نکته: نمودارهای میله ای درتحلیل تکنیکال “OHLC “ هم نامیده می شوند. (مخفف Open, The High, the Low, and the Close قیمت بازشدن، بالا، پایین و بسته شدن).

نمودار میله ای در تحلیل تکنیکال

مثالی از یک میله در تحلیل تکنیکال قیمت آمده است:

خط کوچک افقی در سمت چپ که قیمت باز شدن را نشان می دهد. .: Open
بالاترین قسمت میله که نشان دهنده بالاترین قیمت در آن فریم زمانی است .: High
پایین ترین قسمت میله که نشان دهنده پایین ترین قیمت در ان فریم زمانی است.: Low
خط کوچک افقی در سمت راست که قیمت بسته شدن را نشان می دهد .: Close
چنانچه قیمت باز شدن سهم بالاتر از قیمت بسته شدن آن باشد، نشان دهنده کاهش قیمت آن سهم در طی دوره معامله می باشد.
اگر قیمت باز شدن پایین تر از قیمت بسته شدن باشد نشان دهنده افزایش قیمت آن سهم در طی دوره معامله می باشد.

نمودار میله ای در تحلیل تکنیکال

نمودار میله ای در تحلیل تکنیکال


 

• فایل های مرتبط

کار با الگوھای کندل استیک (شمعی ژاپنی) (۱۳ صفحه)

الگوهای شمعی (۶۴ صفحه)

الگوهای شمعی پایین رو (۱۰ صفحه)

آموزش کاربردی پترن های شمعی ژاپنی (۱۲۲ صفحه)

تابش نور شمعها بر بازار (نمودارھای شمعی) (۹ صفحه)

الگوهای شمعی (۶۴ صفحه)

نگاهی دقیق بر نمودار ها (۷ صفحه)

تحلیل تکنیکال و نمودار (۲ صفحه)

درباره چارت یا ھمان نمودار قیمت ھا (۴ صفحه)

  1. HAMID گفته؛
    ۱۶:۳۵ ۱۳۹۹/۰۷/۲۲

    سلام خیلی ممنون ، چرا میگین سیاه و سفید؟؟؟؟ توی تحلیل تکنیکال رنگ قرمز و سبز است

    • مدیر سایت گفته؛
      ۱۵:۵۳ ۱۳۹۹/۰۷/۲۴

      سلام
      برابر منابع آموزشی تو پر و تو خالی هست که به رنگ های سیاه و سفید
      تو نرم افزارهای تحلیلی شما میتونین این رنگ ها رو طبق سلیقه خودتون انتخاب کنید.

  2. علیه اکبرزاده گفته؛
    ۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۰۷/۲۰

    عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی

  3. ناشناس گفته؛
    ۰۵:۵۲ ۱۳۹۹/۰۵/۲۶

    سلام و درود به شرفتون واقعا دست مریضاد مطالب مفهومی و کاملا واضح بیان شده

  4. حامد گفته؛
    ۱۹:۵۲ ۱۳۹۹/۰۵/۰۷

    سلام برا یادگیری رسم نمودار چی خوبه منظورم رسم حمایت و مقاومت یا رسم نمودار

  5. داود گفته؛
    ۱۲:۴۴ ۱۳۹۹/۰۴/۲۶

    داود:
    بسیار عالی و جامع دستمریزاد به شما که زکات علمتان را پرداخت می کنید

  6. محمد999 گفته؛
    ۱۱:۰۹ ۱۳۹۹/۰۱/۱۵

    سلام وممنون از توضیحات مفیدتون.در مورد کندلها در معاملات ،شخص باید برای معامله سهام کدام بازه زمانی رو بررسی کنه.روزانه،هفتگی یا ماهانه؟

  7. سعید گفته؛
    ۱۲:۵۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲۰

    سلام . واقعا دستتون درد نکنه که انقدر خوب و روان و کامل توضیح دادین . خدا خیرتون بده

  8. Ali گفته؛
    ۱۰:۲۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱

    درود بر شما, معلوم است که جهت ارتقای دانش بورسی جامعه تلاش می کنید وصرفا”برای انتفاع شخصی قلم نمی زنید.
    ذکات علم نشر علم است.ایکاش دولتمردان ماهم زره ای جهت ارتقای دانش وعلم اقتصاد تلاش می کردند ونقدی نگیهای سرگردان را
    بجای سوق دادن برای انباشت تورم مفرط, ورکود مضاعف,درجهت حرکت بخشیدن به جریانات وچرخه های اقتصادی سوق می دادند.
    به امید آنروز.پیروز باشید.

لینک کوتاه: