اندیکاتورهای حجمی

آموزش تحلیل تکنیکال، معرفی انواع اندیکاتورهای حجمی

در این قسمت قصد داریم تا به معرفی و بررسی انواع اندیکاتورهای حجمی بپردازیم:

  • Accumulation/Distribution
  • Money Flow Index
  • On Balance Volume
  • Volumes

بررسی کامل شاخص جریان نقدی یا MFI در آموزش تحلیل تکنیکال

بر اساس آموزش تحلیل تکنیکال، MFI (Money Flow Index) اندیکاتوری است که برای نشان دادن شتاب حرکت استفاده می شود و ویژگی های آن از جمله نحوه ی محاسبه و شیوه ی تفسیر، مشابه با RSI است. اما تفاوت بین MFI و RSI این است که شاخص MFI از انعطاف پذیری کمتری برخوردار است، دلیل آن نیز این است که متعادل شدن آن با در نظر گرفتن حجم معاملات خواهد بود و لذا از این شاخص برای قدرت گردش پول وارد و خارج شده از یک سهم استفاده می گردد

. بر اساس آموزش تحلیل تکنیکال، جریان پول ورودی را مثبت در نظر می گیرند و جریان پول خروجی را منفی تلقی می کنند، سپس این دو جریان را با یکدیگر مقایسه نموده و از مقایسه ی شاخص حاصل شده با قیمت می توانند میزان قدرت یا ضعف روند را مشخص کنند. شباهت دیگری که بین MFI و RSI وجود دارد این است که هر دو در محدوده ی 0 تا 100 نوسان می کنند و دوره ی 14 روزه به عنوان پیش فرض برای آن در نظر گرفته می شود. از شاخص MFI می توان برای جریان نقدی ورودی یا خروجی به منظور اقدام برای خرید یا فروش سهم استفاده کرد. نحوه ی عملکرد آن نیز بدین شکل است که اگر بالای 80 قرار گیرد، یعنی سهم در منطقه ی اشباع خرید و وقتی زیر 20 قرار گیرد، یعنی سهم مذکور در منطقه ی اشباع فروش قرار گرفته است.

نحوه ی محاسبه:

طبق آموزش تحلیل تکنیکال، برای اینکه جریان پول را محاسبه کنیم باید قیمت و حجم را در یکدیگر ضرب کنیم که عدد حاصل، نشان دهنده ی میزان تقاضای موجود در رابطه با یک سهم در قیمتی معین می باشد.

قیمت نمونه = 3/(بالاترین قیمت روز + پایین ترین قیمت روز + قیمت پایانی)

جریان پول مثبت = به مجموع جریان پول خام در دوره ای که قیمت نمونه روند افزایشی داشته گفته می شود که مدت زمان دوره  را ما انتخاب می کنیم.

جریان پول مثبت = به مجموع جریان پول خام در دوره ای که قیمت نمونه روند کاهشی داشته گفته می شود که مدت زمان دوره  را ما انتخاب می کنیم.

نحوه ی محاسبه شاخص پول طبق مطالب گفته شده در بالا در آموزش تحلیل تکنیکال

شاخص پول = (جریان پول منفی / جریان پول مثبت)

MFI = ](شاخص پول + 1)/100[ – 100

نوسانات MFI زمانی شدیدتر می شود که تعداد دوره های زمانی در محاسبات MFI کمتر باشد.

نحوه ی استفاده از اندیکاتور MFI بسیار شبیه به RSI است و برای تحلیل آن می توان از واگرایی و همگرایی هایی که بین اندیکاتور و نمودار قیمت وجود دارد استفاده نمود.

بررسی خرید و فروش های افراطی از دیدگاه آموزش تحلیل تکنیکال

بر اساس آموزش تحلیل تکنیکال، از اندیکاتور MFI نیز (مشابه با RSI) می توان برای شناسایی حجم افراطی کم و زیاد موجود در سهم استفاده نمود. زمانی که اندیکاتور MFI مقداری بیش از 80 به خود بگیرد، سهم در شرایطی است که به آن خرید افراطی گویند و وقتی مقداری کمتر از 20 به خود بگیرد، سهم در شرایطی است که به آن فروش افراطی گفته می شود.

آموزش تحلیل تکنیکال، استفاده از اندیکاتور MFI در رابطه با شهرسازی و خانه سازی باغمیشه

بررسی کامل همگرایی – واگرایی بر اساس آموزه های آموزش تحلیل تکنیکال

طبق آموزش تحلیل تکنیکال، وقتی در یک نمودار سیگنا ل های خرید و فروش ایجاد می شود که واگرایی و همگرایی رخ دهد و در نتیجه چنین شرایطی تغییر روندها را در آینده ی نزدیک نشان می دهد. اگر در نمودار مشاهده کنید که قیمت سهم روند کاهشی دارد ولی از طرف دیگر مشاهده کنید میزان پولی که وارد می شود نسبت به میزان پولی که خارج می گردد بیشتر است، به معنای آن است که حجم معاملات در مواقعی که قیمت سهم بالا بوده نسبت به روزهایی که افت داشته، بیشتر بوده است. لذا طبق این تفسیر می توان انتظار روند کاهشی کوتاه مدت و ضعیفی را داشت زیرا جریان ورودی پول نسبت به خروجی آن از سهم بیشتر است.

آموزش تحلیل تکنیکال، بررسی واگرایی سقف در سرمایه گذاری بوعلی

 

    لینک کوتاه: