الگو های دو شمعی و سه شمعی

با الگوهای ترکیبی دو شمعی به کمک آموزش تحلیل تکنیکال آشنا شویم

از نمونه الگوهای ترکیبی دو شمعی که قصد داریم در این مطلب از آموزش تحلیل تکنیکال به آن اشاره کنیم، الگوی پوشاننده ی صعودی یا Bullish Engulfing Pattern می باشد که با ساختار دو شمعی همراه با رنگ های متفاوت مشخص می شود و محل تشکیل آن نیز در انتهای روند نزولی است. این نوع الگو به این صورت است که شمع دوم با بدنه ی آبی یا همان شمع صعودی، شمع اول با بدنه ی قرمز یا همان شمع نزولی را می پوشاند. در این نوع الگوی شمعی نیز اندازه ی سایه مد نظر نیست و از اهمیت خاصی برخوردار نمی باشد. شکافی که بین نقطه ی اتمام کندل اول و نقطه ی شروع کندل دوم وجود دارد سبب می شود به منظور شروع روند صعودی، اهمیت زیادی پیدا کند.

  • در روز اول بدنه ی شمع بسیار کوچک و بسیار طولانی در روز دوم می باشد.

استدلالی که برای این مورد در آموزش تحلیل تکنیکال آورده شده این است که سرسختی افراد معامله کننده پس از روند نزولی را می توان با شمع نزولی کوچک متوجه شد که از طریق آن متوجه می شویم افراد فروشنده نمی توانند نسبت به سابق و روزهای گذشته، قیمت را کاهش دهند. لذا نشان از قدرت کمتر افراد فروشنده در مقایسه با شمع بزرگ نزولی است. به طریق مشابه نیز طبق این استدلال در آموزش تحلیل تکنیکال، وجود شمع صعودی بزرگ در روز بعد معامله که پس از روند نزولی قبل از خود تشکیل یافته است، حاکی از این است که به علت توقف قدرت افراد فروشنده، افراد خریدار در حال برتری پیدا کردن می باشند.

  • وقتی یک روند نزولی بسیار طولانی یا حرکتی بسیار سریع اتفاق بیافتد، الگوی شمعی صعودی تشکیل خواهد شد.

در مورد این ادعا نیز در آموزش تحلیل تکنیکال استدلال و توجیه وجود دارد که طبق آن بر این باور است، پس از اینکه قیمت حرکتی گسترده و سریع به سمت پایین داشته باشد، تعداد و حجم افراد فروشنده  در زمان کوتاه نسبت به افراد فروشنده ی احتمالی پایین تر خواهد بود که در اکثر اوقات، این حرکت نزولی ناگهانی قیمت، همراه با بازگشت سریع و هیجانی بوده و در نتیجه پایدار نمی باشد.

  • مهم است که حجم معاملات در شمع دوم صعودی زیاد باشد.

در آموزش تحلیل تکنیکال آورده شده که دلیل این امر آن است که همیشه رابطه ی بین تقاضا و عرضه، حجم معاملات را زیاد می کند. افراد خریدار باید تا زمانی که فروشنده ها تمام می شوند در برابر هرگونه عرضه مقاومت کرده و دائما در حال خرید باشند. همین امر سبب می شود تا در الگوی شمعی صعودی روز دوم، گردش مالی سهم بسیار بالا رود.

  • در روز دوم، بدنه ی شمع در مقایسه با ارتفاع شمع های چندین روز پیش، بزرگتر است.

در این مورد در آموزش تحلیل تکنیکال آورده شده که، تردید افراد سرمایه گذار را می توان با شمع های کوچک مشاهده نمود. وقتی الگوی شمعی صعودی نسبت به شمع های قبلی خود بسیار بزرگتر باشد، یعنی بازار توانسته برای حرکت صعودی خود تصمیم قاطعی را اتخاذ نماید.

  • در محدوده ی حمایت قیمت، الگوی شمعی صعودی را داریم.

در مورد این ادعا نیز در آموزش تحلیل تکنیکال آورده شده که از لحاظ سوابق قبلی می توان دریافت که پشتیبانی افراد خریدار، حاکی از خرید در محدوده ی قیمتی مخصوصی است. لذا در صورتی که شاهد حمایت الگوی شمعی صعودی در این محدوده از قیمت ها باشیم، ممکن است سبب خرید مطمئن تری از سوی افراد معامله کننده رخ دهد چرا که رفتار خط حمایت در جهت تأیید روند صعودی است.

آموزش تحلیل تکنیکال، ویژگی های الگوی پوشاننده ی صعودی

بررسی پیشنهادات خرید و فروش طبق الگوی شمعی در آموزش تحلیل تکنیکال

در آموزش تحلیل تکنیکال پیشنهادی برای افراد معامله کننده ی بلند مدت وجود دارد؛ اگر این افراد بر اساس الگوی شمعی تجارت می کنند، حد ضرر خود را در یک معامله، پایین ترین یا کف قیمتی شمع صعودی قرار دهید و انتظار این است که محدوده ی حمایت همان الگوی شمعی صعودی باشد.

آموزش تحلیل تکنیکال، معرفی الگوی پوشاننده ی صعودی از نوع چکشی

آموزش تحلیل تکنیکال، الگوی پوشاننده ی صعودی از نوع چکشی

طبق آموزش تحلیل تکنیکال ، زمانی شاهد تشکیل الگوی چکش شمعی (از انواع پوشاننده ی صعودی) خواهیم بود که کندل های روز اول و دوم شمعی صعودی با هم دیگر ترکیب شوند.

آموزش تحلیل تکنیکال، الگوی پوشاننده ی صعودی

آموزش تحلیل تکنیکال، بررسی الگوی شمعی صعودی در رابطه با سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی

بررسی الگوی انبرک پایینی در آموزش تحلیل تکنیکال

در این قسمت از آموزش تحلیل تکنیکال به بررسی دومین نوع الگوی دو شمعی یعنی الگوی انبرک پایینی یا Tweezers Bottom می پردازیم که از دو شمع که رنگ های مختلفی دارد تشکیل یافته است اما برخلاف نوع پوشاننده ی صعودی، اول شمع با بدنه ی قرمز یا همان شمع نزولی شکل می گیرد که سایه های کوچک ندارد. شمع دوم هم در داخل شمع اول تشکیل می  شود که معمولا شبیه به ستاره (دوجی) و یا حتی چکش می باشد. برای اینکه تغییر روند در این الگو یعنی از سمت نزولی به صعودی، اهمیت بیشتری به خود بگیرد، مهم است که سایه های شمع دوم از اول بیرون نزند.

آموزش تحلیل تکنیکال، بررسی الگوی انبرک پایینی در رابطه با شرکت کالسیمین

آموزش تحلیل تکنیکال، بررسی الگوی هارامی صعودی

الگوی هارامی صعودی نیز از دیگر انواع الگوهای دو شمعی است که در این بخش از آموزش تحلیل تکنیکال بررسی می کنیم. این الگو نیز اواخر روند نزولی شکل می گیرد و هر موقع تغییر روند رخ دهد، سیگنال هشدار را ارسال خواهد کرد. شمع اول در این الگو یا همان شمع نزولی، بدنه ی مشکی دارد که تمامی بدنه ی شمع دوم توسط آن پوشانده می شود. در این الگو سایه ها مطرح نیستند اما زمانی قدرت بیشتر این الگو به چشم خواهد آمد که سایه های شمع دوم از منطقه ی سایه های مرتبط با شمع اول خارج نشود.

آموزش تحلیل تکنیکال، ساختار و ویژگی های الگوی هارامی صعودی

بررسی جنبه ی روانشناسی الگوی هارامی صعودی در آموزش تحلیل تکنیکال

در شکل زیر از آموزش تحلیل تکنیکال، با اهمیت الگوی هارامی صعودی آشنا می شویم. وقتی روند نزولی داشته باشیم و در آن شمع بلندی وجود داشته باشد یعنی افراد فروشنده، قدرت بالایی دارند. با این وجود در شمع دوم، به دلیل اینکه نیروی افراد خریدار نمی گذارد تا قیمت بیشتر از این کاهش پیدا کند، شاهد پایین رفتن قیمت ها نیستیم. در دومین روز، خریداران سبب می شوند تا قیمت تا حد کمی به سمت بالا حرکت کند. طبق آموزش تحلیل تکنیکال از این تردید و بی تصمیمی در الگوی هارامی متوجه می شویم که هم قیمت می تواند با انجام روندی معکوس، حرکت به سمت بالا را در پیش بگیرد و هم اینکه نشان می دهد، فروشنده ها خسته هستند.

آموزش تحلیل تکنیکال، الگوی هارامی صعودی و اهمیت آن برای تحلیل بازار

طبق آموزش تحلیل تکنیکال، چه ویژگی هایی اثربخشی الگوی هارامی را افزایش می دهند؟

اگر بخواهیم عواملی را بررسی کنیم که اثربخشی الگوی هارامی را افزایش می دهند شاید کار سختی باشد اما این موارد در آموزش تحلیل تکنیکال ذکر شده است:

  • با اینکه محل قرارگیری بدنه ی شمع دوم در وسط روز اول است اما بعد از یک روند نزولی در طی روز دوم، شمع صعودی است که برای بازگشت رو به بالای قیمت و تثبیت آن از شانس بیشتری برخوردار است.
  • احتمال بازگشت قیمت به عواملی مانند نزدیکی قیمت های باز، بالا، پایین و بسته ی شمع دوم به بدنه ی شمع قبلی دارد. به صورتی که به هر میزان این نزدیکی بیشتر باشد، احتمال برگشت قیمت نیز بیشتر است.
  • احتمال اینکه واژگونی کامل رخ دهد زمانی بیشتر می شود که بدنه ی کوچک و همچنین سایه های روز دوم، بیشتر شبیه به ستاره باشند. به عبارتی طبق آموزش تحلیل تکنیکال بین این دو ارتباط مستقیم وجود دارد.

آموزش تحلیل تکنیکال، الگوی هارامی صعودی و ویژگی های افزایش دهنده ی اثربخشی آن

آموزش تحلیل تکنیکال، الگوی هارامی صعودی در رابطه با افرانت

آموزش تحلیل تکنیکال، بررسی الگوی هارامی چکشی

آموزش تحلیل تکنیکال، الگوی هارامی چکشی

بر اساس آموزش تحلیل تکنیکال، اگر دو الگوی شمعی هارامی چکشی با یکدیگر ترکیب شوند، ترکیب حاصل مشابه با چکش نزولی می باشد. این نوع الگو، از انواع الگوهای برگشتی شمعی پایین است.

بررسی الگوی هارامی کراس طبق آموزش تحلیل تکنیکال

طبق آموزش تحلیل تکنیکال، الگوی صلیب هارامی صعودی با الگوی شمعی هارامی شباهت بسیار زیادی دارد اما شکل بدنه ی شمع دوم شبیه به دوجی یا ستاره است. تشکیل این الگو در انتهای روند نزولی است و وقتی تغییر روند رخ می دهد، سیگنال هشدار ارسال می کند.

آموزش تحلیل تکنیکال، بررسی ساختار و ویژگی های الگوی هارامی کراس

آموزش تحلیل تکنیکال، بررسی الگوی صلیب هارامی صعودی

آموزش تحلیل تکنیکال، الگوی پوشش شکاف صعودی

طبق آموزش تحلیل تکنیکال، در الگوی پوشش شکاف صعودی یا Bullish Piercing Line دو شمع با رنگ مختلف می بینیم که اولی یا شمع نزولی، بدنه ی قرمز رنگ دارد و دومی یا شمع صعودی بدنه ی سبز رنگ دارد ضمن اینکه نقطه ی پایانی آن نسبت به نقطه ی ابتدایی شمع قبل از خود، پایین تر باشد و در رابطه با نقطه  شروع آن (شمع دوم) نیز، به شکل شکاف نزولی نسبت به نقطه ی پایانی شمع اول باشد. بر اساس شکل زیر از آموزش تحلیل تکنیکال، محل تشکیل این الگو در انتهای روند نزولی است و وقتی بخواهند متوجه شروع روند صعودی شوند از سیگنال آن استفاده می کنند.

آموزش تحلیل تکنیکال، بررسی الگوی پوشش شکاف صعودی و ویژگی های آن

آموزش تحلیل تکنیکال، ساختار و شکل الگوی پوشش شکاف صعودی

عوامل افزایش دهنده ی اهمیت الگوی پوشش شکاف صعودی

طبق شکل بالا از آموزش تحلیل تکنیکال، ویژگی هایی را با یکدیگر بررسی می کنیم که سبب می شوند اهمیت الگوی پوشش شکاف صعودی بالا رود:

  • به هر میزان که قیمت بتواند در روز دوم صعودی به سطح بسته ی قیمت در روز اول بیشتر نفوذ کند به همان میزان نیز الگوی پوشش شکاف صعودی، قدرتمندتر و مطمئن تر می گردد.

استدلالی که برای این ادعا طبق آموزش تحلیل تکنیکال آورده شده است این است که، وقتی شمع صعودی در روز دوم مشاهده شود که معنی آن تلاش نکردن فروشندگان در روز اول باشد، نفوذ و رشد کردن بیشتر قیمت در این شرایط تا منطقه ای که قیمت شمع اول شروع شده، بیشتر شدن نیروی افراد خریدار سهم را نشان داده و برای یک روند صعودی نویدبخش است.وقتی قیمت به اندازه ی 50% نفوذ کند، یعنی نیمی از فروشندگان در روند نزولیشکست خورده اند و اگر به طور کامل یا 100% نفوذ کرده باشد، یعنی در یک روند نزولی، افراد فروشنده به طور کامل شکست خورده اند.

  • سرسختی افراد خریدار با افزایش میزان معاملات روز دوم

آموزش تحلیل تکنیکال، بررسی الگوی پوشش شکاف صعودی از نوع چکشی

بررسی الگوی پوشش شکاف صعودی از نوع چکشی طبق آموزش تحلیل تکنیکال

بر اساس آموزش تحلیل تکنیکال، اگر دو الگوی شمعی پوشش شکاف صعودی با یکدیگر ترکیب شوند، ترکیب حاصل مشابه با چکش نزولی می باشد. این نوع الگو، از انواع الگوهای برگشتی شمعی پایین است.

آموزش تحلیل تکنیکال، الگوی پوشش شکاف صعودی از نوع چکشی در رابطه با شرکت فولاد مبارکه ی اصفهان

آموزش تحلیل تکنیکال، بررسی الگوهای ترکیبی سه شمعی

از انواع الگوهای ترکیبی سه شمعی به بررسی الگوی کودک رها شده پایین یا Abandoned Baby Buttom در آموزش تحلیل تکنیکال می پردازیم. وقتی به انتهای روند نزولی نگاه می کنیم، بین شمع نزولی قوی تا شمع بعدی، شکاف درست می شود. بسته شدن شمع بعدی به شکل ستاره یا دوجی است و بین بسته شدن این شمع تا شمع بعدی یا سوم، شکاف وجود دارد. وقتی بدنه ی شمع سوم بسته می شود که با رنگ قرمز نشان داده شده،یعنی پایان روند صعودی اتفاق افتاده و روند نزولی شروع می گردد.

آموزش تحلیل تکنیکال، الگوی کودک رها شده پایین

بررسی الگوی سه سرباز آبی طبق آموزش تحلیل تکنیکال

طبق شکل زیر از آموزش تحلیل تکنیکال، این نوع الگو متشکل از سه شمع صعودی قوی است. سایه ها در اکثر موارد در این نوع الگو کوتاه است و قطعا بین شمع اول و دوم و بین شمع دوم و سوم، شکاف نزولی وجود دارد. وقتی شمع سوم بسته می شود، هشدار جدی مبنی بر شروع روند صعودی به دلیل اتمام روند نزولی صادر می گردد.

آموزش تحلیل تکنیکال، آشنایی با الگوی سه سرباز آبی

آموزش تحلیل تکنیکال، رسم الگوی سه سرباز آبی در رابطه با شرکت ملی سرب و روی

 

 

 

  1. Asghar گفته؛
    ۰۳:۲۱ ۱۳۹۸/۰۴/۳۱

    درود بر شما
    ممنون از راهنمایی های مفید و سازنده
    که تجربیات مفیدتون رو رایگان در اختیار
    دیگران قرار میدید

  2. محمد گفته؛
    ۲۱:۵۴ ۱۳۹۷/۰۹/۰۸

    ممنون از زحمات شما مطالب بسیار مفید و عالی هستند.
    سود عالی نصیبتان شود ?

لینک کوتاه: