الگوی فنجان و دسته

بررسی الگوی فنجان و دسته در آموزش تحلیل تکنیکال

الگوی فنجان و دسته در آموزش تحلیل تکنیکال

در آموزش تحلیل تکنیکال، الگوی فنجان و دسته از انواع خیزان الگوی ادامه دهنده یا تمدیدی است که در رابطه با دوران تثبیتی است که قبل از شکست وجود دارد. این الگو توسط ویلیام آنیل در سال 1988 در کتاب چگونه در سهام پول درآوریم معرفی گردید. در این الگو طبق آموزش تحلیل تکنیکال، بخش فنجان مرتبط با حرکت اصلاحیِ روند صعودی قبلی میباشد که ناشی از حرکت آرام قیمت در طولانی مدت به سمت پایین و سپس به سمت بالا میباشد که شبیه به حرف U میگردد. در شکل بالا از آموزش تحلیل تکنیکال نیز مشاهده میکنیم که بخش دسته، در واقع حرکت اصلاحی به سمت پایین از سمت راست فنجان و پس از آن به سمت بالا در سمت چپ فنجان میباشد که شبیه به حرف V خواهد شد. سیگنال خرید در این شرایط زمانی ارسال میگردد که قیمت با حرکت به سمت بالا، محدودهی لبهی فنجان را بشکند.

بر اساس موارد بیان شده در آموزش تحلیل تکنیکال، معمولا این الگو قبل از اینکه روند صعودی ایجاد شود، دارای 30% رشد بوده و در طی 7 تا 65 هفته نیز تشکیل خواهد شد، اما اکثر الگوهایی که در بازار تشکیل میشوند، بین 3 تا 6 هفته طول کشیده است. همچنین زمانی که برای شکل گیری دستهی این الگو لازم است بین 1 تا 2 هفته میباشد. ضمنا فاصلهای که بین بالا و ته فنجان وجود دارد، حداقل 12 تا 15% و حداکثر 33% است. معمولا در سمت چپ فنجان شاهد کاهش حجم و سپس افزایش مجدد آن هستیم. لبههای فنجان نیز حتما در محدودهی قیمتی یکسانی باید باشند.

بررسی متوسط ارتفاع و دورهی زمانی الگوی فنجان و دسته در آموزش تحلیل تکنیکال

بررسی میانگین افزایش قیمت بعد از شکسته شدن الگوی فنجان و دسته در آموزش تحلیل تکنیکال

طبق پژوهشهای انجام گرفته توسط Bulkowski که در آموزش تحلیل تکنیکال به آن اشاره شده، هنگامی که الگوی فنجان و دسته میشکند، معمولا میانگین افزایش قیمت، 34% است.

ضمنا احتمال اینکه قیمت به این هدف 34% برسد، 50% و عدم موفقیت آن 5% است. نحوهی محاسبهی هدف قیمت برای این الگو نیز به شکل زیر میباشد:

قیمت در نقطهی شکست + ((بالاترین قیمت از هر دو طرف فنجان – پایینترین قیمت در ته فنجان)*50%)

خرید: تنها هنگامی که شروع به خرید کنید، که قیمت از لبهی سمت راست فنجان یعنی نقطهی A، خط افقی قرمز رنگ، بالاتر قرار گرفته باشد.
هشدار: هشدار برای فروش فوری زمانی صادر میگردد که قیمت پس از افزایش 10 تا 15% و سپس وارونگی بعد از آن، به سمت پایین رود.
دستهی کوتاه: طبق آموزش تحلیل تکنیکال، الگویی پس از شکست بهترین عملکرد را خواهد داشت، که کوتاهی دستههای آنها کمتر از 23 روز باشد.
شکل و چگونگی حجم: پس از شکست قیمت، فنجانهایی نسبت به سایرین عملکرد بهتری خواهند داشت که به لحاظ حجم معامله، کاملا U شکل باشند.

بررسی نمودار قیمت جهانی طلا در تایم فریم هفتگی طبق الگوی فنجان و دسته در آموزش تحلیل تکنیکال

نمودار بالا از آموزش تحلیل تکنیکال، مرتبط با قیمت جهانی طلا است. پس از روند صعودی که قبلا طلا داشته است، توانسته بخش عمدهای از الگو با حرکت نزولی و تشکیل بخش چپ فنجان و سپس حرکت صعودی، تکمیل کند. دستهی فنجان نیز پس از اینکه خط مقاومت در سمت راست توسط قیمت شکسته شد تکمیل میگردد. بر اساس آموزش تحلیل تکنیکال، شاهد افزایش قیمتها در سمت راست فنجان به شکل V هستیم که پس از آن به سطح مقاومت نفوذ کرده و از 994 دلار تا 1220 دلار افزایش مییابد.

بررسی الگوی فنجان و دسته در رابطه با سرمایه گذاری سپه در آموزش تحلیل تکنیکال

بررسی الگوی فنجان و دستهی وارونه در آموزش تحلیل تکنیکال

ویژگی الگوی فنجان و دستهی وارونه در آموزش تحلیل تکنیکال

در مطلب قبلی از آموزش تحلیل تکنیکال، با الگوی فنجان و دسته آشنا شدید و اکنون با نوع وارونهی آن آشنا میگردید. قبل از الگو، جهت روند هم به سمت بالا و هم به سمت پایین امکان پذیر است. در این الگو، قیمت در بیشتر از نصف زمان افزایش پیدا میکند و سپس قیمتها آرام آرام کاهش یافته و منحنی بالا را تشکیل میدهند. تکمیل الگو با حرکت اصلاحی به سمت بالا از سمت راست فنجان و پس از آن برگشت رو به پایین و مجددا حرکت به سمت لبههای فنجان میباشد. زمانی که قیمت از محدودهی حمایتی که در لبهی فنجان قرار دارد، به سمت پایین کاهش پیدا کند، سیگنال فروش ارسال میگردد.

آموزش تحلیل تکنیکال، میانگین کاهش قیمت در الگوی فنجان و دستهی وارونه

در آموزش تحلیل تکنیکال آورده شده که طبق عقیدهی Bulkowski، میانگین افت قیمت در الگوی فنجان و دستهی وارونه، 16% میباشد.

  1. مهندس مکانیک گفته؛
    ۱۷:۲۷ ۱۴۰۱/۰۵/۲۸

    سلام لطفا در ابرهای مبربوط به طلا اعداد درست را بفرمایید چون عدد ۵۲ درست نیست مرسی استاد عزیز

لینک کوتاه: