الگوی سقف دوقلو

آرایش دو قلو یا سقف دو قلو (Double Tops) در آموزش تحلیل تکنیکال

آرایش دو قلو یا سقف دو قلو (Double Tops) در آموزش تحلیل تکنیکال

در ادامه سری مباحث آموزش تحلیل تکنیکال در مورد انواع الگوهای بازگشتی، به الگوی سقف دو قلو یا Double Tops رسیده ایم که به شکل حرف M در انتهای یک روند صعودی شکل می گیرد. در این آرایش، موازی و رو به روی سطح مقاومت، با کشیدن یک خط دو قله به هم وصل می شوند. در آموزش تحلیل تکنیکال از این خط برای شناسایی خط گردن مورد استفاده واقع می شود. قبل از عبور قیمت ها از نقطه ی A، سطح حمایت در برابر آنها شکل می گیرد و هنگام شکسته شدن، به خط مقاومت قوی تبدیل می گردد. وقتی قیمت ها به نقطه ی B برخورد می کنند دوباره به سطح حمایت بر می گردند.

در این مواقع در آموزش تحلیل تکنیکال ، این سطح را خط گردن در نظر می گیریم. دلیل اینکه امید افراد خریدار نسبت به برگشت قیمت ها چندان طول نمی کشد این است که، قیمت ها در نقطه به کمک عرضه هایی برگشت پیدا می کند. حرکت قیمت در این مواقع به صورتی است که سبب شکسته شدن سطح حمایت می شود اما این امکان نیز وجود دارد که با تلاش افراد خریدار به سمت خط گردن برگردند. طبق موارد بیان شده در آموزش تحلیل تکنیکال می دانیم که در چنین وضعیتی بازار خط گردن را مورد آزمون قرار داده و می تواند نقش مهار کننده ی رشد را نیز داشته باشد. در صورتی که می توان انتظار سقوط قیمت را داشت که خط مقاومت در برابر فشار افراد خریدار پایدار بماند.

آموزش تحلیل تکنیکال ، فواصل قله ها تا خط گردن در الگوی سقف دو قلو

بررسی فاصله ی قله ها از یکدیگر در الگوی سقف دو قلو در آموزش تحلیل تکنیکال

طبق گفته ی bulkowski در آموزش تحلیل تکنیکال ، حداکثر فاصله ی مجاز دو قله ی بالایی قیمت از یکدیگر باید بین 2 تا 5% باشد و در طی حداکثر 2 تا 6 هفته از یکدیگر جدا گردند چرا که اگر شکل گیری دو سقف بالا خیلی طول بکشد (به سمت 8 هفته متمایل گردد)، از میزان موفقیت الگو کاسته می شود. همچنین در آموزش تحلیل تکنیکال عنوان می شود که وقتی قیمت سهام در موقعیت یک سوم بالایی قیمت سالانه ی خود قرار دارد، بهترین زمان جهت ایجاد شدن الگوی سقف دو قلو است. همچنین وقتی سیگنال فروش ارسال می گردد که قیمت به زیر سطح حمایت نفوذ کند.

آموزش تحلیل تکنیکال ، فاصله ی 2 تا 6 هفته ای بین دو قله

هدف قیمت: قیمت خط گردن – ((قیمت بالاترین سقف دو قله – قیمت خط گردن)*72%)

شناسایی آرایش در آموزش تحلیل تکنیکال

قله ها باید بلندی یکسانی داشته باشند.

مماس شدن نقاط مهم و معین با خط گردن بسیار مهم است. هرگونه نقص و اشتباه در این کار سبب کاهش اعتبار ویژگی های آرایش خواهد شد.

طبق آموزش تحلیل تکنیکال ، تنها زمانی آرایش دو قله تأیید می گردد که هر دو موج کاملا با سطح مقاومتی برخورد کرده و هنگام برگشت به خط گردن نفوذ کنند. در چنین وضعیتی، قیمت بسته شدن، موقعیتی در خارج از گردن خواهد داشت. الگو زمانی اعتبار خود را از دست خواهد داد که قیمت قادر نباشد خط گردن را قطع نماید.

طبق آموزش تحلیل تکنیکال ، زمانی که با آرایش دو قله سر و کار داریم، بهترین کار، خروج از بازار با دریافت اولین علامت فروش است. به دلیل اینکه امکان دارد دومین افزایش هرگز رخ ندهد، منتظر ماندن برای چنین اتفاقی کاملا اشتباه است. با این حال برای افراد سهامداری که نسبت به علائم بی اعتنا هستند، موقعیت دیگری را فراهم می کند تا در طی حرکت به سمت دومین روند افزایش، از سهم خارج شوند.

امتیازدهی به الگوی سقف دو قلو:

رتبه ی عملکرد: 4 از 21 (بهترین نمره 1 است)
عدم موفقیت: 8%
میانگین کاهش: 19%
احتمال برگشت: 61%
میزان دستیابی به هدف قیمتی: 72%

توضیحات

مشخصه

صعودی قبل از الگو، پس از آن نزولی

روند قیمت­ها

شبیه به حرف M

شکل

معمولا بین 2 تا 6 هفته

فواصل

افزایشی در قله­ی اول و پس از آن کاهشی

حجم معاملات


آموزش تحلیل تکنیکال ، بررسی الگوی سقف دو قله در رابطه با سرمایه گذاری بوعلی

آموزش تحلیل تکنیکال ، بررسی الگوی سقف دو قله در سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی

آموزش تحلیل تکنیکال ، آرایش سقف دو قله در رابطه با شرکت General Electric

 

  1. نوید گفته؛
    ۰۴:۵۰ ۱۳۹۹/۰۷/۳۰

    اگر در روند نزولی این الگو شکل گیرد به منزله تایید ادامه روند نزولی است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  2. محسن گفته؛
    ۰۰:۰۰ ۱۳۹۹/۰۵/۲۳

    سلام صبح بخیر

    بعد از اینکه الگوی دو قلوی سقف کاملا تشکیل شد و روند نزولی انجام شد چه زمانی و با شرایطی دوباره سهم به حالت صعودی خود برمیگردد

  3. آرمان گفته؛
    ۱۴:۰۳ ۱۳۹۹/۰۱/۱۷

    خسته نباشید یک سوالی داشتم اگر قله دوم تشکل شد و از خط حمایت گذشت و سهم نزول کرد میشه اون رو الگوی دو سقف دوقلو خوند یا باید کف دو برخورد رو داشته باشه؟

لینک کوتاه: