الگوی کنج Wedge

بررسی الگوی کنج در آموزش تحلیل تکنیکال

در ادامه ی بررسی انواع الگوهای تمدیدی، به الگوی کنج می رسیم که کوتاه مدت و کوچک بوده و تشکیل آن به معنای غالب شدن جهت قبلی در آینده است. اگر قرار باشد این الگو در نمودار روزانه شکل بگیرد، 1 تا 2 هفته طول خواهد کشید. هنگام نوسان قیمت سهم بین دو خط همگرا که مرزی هستند، الگوهای کنج شکل می گیرند. طبق آموزش تحلیل تکنیکال، شاهد شیب صعودی خطوط مرزی در کنج صعودی هستیم ضمن اینکه خط مرزی که در پایین قرار دارد نسبت به خط مرزی که در بالا است شیب بیشتری خواهد داشت.

همچنین بر اساس آموزش تحلیل تکنیکال، همین موارد در مورد کنج نزولی دقیقا برعکس است یعنی شاهد شیب منفی و یا نزولی در خطوط مرزی هستیم و خط مرزی که در بالا قرار دارد نسبت به خط مرزی که در پایین قرار دارد، شیب بیشتری خواهد داشت. در الگوی کنج، معمولا مکانی که در آن گریز یا شکست قیمت رخ می دهد، در 3/2 طول کنج تا محل تقاطع دو خط همگرا است.

بررسی ساختار در آموزش تحلیل تکنیکال در مورد الگوهای کنج

بر اساس آموزش تحلیل تکنیکال، این الگو از خطوط همگرای حمایت و مقاومت تشکیل شده که شکل ظاهری آن مثلثی است و درون آن محل رخداد نوسانات قیمتی است. در این الگو یا خطوط گفته شده، یا دارای شیب صعودی در روند نزولی هستند و یا دارای شیب نزولی در روند صعودی می باشند.

معمولا این الگو زمانی مشخص می گردد که پس از یک حرکت شدید، ورود سریع قیمتی رخ دهد. لذا طبق آموزه های تدریس شده در آموزش تحلیل تکنیکال در مورد حجم معاملات نیز می توانیم بگوییم که کاهش آن هنگام نزدیک شدن به محل تقاطع خطوط همگرا رخ داده و هنگام نزدیک شدن به شکست قیمت نیز، شاهد افزایش حجم معاملات هستیم.

تفسیر الگوی کنج در آموزش تحلیل تکنیکال

مبتنی بر آموزش تحلیل تکنیکال در صورتی که الگوی کنج بشکند، جهت حرکت روند را تأیید خواهد نمود:

اگر تشکیل الگوی کنج در روند نزولی باشد و قیمت به پایین خط حمایت برسد (با احتمال رخداد انحراف)، سیگنال فروش صادر می گردد.
اگر تشکیل الگوی فوق در روند صعودی باشد و قیمت به بالای خط مقاومت برسد (با احتمال رخداد انحراف)، سیگنال خرید صادر می گردد.

کنج صعودی در آموزش تحلیل تکنیکال، یعنی ضعیف شدن موقعیت از لحاظ تکنیکی است. زمانی که کنج صعودی در خط مرزی پایینی توسط قیمت ها شکسته می شود، معمولا شاهد کاهش سریع قیمت ها هستیم. بنابراین نسبت به سیگنال فروش صادر شده در بازار کاهشی توسط کنج ها، نسبت به بازار افزایشی، اعتماد بیشتری می توان کرد.

کنج نزولی در آموزش تحلیل تکنیکال، یعنی قوی شدن موقعیت از لحاظ تکنیکی است. زمانی که کنج نزولی در خط مرزی بالایی توسط قیمت ها شکسته می شود، معمولا شاهد افزایش قیمت ها، قبل از اینکه مدتی را به صورت افقی یا خنثی گذراندند هستیم.

آموزش تحلیل تکنیکال

بررسی الگوی کنج نزولی در رابطه با سرمایه گذاری صنعت و معدن در آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال و بررسی کنج صعودی در رابطه با شرکت تکین کو

الگوی گسترش کنج در آموزش تحلیل تکنیکال

از انواع الگوهای تمدیدی، به الگوی گسترش کنج در آموزش تحلیل تکنیکال می رسیم که در آن خطوط حمایت و مقاومت یا روندی رو به بالا دارند (گسترش صعودی) و یا روندی نزولی دارند (گسترش نزولی). در الگوی گسترش، از ابتدای الگو شاهد افزایش محدوده ی قیمت (بالا منهای پایین) بوده و دهانه ی الگوی کنج بازتر می شود.

الگوی گسترش کنج صعودی در آموزش تحلیل تکنیکال

لذا طبق آموزش تحلیل تکنیکال داریم: هر زمان که قیمت های بالا به نقطه ی اوج بالاتر برسند و پایین ترین نرخ بالاتر توسط قیمت ها تجربه شود، الگوی گسترش کنج صعودی رخ خواهد داد. به منظور تشکیل پشتیبانی و مقاومتی که مناسب باشد، حداقل نیاز به رخداد هر بالا و پایین قیمت به اندازه ی حداقل 3 بار می باشد (خط حمایت همان خط سبزی است که در پایین نمودار، دارای شیب و به سمت بالا و سمت راست می باشد و خط مقاومت نیز همان خط قرمزی است که در بالای نمودار، دارای شیب و به سمت بالا و البته تندتر از خط حمایت ترسیم شده است).

آشنایی با احتمالاتِ شکسته شدن الگو و میانگین سود و زیان در آموزش تحلیل تکنیکال

الگوی گسترش کنج صعودی و بررسی آن در آموزش تحلیل تکنیکال

در 73% اوقات، جهت حرکت قیمت سهم به سمت شکسته شدن سطح حمایت می باشد. وقتی سطح مقاومت توسط قیمت بشکند (سیگنال خرید)، قبل از اینکه هر گونه اصلاحی رخ دهد، حداکثر شاهد رشد 38 درصدی قیمت خوایم بود و برعکس، طبق آموزش تحلیل تکنیکال، وقتی سطح حمایت توسط قیمت بشکند (سیگنال فروش)، قبل از اینکه 20% اصلاح صورت گیرد، حداکثر دارای کاهش 17% خواهیم بود. طبق عقیده ی اکثر تحلیل کنندگان، بعد از اینکه سطح مقاومت می شکند، رشد قیمت بسیار جزئی خواهد بود.

بررسی الگوی کنج نزولی در آموزش تحلیل تکنیکال

بر اساس مطالب عنوان شده در آموزش تحلیل تکنیکال، وقتی سطوح حمایتی و مقاومتی هر دو روند رو به پایین و سمت راست داشته باشند و همچنین حوزه ی نوسان قیمت در طی زمان در حال افزایش باشد، الگوی تشکیل شده، گسترش کنج نزولی است.

آشنایی با بخش های مختلف الگوی کنج نزولی در آموزش تحلیل تکنیکال

بر اساس محاسبات صورت گرفته در آموزش تحلیل تکنیکال، احتمال شکست رو به بالا در الگوی کنج نزولی، 79% است. در نهایت در چنین شرایطی نیز به طور میانگین، قیمت معادل 33% (20% قبل از رخداد هرگونه اصلاح) و وقتی سطح حمایت توسط قیمت شکسته شود، به طور میانگین 20% کاهش خواهد یافت.

اهداف قیمت:

Bulkowski سالیان زیادی را صرف تحقیق در مورد الگوی گسترش کنج نمود و بر اساس آنها فرمول هایی را برای اهداف قیمتی نیز بدست آورد که در آموزش تحلیل تکنیکال آورده ایم:

کنج صعودی (شکست رو به بالا): قیمت مقاومت بالا + ((بالاترین سقف – پایین ترین کف)*69%)
کنج صعودی (شکست رو به پایین): قیمت حمایت پایین – ((بالاترین سقف – پایین ترین کف)*58%)
کنج نزولی (شکست رو به بالا): قیمت سطح مقاومت + ((بیشترین سقف – پایین ترین کف)*79%)
کنج نزولی (شکست رو به پایین): قیمت سطح حمایت – ((بالاترین سقف – پایین ترین کف)*36%)

امتیازدهی به الگو:

رتبه ی عملکرد کل برای شکست به سمت بالا و پایین: 6 از 23 و 14 از 21 به ترتیب برای بالا و پایین (بهترین نمره 1 است)
عدم موفقیت در شکست به سمت بالا و پایین: 2%، 11%
میانگین افزایش و کاهش: 38%، 17%
احتمال بازگشت / pullback (جابجایی سطوح حمایت و مقاومت): 50%، 57%
میزان دستیابی به هدف قیمتی در شکست به سمت بالا و پایین برحسب درصد: 69%، 58%

توضیحات

مشخصه

رو به پایین

روند قیمت ها

خطوط حمایت و مقاومت به شکل موازی – افقی و شبیه به مستطیل

شکل

حداقل 2 بار لمس خطوط حمایت و مقاومت توسط قیمت

لمس خطوط

در 66% اوقات، روند کاهشی است

حجم معاملات

در 55% اوقات، رو به پایین است

شکست

آموزش تحلیل تکنیکال، الگوی گسترش کنج صعودی در رابطه با سرمایه گذاری معادن و فلزات

آموزش تحلیل تکنیکال، سرمایه گذاری سپه و شکست خط مقاومت در الگوی گسترش کنج

    لینک کوتاه: