الگوهای شمعی

آموزش تحلیل تکنیکال: معرفی و بررسی کامل الگوهای شمعی

بر اساس آموزش تحلیل تکنیکال، تاریخ پیدایش الگوی شمعی به بیش از 200 سال پیش در ژاپن برمی گردد که برای تحلیل کردن قیمت برنج استفاده می شد. ژاپنی ها اکثر شهرت این الگو و استفاده  از آن را، مدیون مانهیسا هما در قرن 17 میلادی هستند، با اینکه تنها حدود 20 سال از شهرت این الگو در غرب می گذرد، دلیل اصلی این محبوبیت مرتبط با سیستم های کامپیوتری است. طبق آموزش تحلیل تکنیکال، الگوهای شمعی به صورت تک شمعی و یا ترکیبی (مخلوط چند شمع) هستند که به طور معمول تعداد آنها از 5 شمع بیشتر نمی شود. از اکثر الگوهای شمعی برای مشخص کردن نقاط بازگشتی استفاده می کنند.

دلیل پیدایش ماهیتی کندل استیک ها یا الگوهای شمعی این است که یا برای تحلیل تکنیکال به منظور رسم نمودار و نشان دادن قیمت به کار روند و یا اینکه در حالت تکی، نحوه ی ترکیب شدن آنها با یکدیگر و نمایش الگوهای شمعی، ابزاری برای تجزیه و تحلیل و حدس جهت آتی آینده ی بازار باشد. بر اساس آموزش تحلیل تکنیکال، دلیل اصلی که سبب محبوبیت زیاد این الگوها و نمودار بین افراد تحلیل کننده شد، استفاده ی راحت و واضح بودن حالت صعودی و نزولی هر الگوی شمعی در حالت تکی است. در این قسمت از آموزش تحلیل تکنیکال، قصد داریم تا در ابتدا به معرفی و نامگذاری این الگوهای شمعی بپردازیم و پس از آن به توضیح کاربرد و معانی این الگوها به صورت ترکیبی و منفرد خواهیم پرداخت.

  • طبق آموزش تحلیل تکنیکال، زمانی تشکیل الگوها معنا پیدا می کند که تغییرات قیمت رونددار باشد. اگر روندی صعودی یا نزولی وجود نداشته باشد، برای استفاده از الگوهای شمعی برگشتی یا تمدیدی، اهمیت و جهت گیری معنایی نخواهد داشت.
  • الگوهای شمعی بازگشتی وقتی با ابزاری دیگر به صورت همزمان برای برگشت روند همراه شود، می توانند هشدار بازگشت روند را در داخل آن صادر کنند. معمولا وقتی الگوهای شمعی بازگشتی برای تحلیل کنندگان تکنیکال اهمیت پیدا می کند که تشکیل آنها در محدوده ی حمایت یا مقاومت خاصی باشد.
  • بر اساس آموزش تحلیل تکنیکال، با اینکه نقاط ورود صحیح توسط الگوهای شمعی قابل تشخیص و مشاهده است اما برای نقاط خروج حتما نباید منتظر الگوی شمعی بازگشتی باشیم بلکه در این قسمت هم باید آن را با دیگر ابزارهای تکنیکال همراه کرد.

آموزش تحلیل تکنیکال، معرفی الگوهای شمعی منفرد و ترکیبی در حالت نزولی و صعودی

بررسی الگوی شمعی نزولی و صعودی به کمک آموزش تحلیل تکنیکال

در آموزش تحلیل تکنیکال بیان شده که در حالتی، الگوی شمع را صعودی در نظر می گیرند که قیمت بسته شدن آن از قیمت باز شدن بیشتر باشد که در این حالت این الگو را با بدنه ای سفید یا سبز نشان خواهند داد. زمانی هم الگوی شمع را نزولی در نظر می گیرند که قیمت بسته شدن آن از قیمت باز شدن کمتر باشد که در این حالت الگوی شمع نزولی را با بدنه ی سیاه یا قرمز نشان می دهند.

آموزش تحلیل تکنیکال، الگوی شمع صعودی (سمت چپ) و الگوی شمع نزولی (سمت راست)

در شکل بالا از آموزش تحلیل تکنیکال مشاهده می کنید که دو عبارت Bearish و Bullish به ترتیب برای الگوی شمعی نزولی و صعودی استفاده شده است، این دو واژه لاتین هستند که در الگوهای شمعی ژاپنی بکار گرفته می شوند و به ترتیب نماد بازار خرس ها و بازار گاوها می باشند.

بررسی الگوهای منفرد عمومی طبق دیدگاه آموزش تحلیل تکنیکال

Long Days و Short Days از انواع الگوهای منفرد عمومی:

مفاهیم متفاوتی در رابطه با ترکیب مختلف بدنه و سایه وجود دارند. به مواقعی که اختلاف زیادی بین قیمت باز شدن و قیمت پایانی وجود داشته باشد، به آنها روزهای بلند یا Long Days گویند و وقتی اختلاف کمی بین قیمت باز شدن و قیمت پایانی وجود داشته باشد، به آنها روزهای کوتاه یا Short Days گویند. نمودارهایی که بدنه ی بزرگ و سایه ی کوتاه دارند، قدرت بازار را در جهت مذکور نمایش می دهند.

آموزش تحلیل تکنیکال، الگوهای منفرد عمومی از نوع روزهای بلند و کوتاه

RED Marubozu و BLUE Marubozu از انواع الگوهای منفرد عمومی:

در آموزش تحلیل تکنیکال، به این شکل، افراطی ترین حالت شمع صعودی گویند چرا که برتری قاطع خریداران یا فروشندگان را در روز معامله نشان می دهد. همچنین توسط این الگوهای منفرد عمومی می توان متوجه شد که فروشندگان یا خریداران نتوانسته اند قیمت سهم به زیر نقطه ای که سهم بازگشایی شده، به سمت بالا یا پایین ببرند و در چنین روزی این افراد قیمت را به سمت بالا یا پایین هل داده اند. همانطور که در شکل زیر از آموزش تحلیل تکنیکال مشاهده می کنید، این الگوی شمعی منفرد هم در حالت نزولی و هم در حالت صعودی، سایه ی بالایی و پایینی ندارد.

آموزش تحلیل تکنیکال، الگوی شمعی BLUE و RED

آموزش تحلیل تکنیکال، نمایش الگوهای BLUE & RED Marubozu

بررسی الگوی شمعی Closing Marubozu طبق آموزش تحلیل تکنیکال

این شکل از شمع ها در آموزش تحلیل تکنیکال، به عنوان الگویی برای نشان دادن یک درجه سرسختی کمتر افراد خریدار و فروشنده به کار می رود، اما این سرسختی در رفتار افراد معامله کننده هنوز قابل مشاهده است. در قیمت انتهایی این نوع الگوی شمعی، سایه وجود ندارد.

آموزش تحلیل تکنیکال، الگوهای شمعی از نوع Closing Marubozu

بررسی الگوی شمعی OpeningMarubozu طبق آموزش تحلیل تکنیکال

در این نوع الگوی شمعی، در قیمت ابتدایی آن سایه نیست. در این نوع الگوی شمعی طبق آموزش تحلیل تکنیکال، شاهد هستیم که خریداران یا فروشندگان نمی توانند بر روی جهت افت یا رشد قیمت فشار کافی وارد کنند و در نتیجه نسبت به الگوی شمعی Marubozu از نوع قرمز / سبز که تنها یکی از افراد خریدار یا فروشنده کنترل بازار را در دست داشتند، کمتر چنین وضعیتی را می بینیم.

آموزش تحلیل تکنیکال، الگوهای شمعی از نوع OpeningMarubozu

در شکل زیر از آموزش تحلیل تکنیکال، قیمت سهام مربوط به شرکت توسعه ی معادن نشان داده شده است. خط حمایت که به رنگ آبی نشان داده شده و همراه با شمع های صعودی بزرگ می باشد، نشان دهنده ی سرسختی افراد خریدار می باشد. از این دو شمع صعودی می توانیم اینگونه نتیجه گیری کنیم که گاوها یا همان خریداران، مسئولیت کامل حمایت از سهم را در محدوده ی مذکور بر عهده داشته اند.

آموزش تحلیل تکنیکال، بررسی الگوی شمع صعودی در رابطه با توسعه ی معادن روی

طبق شکل زیر از آموزش تحلیل تکنیکال که در رابطه با شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران می باشد، نشان دهنده ی این است که خرس ها یا افراد فروشنده وقتی قیمت به محدوده ی مقاومتی نزدیک شده (خط آبی رنگ)، با افزایش عرضه، اجازه نداده اند قیمت بیشتر از این رشد کند. ضمن اینکه افراد خریدار نتوانسته اند قیمت را به بالای محدوده ی مقاومت ببرند و تمایلی هم نداشته اند تا سهمی که بالاتر از خط مقاومت قرار دارد را خریداری کنند.

آموزش تحلیل تکنیکال، کندل نزولی Bearish در رابطه با سرمایه گذاری مسکن تهران

آموزش تحلیل تکنیکال، الگوی Bullish در رابطه با پتروشیمی مارون

آموزش تحلیل تکنیکال، الگوی شمع Bearish در رابطه با شرکت زامیاد

آموزش تحلیل تکنیکال، الگوی 50 روزه در ارتباط با شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود

معرفی و بررسی الگوی Spinning Tops (Koma) در آموزش تحلیل تکنیکال

بر اساس آموزش تحلیل تکنیکال، این الگو، الگوی شمعی با سایه های بلند است که در اطراف بدنه ی کوتاهی دارد.

به این الگوی شمعی فرفره هم می گویند زیرا روزهایی را نشان می دهد که این الگوی شمعی، بدنه ی کوچکی دارد و سایه ی بخش های بالایی و پایینی نسبت به بدنه بلندتر می باشند. رنگ این الگو اهمیت زیادی ندارد و نشان می دهد که بازار بی برنامه و بدون تصمیم خاصی در حال حرکت است.

آموزش تحلیل تکنیکال، الگوی فرفره و تفسیر وضعیت بازار به کمک آن

با نمودارهای شمع دوجی در آموزش تحلیل تکنیکال بیشتر آشنا شوید

در ادامه ی مباحثآموزش تحلیل تکنیکال، پیرامون الگوها و نمودارهای شمعی یا کندل، به بررسی نمودارهای دوجی یا Doji می رسیم. این نمودارها که به معنای بازاری بدون تصمیم و سردرگم می باشند زمانی پدید می آیند که قیمت باز شدن و قیمت پایانی یا مشابه هم، یا بسیار نزدیک به یکدیگر باشند. سایه ها در این نمودارها می  توانند طول های متفاوتی را برای خود اتخاذ نمایند، لذا تنها راهی که می توان این نوع نمودارها را تشخیص داد، دقیقا یکسان بودن قیمت باز شدن و قیمت پایانی است. به همین دلیل در مورد نمودارهای دوجی در آموزش تحلیل تکنیکال بیان می شود که هنگام نوسانات زیاد قیمت و طول بلند سایه ها، باید قیمت های پایانی و قیمت های باز شدن، تقریبا با یکدیگر یکسان باشند. در وضعیت سقف و کف بازار، مهم ترین سیگنال معکوس، Doji است.

روانشناسی شمع دوجی از دیدگاه آموزش تحلیل تکنیکال

همانطور که از مباحث قبلی آموزش تحلیل تکنیکالدر مورد شمع صعودی و نزولی به یاد دارید، توانایی خریداران به منظور افزایش قیمت ها و توانایی فروشندگان به منظور کاهش دادن قیمت ها را می توان به ترتیب در شمع صعودی و نزولی مشاهده کرد که در مورد شمع دوجی نیز صادق است. وقتی الگوی Doji شکل می گیرد، تمایل و توانایی در افراد فروشنده و خریدار برای اینکه جهت قیمت ها را به سمت انتخابی خود تغییر دهند مشاهده نمی شود و به همین دلیل روند قیمت وارد فاز ناتوانی و بدون توانایی تصمیم گیری می شود، لذا در این مواقع، الگوی تغییر قیمتی بسیار مهم، الگوی Doji خواهد بود.در شرایطی می توان گفت که خریداران هم مایل هستند و هم توانایی تغییر و رشد قیمت ها را دارند که جهت حرکت قیمت به سمت بالا یا صعودی باشد. وقتی الگوی شمع دوجی بعد از اینکه روند صعودی به اتمام رسید در نمودار قیمت تشکیل می گردد، نشان دهنده ی این است که هم خریداران توانایی و هم تمایل به منظور خرید در قیمت های بالاتر از قیمت موجود را ندارند. فروشندگان زمانی با دیدن الگوی شمع Doji تصمیم به انتخاب بهترین زمان فروش سهم را می گیرند که رشد قیمت در مدت زمان کمی رخ داده باشد و هم اینکه محدوده ی اشباع خرید توسط اندیکاتورها نمایش داده شده باشد.

آموزش تحلیل تکنیکال، الگوی Doji

آموزش تحلیل تکنیکال، تشکیل الگوی Doji پس از روند صعودی در رابطه با قیمت جهانی گاز طبیعی

آموزش تحلیل تکنیکال، تشکیل الگوی Doji پس از روند نزولی در رابطه با سنگ آهن چادرملو

آموزش تحلیل تکنیکال، بررسی الگوهای دوجی سقف و کف در رابطه با سنگ آهن چادرملو

معرفی و بررسی الگوی دوجی پایه بلند در آموزش تحلیل تکنیکال

در آموزش تحلیل تکنیکال به الگوی دوجی پایه بلند یا Long-legged Doji به الگوی شمعی می گویند که قیمت شروع و پایان در آن یکسان است اما در بازه ی زمانی مورد بررسی که یکسانی قیمت ها را داشته ایم، سایه های بلند بالاتر و پایین تری توسط قیمت شکل گرفته است. به عبارت دیگر این الگو نشان می دهد که در بازه ی زمانی مذکور، قدرت خریداران و فروشندگان برابر بوده است.

آموزش تحلیل تکنیکال، بررسی الگوی شمعی پایه بلند

بررسی الگوی دوجی سنگ قبر به کمک آموزش تحلیل تکنیکال

طبق آموزش تحلیل تکنیکال، بهترین نشانه ای که برای برگشت روند می توان استفاده کرد، الگوی دوجی سنگ قبر یا Gravestone (tohba) است. در این نوع الگوی شمعی نیز قیمت شروع و پایان با هم برابر هستند. ویژگی اصلی این نوع الگوی شمعی شامل؛ سایه ی بلند بالایی عدم وجود سایه ی پایینی یا سایه ی پایینی بسیار کوتاه می باشد. زمانی که سایه ی پایین تر بسیار کوچکی تشکیل شود، درجه اعتبار الگو کاهش داده خواهد شد. طبق این الگو از آموزش تحلیل تکنیکال، در ابتدای روز خریداران می توانند روند صعودی را ادامه داده و قیمت ها را افزایش دهند اما در طی روز و با گذشت زمان، قیمت به منطقه ای می رسد که فروشندگان برای کاهش قیمت از طریق افزایش عرضه، سعی می کنند قیمت سهم به قیمت باز شدن بسیار نزدیک شود و هشدار مبنی بر تسلط افراد فروشنده بر بازار صادر کنند.

آموزش تحلیل تکنیکال، الگوی دوجی سنگ قبر از انواع الگوی شمعی

آموزش تحلیل تکنیکال، رسم دوجی سنگ قبر برای شرکت سیمان سپاهان

بررسی الگوی دوجی سنجاقک در آموزش تحلیل تکنیکال

از دیگر انواع الگوهای دوجی که در دسته ی الگوهای شمعی قرار می گیرد، الگوی دوجی سنجاقک یا Dragonfly (tonba) است که این نوع الگو نیز طبق آموزش تحلیل تکنیکال، قیمت شروع و پایان یکسان است. تقریبا می توان گفت که این الگو برعکس الگوی دوجی سنگ قبر است بدین شکل که در این نوع الگو، ویژگی های اصلی عبارتند از؛ سایه ی بلند پایینی و عدم وجود سایه ی بالایی یا کوتاه بودن بیش از حد سایه ی بالایی است. وقتی این الگو شکل می گیرد یعنی بعد از یک روند نزولی، احتمال رخداد برگشت به سمت بالا وجود دارد. طبق آموزش تحلیل تکنیکال، معنای وجودی این الگو یعنی تمایل بالا به سمت خرید و حالت صعودی قیمت است. وقتی روند نزولی است فروشنده ها می توانند برای فروش فشار وارد کنند تا قیمت ها را کاهش دهند، ولی خریداران نیز سعی می کنند با رشد قیمت ها از طریق سایه ی پایین و افزایش قیمت سهم تا نزدیکی قیمت باز شدن آن، ثابت کنند که می توانند در آینده قیمت را افزایش دهند.

آموزش تحلیل تکنیکال، الگوی دوجی سنجاقک

آموزش تحلیل تکنیکال، رسم الگوی دوجی سنجاقک برای سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی

 

لینک کوتاه: