الگوهای ترکیبی دو شمعی

بررسی انواع الگوهای ترکیبی دو شمعی طبق آموزش تحلیل تکنیکال

در این قسمت به معرفی انواع الگوهای ترکیبی دو شمعی می پردازیم که در آموزش تحلیل تکنیکال از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

  • الگوی پوشاننده ی نزولی یا Bearish Engulfing:

اولین الگو از سری الگوهای ترکیبی دو شمعی که در آموزش تحلیل تکنیکال بررسی می کنیم مربوط به الگوی پوشاننده ی نزولی است که دو شمع آن رنگ های مختلفی دارند و در انتهای روند صعودی شاهد شکل گیری آن هستیم.تمامی بدنه ی شمع دوم یا همان شمع نزولی قرمز رنگ بوده و بدنه ی شمع اول یا شمع صعودی نیز آبی رنگ می باشد. اندازه ی سایه ها در این دو کندل اهمیت چندانی ندارد. موردی که سبب می شود این الگو اهمیت بیشتری پیدا کند، شکافی است که بین نقطه ی اتمام کندل اول و شروع کندل دوم ایجاد می گردد.

آموزش تحلیل تکنیکال، بررسی ساختار و ویژگی های الگوی پوشاننده ی نزولی

معیارهای الگوی پوشاننده ی نزولی شامل موارد زیر می باشند:

شمع روز هم می تواند صعودی و هم به شکل دوجی یا ستاره دار باشد.

شمع روز دوم بلندتر از شمع اول و به صورت نزولی است.

قیمت های باز و بالای روز دوم نسبت به بالاترین قیمت در روز اول یا باید بیشتر باشد و یا اینکه به آن نزدیک باشد. همچنین در روز دوم، پایین ترین قیمت باید نسبت به قیمت باز شدن در روز اول کمتر باشد.

طبق آموزش تحلیل تکنیکال، برای اینکه الگو از درجه اعتبار بیشتری برخوردار گردد لازم است تا بدنه ی شمع روز دوم من جمله سایه ی بالا و پایین، نسبت به روز اول بزرگ تر باشد.

چه ویژگی هایی اثربخشی الگوی پوشاننده ی نزولی را بهبود می بخشند:

  • شمع روز اول بسیار کوچک و برخلاف آن شمع روز دوم خیلی طولانی باشد.

استدلالی که طبق آموزش تحلیل تکنیکال برای این ادعا آورده شده این است که بعد از یک روند صعودی، وقتی شمع کوچک صعودی تشکیل می شود یعنی افراد خریدار توانایی این را ندارند تا به منظور بالاتر رساندن قیمت های بازار، فشار وارد به آن وارد کنند با اینکه در گذشته قدرت چنین کاری را داشتند. از مطالب قبلی به یاد دارید که شمع کوچک نشانه ی قدرت کمتر خریداران و توان بیش از حد افراد فروشنده در روند صعودی است. به همین شکل برای یک شمع بزرگ نزولی صادق است که طبق آن وقتی یک شمع نزولی در انتهای روند نزولی شکل می گیرد یعنی افراد فروشنده می توانند بر بازار کنترل داشته باشند و افراد خریدار هم یا نمی توانند جلوی هجوم افراد فروشنده را بگیرند و یا تمایلی به انجام آن ندارند.

  • زمانی الگوی پوشاننده ی نزولی شکل می گیرد که پس از یک روند صعودی بلند مدت و یا حرکت سریع و هیجانی بازار باشد.

استدلالی که توسط آموزش تحلیل تکنیکال برای این ادعا مطرح شده این است که افراد معامله گری که سود خوبی در روندهای صعودی طولانی داشته اند، برای فروش انگیزه ی بیشتری نیز داشته و کم کم از حجم افراد خریدار نیز کاسته می شود. به همین دلیل است که بیان می کنند وقتی در روز اول الگوی شمعی صعودی ستاره دار یا کوچک تشکیل شود هم از اهمیت بالایی برخوردار است و هم اینکه خستگی افراد خریدار را نشان می دهد. در مقابل در اکثر موارد، محدوده ی بیش خرید را حرکات انفجاری صعودی نشان داده و سبب تشدید آسیب پذیری روند برای بازگشت می شوند. طبق آموزش تحلیل تکنیکال، حرکت بسیار سریع و برگشتی افراطی و همچنین اتمام روند صعودی را می توان از روی الگوی شمعی پوشاننده ی نزولی متوجه شد.

  • حجم بسیار زیادی روی شمعدان روز دوم قرار دارد.

استدلال آموزش تحلیل تکنیکال برای مورد سوم این است که حجم بالای معاملات در یک شمعدان بزرگ حاکی از گردش مالی زیاد سهم داشته و اینکه تا کنون افراد معامله کننده دست به فروش نزده و در نتیجه برای تکمیل معامله کاهش قیمت رخ داده است. روشن است که چنین رخدادی به منزله ی تمایل بیشتر افراد معامله گر برای فروش سهام یا عرضه ی بیشتر و تمایل کمتر افراد خریدار برای خرید سهام یا تقاضای کمتر می باشد. لذا در چنین مواقعی قیمت ها سقوط کرده و الگوی شمعی نزولی در بازار پدید می آید که در آن قیمت باز شدن در روز معامله  پایین تر است.

آموزش تحلیل تکنیکال، بررسی الگوی پوشاننده ی نزولی در سرمایه گذاری صنعت و معدن

بررسی الگوی انبرک بالایی از دیدگاه آموزش تحلیل تکنیکال

از دیگر انواع الگوهای ترکیبی دو شمعی به بررسی الگوی انبرک بالایی یا Tweezers Top می پردازیم که همانند الگوی قبلی که در مبحث قبلی آموزش تحلیل تکنیکال بررسی کردیم، دو شمع با رنگ های مختلف دارد. تفاوت این دو الگو در این است که اول شمع صعودی که با رنگ آبی مشخص شده با بدنه ای بزرگ شکل می گیرد که یا سایه ندارد و یا سایه های آن کوچک است. شمع دوم نیز در داخل محدوده ی شمع اول قرار دارد که شبیه به ستاره یا چکش می باشد. برای اینکه تغییر روند در این الگو از حالت صعودی به نزولی بیشتر اهمیت پیدا کند، نباید سایه های شمع دوم از شمع اول خارج گردد.

آموزش تحلیل تکنیکال، بررسی الگوی انبرک بالایی در رابطه با سرمایه گذاری سایپا

بررسی الگوی Bearish Harami طبق آموزش تحلیل تکنیکال

این الگو نیز که از انواع الگوهای ترکیبی دو شمعی می باشد، طبق آموزش تحلیل تکنیکال، اواخر روند صعودی شکل گرفته و سیگنال تغییر روند را ارسال می کند. شمع اول در این الگو که با بدنه ی آبی مشخص شده و به آن شمع صعودی نیز می گویند، پوشاننده ی تمامی بدنه ی شمع دوم است، ضمن اینکه در این الگو نیز سایه ها اهمیت چندانی ندارند با این حال قدرت بیشتر این الگو زمانی مشخص می شود که سایه های شمع دوم از سایه های شمع اول خارج نگردند.

آموزش تحلیل تکنیکال، بررسی ساختار و ویژگی های الگوی Bearish Harami

بررسی روانشناسی هارامی نزولی از دیدگاه آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، بررسی روانشناسی هارامی نزولی از روی نمودار مربوطه

وقتی روند صعودی به اتمام می رسد و شاهد شکل گیری شمع بلند صعودی هستیم می تواند به معنای قدرت قابل ملاحظه ی افراد خریدار باشد. به همین دلیل افزایش قیمت در این الگو قطعا کار افراد خریدار است. با این وجود در روز دوم به راحتی با یک عقب نشینی از طرف افراد خریدار می توانیم شاهد حرکت نوسانی به سمت بالا و پایین قیمت سهم باشیم اما در پایان روز می بینیم که قیمت بسته شدن نسبت به قیمت باز شدن کم تر شده است (کندل نزولی). با این حال این رخداد پایان کار نبوده و روز بعد نیز به همین منوال است که این اتفاق متوالی یعنی خریداران هیچ قدرت و نفوذی بر روند ندارند.

آموزش تحلیل تکنیکال، مقایسه ی الگوی هارامی نزولی بانک پارسیان و خدمات انفورماتیک

چه ویژگی هایی سبب می شود که اثربخشی الگو افزایش پیدا کند:

در صورتی که بدنه ی شمع دوم در میانه ی بدنه ی شمع اول قرار گیرد اثربخشی الگوی مذکور افزایش پیدا می کند. طبق آموزش تحلیل تکنیکال، در روندی که صعودی است قیمت ها در شمع دوم بیشتر تمایل دارند تا به سمت قیمت بسته شدن شمع اول حرکت کنند اما همین که بدنه ی شمع دوم در میانه ی بدنه ی شمع اول قرار گرفته یعنی نیروی افراد فروشنده تحکیم و تثبیت گشته است.

به هر میزان که شکل و ساختار بدنه ی شمع دوم به حالت دوجی نزدیک تر باشد، احتمال معکوس شدن روند نیز بیشتر می گردد.

آموزش تحلیل تکنیکال، بررسی الگوی هارامی نزولی و ویژگی های افزایش دهنده ی اثربخشی آن

بررسی الگوی صلیب هارامی نزولی طبق آموزش تحلیل تکنیکال

بر اساس آموزش تحلیل تکنیکال، الگوی صلیب هارامی نزولی شباهت بسیار زیادی با الگوی هارامی نزولی دارد که هر دو از انواع الگوهای ترکیبی دو شمعی هستند، تنها برخلاف آن، حتما شکل بدنه­ی شمع دوم، ستاره­ای یا دوجی شکل است و محل تشکیل آن نیز پس از روند صعودی است. این الگو هشدار تغییر روند را برای ما ارسال می­کند.

آموزش تحلیل تکنیکال، بررسی ساختار و ویژگی­های الگوی صلیب هارامی نزولی

آموزش تحلیل تکنیکال، بررسی الگوی صلیب هارامی نزولی در رابطه با سرمایه گذاری ساختمان ایران

بررسی الگوی پوشاننده­ی ابر مشکی طبق آموزش تحلیل تکنیکال

از دیگر انواع الگوی ترکیبی دو شمعی به بررسی الگوی پوشاننده­ی ابر مشکی می­رسیم که طبق آموزش تحلیل تکنیکالدارای دو شمع با رنگ­ها مختلف است. از ویژگی­های این الگو می­توان به وجود رنگ آبی در بدنه­ی شمع اول یا شمع صعودی و رنگ قرمز در بدنه­ی شمع دوم یا شمع نزولی اشاره کرد که نقطه­ی اتمام شمع دوم نسبت به نقطه­ی شروع شمع قبلی در موقعیتی پایین­تر قرار گرفته و نقطه­ی شروع شمع دوم در مقایسه با نقطه­ی خاتمه­ی شمع اول با شکافی صعودی شروع گشته است. بر اساس آموزش تحلیل تکنیکال، محل تشکیل این نوع الگو پس از روند صعودی است و به معنای آن است که روند نزولی شروع شده است. بسیاری از افراد تحلیل کننده­ی مسائل تکنیکال بر این عقیده هستند که وقتی الگو کامل می­شود که شمع نزولی نزدیک به 50% یا بیشتر از آن به بدنه­ی شمع در روز قبل نفوذ کرده باشد.

آموزش تحلیل تکنیکال، بررسی الگوی پوشاننده­ی ابر مشکی و ویژگی­های آن

بررسی روانشناسی الگوی پوشاننده­ی ابر مشکی از دیدگاه آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، بررسی ویژگی­ها و روانشناسی الگوی پوشاننده­ی ابر مشکی

طبق آموزش تحلیل تکنیکال، وقتی شمع بزرگ صعودی تشکیل می­گردد یعنی بازار به سمت بالا حرکت کرده است. حتی تسلط خریداران بر بازار نیز با شکاف قیمت به سمت بالا در روز بعد تأیید می­گردد. با این وجود، به جای اینکه روند ادامه پیدا کرده و رشد بیشتری پیدا کند، افت خواهد کرد و در نتیجه­ی آن، میزان فروش سهم افزایش خواهد یافت. به همین دلیل بیان می­گردد که نصف دستاوردهای شمع صعودی که در روز قبل حاصل شده، تا پایان روز توسط شمع نزولی تباه خواهد شد. لذا فروشندگان با اتمام اوج جدیدی از روند صعودی که از قبل وجود داشته، قدرت دوباره­ای خواهند گرفت.

آموزش تحلیل تکنیکال، بررسی ساختار و ویژگی­های الگوی پوشاننده­ی ابر مشکی

لینک کوتاه: