الگوهای ادامه دهنده

بررسی الگوهای ادامه دهنده در آموزش تحلیل تکنیکال

همانطور که در ابتدای بحث چارت پترنها در مطالب قبلی آموزش تحلیل تکنیکال به یاد دارید، به دو نوع بازگشتی یا ریورسال و تمدیدی تقسیم بندی میشدند. اکنون پس از بررسی کامل و مفصل انواع الگوهای بازگشتی، در این قسمت به بررسی الگوهای ادامه دهنده رسیدهایم.

افراد تحلیل کنندهی تکنیکال، ضمن اشاره به الگوهای روندهای کف اصلی ، الگوهای ادامه دهنده یا تمدیدی را هم معرفی نمودهاند. این الگوها سبب تقویت شدن روندها و منعکس نمودن شکست بازار در طول یک روند شدید میشوند. طبق آموزش تحلیل تکنیکال، از طریق همین الگوها برخی از افراد معامله کننده، برخلاف دیگران که درک کاملی از جهت روند ندارند، میتوانند همه و یا بخشی از سود خود را برداشت نمایند. در کل چنین فعالیتهایی اثر تثبیت کنندگی بر روی قیمت دارند که برخی اوقات تحت عنوان حرکات خنثی رخ خواهند داد، اما معمولا عملکرد آنها در خلاف جهت روند اصلی است. دورهی تثبیت شده کاملا کوتاه مدت است. به طور کلی شکستها باید هم جهت با روند اصلی رخ دهند.

طبق آموزش تحلیل تکنیکال مهمترین انواع الگوهای ادامه دهنده عبارتند از:

1-پرچم 2- پرچم همگرا در روند صعودی 3- پرچک همگرا در روند نزولی 4- مثلث افزایشی و کاهشی 5- مثلث متقارن 6- مستطیل 7- کنج 8- گسترش کنج صعودی و نزولی 9- صعودی و نزولی زاویه دار (راست) 10- انبساط فوقانی و تحتانی 11- فنجان و دسته 12- اندازه گیری حرکت صعودی 13- اندازه گیری حرکت نزولی 14- نیم دایرهی پایین و نیم دایرهی بالا 15- سه قله در حال سقوط 16- سه درهی افزایشی

آموزش تحلیل تکنیکال و بررسی الگوی پرچم

در آموزش تحلیل تکنیکال، الگوی پرچم، نوعی از الگوی ادامه دهندهی معتبر، نشانههایی مانند جهت و نرخ مورد نظر را به ما میدهد. الگوی پرچم متشکل از دورهی ثبات کوتاه مدت در روندی صعودی یا نزولی ِ شیب دار میباشد. بر اساس آموزش تحلیل تکنیکال، شیب ثبات یا خلاف جهت شیب روند اصلی است و یا اینکه مسطح میباشد. این ثبات بین خط حامی و مقاومت قرار گرفته که دو خط گفته شده یا نسبت به هم موازیاند، مانند متوازی الاضلاع و یا اینکه مایل به سمت یکدیگر میباشند که نتیجهی کلی، تشکیل الگویی شبیه به پرچم میباشد. مطابق با آموزش تحلیل تکنیکال، در الگوی پرچم، روند اصلی میلهی آن است. وقتی قیمت از طریق شکست ثبات، در روند ورود پیدا کند، هدف آن طول میلهی پرچم خواهد بود که میتوان از سطح شکست نرخ آن را اندازه گیری نمود.

بخشهای الگوی پرچم طبق آموزش تحلیل تکنیکال

اگر به صورت دقیقتر بخواهیم نحوهی شکل گیری الگوی پرچم را طبق آموزش تحلیل تکنیکال شرح دهیم، حاصل امتداد یافتن نقطه اتصال محدودهای از تغییرات قیمت در وسط یک روند است که شیب آن کم و البته مخالف جهت روند قبلی میباشد. معمولا دوام این الگو زیاد نیست و خیلی زود میشکند. میزان پیش روی بازار در موقع شکسته شدن امتداد خطوط الگوی بازار، به میزان ابتدای روند قبل از خود تا نقطهی شروع اولین موج میباشد.

بررسی الگوی پرچم در آموزش تحلیل تکنیکال، سرمایه گذاری سپه

ارتباط پرچم 4 گوش با قیمت: همانطور که از نام الگوی پرچم در آموزش تحلیل تکنیکال مشخص هست، این الگو روی نمودار قیمت به شکل چهار گوش مشاهده میگردد. این الگو نشان دهندهی توقفی کوتاه مدت در حرکت رو به بالا یا پایینِ تقریبا عمودی میباشد. حرکت قیمت به نحوی است که الگوی پرچم تشکیل شده و در قسمتی که شکستن رخ میدهد (بالا یا پایین) تداوم مییابد.

ارتباط پرچم 4 گوش با حجم: طبق آموزش تحلیل تکنیکال، قبل از اینکه الگو تشکیل شود، حجم بسیار سنگین است. موقع تشکیل شدن الگو، شاهد کاهش حجم به شکلی چشم گیر هستیم. در نهایت پس از اتمام شکل گیری الگوی پرچم و در نقطهای که شکست پرچم رخ میدهد، شاهد افزایش مجدد حجم و بسیار سنگین شدن آن هستیم.

میزان رخداد پرچم چهارگوش: در آموزش تحلیل تکنیکال خاطر نشان میکنیم که الگوهای پرچم، معمولا بر روی نمودارهای روزانه مشاهده شده و به دلیل زمان کوتاه مورد نیاز برای شکل گیری آنها (عموما کمتر از 4 هفته)، بندرت روی نمودار هفتگی مشاهده خواهید کرد. ضمن اینکه در نمودارهای ماهانه شاهد شکل گیری الگوهای پرچم نخواهیم بود.

اهمیت تکنیکی: مطابق با آموزش تحلیل تکنیکال، الگوهای پرچم در وسط راه یک حرکت صعودی یا نزولی سام رخ میدهند. لذا انتظار بر این است که پس از اتمام این آرایش، قیمت از همان مکانی که قطع شده، مجدد ادامه پیدا کند. در واقع این امر به معنای تقریبا یکسان بودن قیمت قبل و بعد از آرایش میباشد.

زمانی پرچم صعودی قابل اعتماد خواهد بود که قیمت در حدود یک سوم بالایی در طول 52 هفته قبل از آن رخ داده باشد. در مقابل پرچم نزولی نیز زمانی قابل اعتماد خواهد بود که در یک سوم پایینی در طول 52 هفته قبل از آن رخ داده باشد. پرچم متراکم نسبت به نوع باز ارجحیت بیشتری دارد. پرچم باز گستردگی بیشتری داشته و فضای بین سطوح حمایت و مقاومت آن نیز بیشتر میباشد.

آموزش تحلیل تکنیکال، بررسی پرچم صعودی و میانگین بازده قیمت بعد از شکست

طبق آموزش تحلیل تکنیکال، قبل از الگوی پرچم، روند صعودی باید 45 درجه و پس از الگو نیز روند اصلاحی باید خلاف جهت روند قبلی باشد. انتظار عمومی، رشد 25% قیمت سهام پس از شکست خط مقاومت به سمت بالا میباشد.

هدف قیمت پرچم صعودی: قیمت پایین پرچم + ((ارتفاع میلهی پرچم)*64%)

آموزش تحلیل تکنیکال و بررسی پرچم نزولی

طبق آموزش تحلیل تکنیکال، پرچم نزولی در روند نزولی قیمتها رخ میدهد. معمولا بعد از یک کانال اصلاحی از نوع صعودی و کوتاه مدت و همچنین شکست سطح حمایت مرتبط با یک روند کوچک اصلاحی، سقوط قیمت رخ میدهد.

آموزش تحلیل تکنیکال، بررسی میانگین افت قیمت سهم بعد از شکل گیری پرچم نزولی

مطابق با آموزش تحلیل تکنیکال چندین اصل داریم؛ به طور میانگین، میزان افزایش قیمت در یک الگوی پرچم در یک روند صعودی، 25% و برعکس کاهش قیمت در یک الگوی پرچم در روند نزولی، 16% است. معمولا حالت مطلوب شکل گیری الگوی پرچم، پس از گذشت چند هفته و حتی بهترین حالت آن، پس از گذشت 15 روز است.

هدف قیمت پرچم نزولی: قیمت بالای پرچم – ((ارتفاع میلهی پرچم)*47%)

امتیازدهی به الگوی پرچم:

عدم موفقیت در شکست رو به بالا / پایین: 4%، 2%
میانگین افزایش یا کاهش: 23%، 16%
احتمال بازگشت / pullback (جابجایی سطوح حمایت / مقاومت): 43%، 46%
میزان دستیابی به هدف قیمتی در شکست رو به بالا یا پایین برحسب درصد: 64%، 47%

توضیحات

مشخصه

میتواند صعودی و نزولی باشد

روند قیمتها

مستطیل شکل به صورت اُریب

شکل

الزام موازی بودن حمایت و مقاومت

خطوط روند

در 73% اوقات روند کاهشی است

حجم معاملات

در 54% اوقات، رو به بالا است

شکست

 

    لینک کوتاه: