اطلاعات زدگی مانع موفقیت

باربارا شیفمن در مقاله‌ی «اطلاعات زدگی مانع موفقیت» راجع به اطلاعات زدگی، دور شدن از فضای پیرامون خود و عدم تعادل صحبت می‌کند. با یکدیگر به سراغ مقاله‌ی او می‌رویم تا بیاموزیم چه عواملی باعث ایجاد این موارد در ما می‌شود.

اطلاعات زدگی

چند پرسش از شما دارم:

  • آیا وقت خود را در صفحات اینترنت می‌گذرانید و از این برنامه مجازی به آن برنامه می‌روید؟
  • به تماس‌هایتان در هر مکان و زمانی که باشید پاسخ می‌دهید؟
  • از صبح تا شب به موزیک گوش می‌دهید؟

اگر حداقل به یکی از این پرسش‌ها پاسختان مثبت است به‌احتمال زیاد شما دچار اطلاعات‌ زدگی شده‌اید و در بیشتر موارد احساس خستگی و عصبانیت می‌کنید. به عبارتی می‌توان گفت در دنیای اطلاعات گمشده‌اید.

متخصص بازاریابی، دیو لکانی بر این باور است که :«ما در طول روز محرک‌های ذهنی و تصویری دریافت می‌کنیم که اجداد ما آن‌ها را در طول یک سال دریافت می‌کرده‌اند. در طول 5 دهه اخیر تبلیغات موسیقی، اینترنت، فیلم و افزایش تعداد کانال‌های تلویزیون فشار بسیار زیادی را به مردم وارد می‌کنند.

در سال 2006 دریکی از شماره‌های مجله تایم، در مورد ذهن و بدن مطلبی نوشت که مردم بیشترین بازدهی را در تلفن‌ همراه و ایمیل دارند اما این دو باعث حواس‌پرتی هم می‌شوند.

اختلال توجه در اطلاعات زدگی

ادوراد هالول، متخصص عارضه اختلال توجه، روانشناس و نویسنده‌ی کتاب‌های «مشغولیت دیوانه‌وار و حواس‌پرت شدن» بر این باور است که: «بیشتر وقتمان صرف شبیه می‌شوند یعنی کارها را پشت سرهم و دیوانه‌وار انجام می‌دهیم و خیال می‌کنیم که در حال کار کردن هستیم اما درواقع کاری انجام نمی‌دهیم و وقت زیادی را هم در اینترنت تلف می‌کنیم. خیلی از آدم‌ها هم به «ساندویچ اخبار» اعتیاد پیداکرده‌اند یعنی صبح تا شب به اخبار گوش می‌دهند، ایمیلشان را چک می‌کنند یا در صفحات اینترنت خبرهای مختلف را می‌خوانند.»

خود من اگر مدت طولانی از اینترنت و ایمیل دورباشم و به آن‌ها دسترسی نداشته باشم مبتلابه اطلاعات‌ زدگی شده‌ام. زمانی که به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنم یک روز کامل وقتم را می‌گیرد تا تمام ایمیل‌هایم را چک کنم.

رزا بروکس، استاد رشته حقوق مقاله‌ای در مورد رابطه احساسات تنفرآمیز و عاشقانه در مورد ایمیل نوشت که دقیقاَ همان احساسی که در بالا ذکر شد را داشته است. رزا در این مقاله می‌گوید که قبل از آن فکر می‌کردم که تنها راه ارتباطی من با دوستانی که از آن‌ها دور هستم، ایمیل می‌باشد. اما امروزه دوستانم ایمیل‌هایی راجع به طنزها یا تبلیغاتی برای من ارسال می‌کنند که فکر می‌کنند به آن‌ها علاقه دارم.

اطلاعات زدگی مانع موفقیت

اطلاعات زدگی مانع موفقیت

چک نکنید! حتی برای چند لحظه

من براین اعتقادم که هرگاه حس و حال داشته باشم، ایمیل‌هایم را چک می‌کنم و اگر منتظر هیچ تماس مهمی نباشم تلفن خودم را برای جلوگیری از ورود اطلاعات به زندگی‌ام خاموش می‌کنم. تلفن‌ همراه و ارتباطات کامپیوتری برای مواقع مهم و ضروری و زمانی‌ که از دوستانمان دور هستیم بسیار مفید و کاربردی است ولی نباید اجازه بدهیم آن‌ها جایگزین مکالمه‌ی رودرروی مردم شوند. شیوه‌ی زندگی مردم به سمتی رفته است که با تلفن‌ همراهشان بلند صحبت می‌کنند و تند راه می‌روند به همین خاطر است که طرز صحبت کردنشان پر از خشونت و سریع است و فکر نمی‌کنند که هیچ‌کسی دوست ندارد به صحبت یک طرفه‌ی آن‌ها گوش دهد همین‌طور مانند کسانی‌ که به موسیقی گوش می‌دهند بدون آن‌که به اطرافیانشان توجهی داشته باشند.

تمرکزمان به خاطر نوشتن ایمیل‌های مختصر و چت کردن در اینترنت کم شده است. در کتاب «حواس‌پرت شدن» از هالول نوشته‌شده است :«شروع اختلال تمرکز در مردم آمریکا در سال 1994 بود. مختل شدن تمرکز مانند اختلال حواس است البته این عارضه در مکان‌ها و وضعیت‌های خاصی ایجاد می‌شود و فرد به‌شدت عصبانی می‌شود و دیگر کنترلی بر روی خود ندارد. به‌عنوان مثال می‌توان به زنان خانه‌دار اشاره کرد که همیشه خسته و کلافه هستند یا کارمندانی که استرس دارند. استرس می‌تواند ناشی از تکنولوژی یا فشاری که از دیگران بر ما وارد می‌شود هم باشد.

تکنولوژی به روز لذت به روز اطلاعات زدگی به روز

استفاده‌ی بیش‌ازاندازه از تکنولوژی به‌جای آن‌که آزادی و لذت در زندگی‌هایمان ایجاد کند باعث خروج زندگی هر فرد از تعادل شده است. رابطه‌هایمان با دنیای پیرامون اجدادمان که اطلاعات‌ زدگی کمتر و کم‌سرعت است؛ قطع‌شده است. این رابطه‌ها که واقعی و ملموس‌تر بودند را به خاطر جهان تکنولوژی ازدست‌داده‌ایم و ثمره‌ی این رفتار عدم تعادل، استرس و اضطراب در زندگی‌یمان شده است. سمفونی طبیعی مانند صدای پرنده‌ها، گنجشک‌ها، بادها، جیرجیرک‌ها دیگر به خاطر گوش دادن به صداهای بلند موسیقی تلفن‌ همراهمان، نمی‌شنویم.

با دیدن بیش‌ازاندازه صفحه‌ی تلفن‌ همراه، کامپیوتر و تلویزیون دیگر توجهی به حرکت ابرها، آسمان آبی و در کل به فضای طبیعی نداریم. با فرستادن آگهی تبلیغات به تلفن‌ همراه قطعاَ اطلاع‌ زده خواهیم شد. تنها با خاموش شدن تلفن ‌همراهمان می‌توانیم از سیل پیام‌های ناخواسته جلوگیری کنیم.

ارتباط با طبیعت و سهولت در ارتباط

برای این‌که ارتباط با طبیعت برایتان سخت‌تر از همین‌الان نشود، تعادل میان ارتباط طبیعی با دنیای پیرامونتان و تکنولوژی پیشرفته برقرار کنید. با این توضیحات برای آن‌که ارتباط طبیعی داشته باشید نیازی نیست تا تلفن‌ همراهتان را خاموش‌کنید یا کامپیوترتان را در سطل‌ زباله بیندازید.

در کتاب پرفروش «مگا گرایش» نوشته جان نیس‌بیت نویسنده و محقق از تعادل ارتباط طبیعی با جهان اطرافتان و تکنولوژی پیشرفته صحبت کرده است. جان براین باور است که مردم آمریکا در تله‌ای بنام «منطقه مسموم تکنولوژی» گرفتارشده‌اند. بنابراین او از مردم می‌خواهد تا زمانی‌ که باریدن برف و زیبایی و سادگی شب‌های پر از ستاره درک نکرده‌اند، ابزار تکنولوژی خود را خاموش نگه‌دارند و متوجه شوند انسانیت یعنی چه. من نیز با این باور کاملاَ موافقم.

من که یک مربی آموزش ایجاد تعادل در زندگی هستم از شما می‌خواهم تا حداقل هفته‌ای یک مرتبه ابزار تکنولوژی خود را مثل تلفن‌ همراه و کامپیوتر را برای زمان کافی خاموش نگه‌دارید و دوباره انرژی ازدست‌داده خود را به‌دست آورید.

چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟ به دیدن اشخاصی که دوستشان دارید، بروید و اگر نمی‌توانید به دیدنشان بروید با آن‌ها تماس بگیرید به‌جای این‌که ایمیل بزنید، سعی کنید آرام و متین صحبت کنید تا هم خودتان و هم آن‌ها به صحبت‌هایتان گوش دهند و بشنوند.

تعادل میان طبیعت و تکنولوژی

تعادل میان طبیعت و تکنولوژی

تعادل تکنولوژی با طبیعت از راه های جلوگیری از اطلاعات زدگی

از راهکارهای ایجاد تعادل، انس گرفتن با طبیعت است. به هلال ماه از ماه کامل تا روز اول یا بالعکس توجه کنید و روز اول ماه را شروع دوباره‌ای برای خودتان در نظر بگیرید و هنگامی‌که ماه کامل شد، تمام‌کارهایی که در این مدت‌زمان انجام داده‌اید به خودتان یادآوری کنید و بعد به این فکر کنید که تا ماه بعدی چه‌کارهایی دارید تا انجامشان دهید. در جنگل یا کنار ساحل پیاده‌روی کنید. همچنین می‌توانید با عناصر زمین یعنی خاک، آتش، آب و هوا و 4 فصل سال انس بگیرید. هرگز از خاطر نبرید که همه عناصر طبیعی در تعادل یک دیگر مؤثر هستند و انرژی طبیعی جهان و زندگی ما در یک چرخه جریان دارد.

انرژی در طبیعت امروز

جریان این انرژی مثل یک کامپیوتر همیشه فعال و روشن نیست. انسان به‌گونه‌ای طراحی نشده است که 24 ساعته و 7 روز هفته مثل ماشین‌آلات و ابزارهای تکنولوژی فعال باشد بلکه همه انسان‌ها نیاز دارند تا مدت‌زمانی را خاموش باشند و استراحت کنند تا انرژی و شادابی‌شان را  به‌دست آورند. انس گرفتن با انرژی‌های طبیعت می‌توانیم به مبارزه با اطلاعات‌ زدگی برویم. کنار گذاشتن ابزارهای تکنولوژی مانند کامپیوتر، اینترنت، تلفن‌ همراه و… یاد می‌گیرید که آرام قدم بردارید، ارتباطاتتان با دیگران با احساسات عمیق‌تری باشد و توجه بیشتری به آنچه احساس می‌کنید و می‌بینید داشته باشید. فکرش را بکنید مثل گذشته با اطرافیانمان ارتباط داشته باشیم، زندگی‌هایمان چقدر پر از تعادل، انرژی و آرامش خواهد شد.

اطلاعات زدگی یکی از مشکلات زندگی امروز به شمار می رود. بسیاری از ما با وجود اینکه از این موضوع آگاه هستیم اما نمی توانیم جلوی پیشروی اطلاعات را بگیریم. این مورد درباره بورس نیز صادق است. معاملات بیش از اندازه می تواند ارتباط شما با طبیعت را مختل کند. اما در این مقاله راهکار به شما ارائه شده است. توجه داشته باشید استفاده از مقالات دیگر الف بورس همچون نرخ بازده سهام، اعتیاد ترید کردن، خونسردی در معاملات، سرمایه گذاری در بازار های پر نوسان و P/E در تحلیل سهام می تواند شما را به یک بورسی موفق تبدیل کند.‌

    لینک کوتاه: