استراتژی های معاملاتی

استراتژی های معاملاتی در آموزش تحلیل تکنیکال کدامند؟

طبق آموزش تحلیل تکنیکالما سه نوع استراتژی معاملاتی داریم:

  • معامله در یک دامنه یا Range Trading
  • معاملات ادامه دهنده ی روند یا Trend Following
  • معاملات بازگشتی یا Reversal Trading

توجه داشته باشید که هر کدام از موارد بالا ابزارهای خاص عملیاتی خود را دارند که شاید برای دو مورد دیگر نتوان استفاده کرد.

بررسی استراتژی معامله در یک دامنه به کمک آموزش تحلیل تکنیکال

در غالب اوقات شاهد هستیم که در یک دامنه ی مشخصی، قیمت ها نوسان کرده و از این استراتژی می توان برای آن کمک گرفت که شعار اصلی آن: پایین بخر بالا بفروش است.

هدف این استراتژی طبق آموزش تحلیل تکنیکال این است که خرید خود را در ابتدای دامنه ی قیمت قبل از اینکه روند صعودی قیمت شروع شود انجام دهید و قبل از اینکه روند صعودی تمام شود و روند نزولی آغاز گردید شروع به فروش کنید. طبق شکل زیر نمونه ای از معامله ی دو کانال پیچ در پیچ خنثی آورده شده است.

آموزش تحلیل تکنیکال، بررسی وضعیت سرمایه گذاری مسکن شمال شرق به کمک استراتژی معامله در یک دامنه

اما سؤال اساسی که در مورد این استراتژی وجود دارد این است که از کجا معلوم که دامنه معتبر باقی مانده و در معامله ی خود ضرر نکنیم؟

جوابی که به این سؤال در آموزش تحلیل تکنیکال داده شده این است که دامنه ها همیشگی نیستند و بالاخره می شکنند. هر فروشی که در اوج قیمت ها و یا هر خریدی که در کف قیمت ها انجام می گیرد، ممکن است شما را متضرر کند و یا جلوی کسب سود زیاد را از شما بگیرد که مقدار آن می تواند از حد انتظار نیز چندین برابر باشد که این رخداد می تواند ناشی از شکست دامنه و تشکیل روند جدید باشد که خود ناشی از فروش در سقف و خرید در کف است.

آموزش تحلیل تکنیکال، بررسی اثر معامله در یک دامنه در مورد بانک صادرات

همانطور که در شکل بالا از آموزش تحلیل تکنیکال مشاهده می کنید، حتی ممکن است زیان ناشی از شکست دامنه از تمامی سودهایی که از طریق معامله در دامنه کسب شده، چندین برابر بیشتر باشد.

باید توجه داشته باشید که هیچ موقع، هیچ گونه قطعیتی در بازار وجود نداشته و نخواهد داشت. همیشه و تا ابد احتمالات غالب و مغلوبی وجود داشته اند. باید منطقی برخورد کرده و انتظار داشت بدین صورت که تا وقتی یک دامنه اعتبار دارد ممکن است معتبر نیز باقی بماند و ممکن هم هست شکست در دامنه رخ دهد که نباید آن را غیرممکن دانست.

ضمنا ساده ترین دامنه ی ممکن همیشه بین دو حمایت و مقاومت تشکیل می شود اما دامنه های مذکور شاید همیشه ساده نباشند و به شکل های مورب یا غیرخطی، مرزدار شده باشند. همچنین یک یا چندین اندیکاتور شاید مرز یک دامنه را تشخیص دهند.

طبق آموزش تحلیل تکنیکالهر استراتژی معاملاتی که انتخاب می کنید باید قادر باشد به 3 سؤال پاسخ دهد:

  • چه زمانی دست به خرید بزنیم؟
  • چه زمانی با سود از معامله خارج شویم؟
  • چه زمانی با زیان خارج شویم؟

از دیدگاه آموزش تحلیل تکنیکال اگر به هر دلیلی نتوانیم به کمک استراتژی انتخابی خود به یکی از سه سؤال فوق جواب دهیم یعنی استراتژی ما ناقص است. به عنوان نمونه، ساده ترین استراتژی دامنه ای را انتخاب می کنیم که در آن معامله در یک کانال افقی روی می دهد و سعی می کنیم به سه سؤال فوق جواب دهیم. در ابتدا کانال را شناسایی و ترمیم می کنیم.

چه زمانی بخریم؟ هر زمان که قیمت و کانال با یکدیگر برخورد کردند و یک الگوی شمعی بازگشتی مشاهده کردیم، در این زمان، در جهت روند صعودی سهام در آینده اقدام به خرید خواهیم کرد.

چه زمانی با سود خارج شویم؟ وقتی قیمت در اثر برگشت به میانه ی کانال رسید، وضعیت موجود را چک می کنیم. اگر حدس نزدیم که قیمت به سطح دیگر کانال نخواهد رسید در چنین شرایطی با سود خارج می شویم. اما اگر چنین احتمالی را دادیم و متوجه شویم که احتمال بیشتر شدن سود ما هست، محدوده ی زیان را در نقطه ی خرید و محدوده ی سود را در لبه ی دیگر کانال که حدس می زنیم قیمت به آن خواهد رسید قرار می دهیم و فاصله را نیز 5% در نظر می گیریم.

چه زمانی با ضرر خارج شویم؟ حد ضرر را کمی پایین تر از همه ی سایه هایی که در کانال قرار دارند، یعنی 3%، تعیین می کنیم.

طبق آموزش تحلیل تکنیکال، صرف نظر از اینکه نمی دانیم استراتژی انتخابی ما درست است یا غلط، اما چون به هر سه سؤال مطرح شده می تواند جواب قاطعی بدهد پس یک استراتژی کامل محسوب می گردد. توجه داشته باشید که در چنین شرایطی، مهم ترین فاکتور تعیین دقیق حد ضرر است زیرا اگر کانال دچار شکست شود، روند جدیدی شکل می گیرد که توانایی حرکت به اندازه ی چندین درصد در جهت ضرر ما را دارد.

بر اساس آموزش تحلیل تکنیکال، وقتی قیمت به حد ضرر ما می رسد، احتمال اینکه بازار از شرایط انتخابی ما خارج گردد بالا است. به عنوان مثال از فرم دامنه ای به رونددار تغییر کند. لذا اگر چنین وضعیتی رخ داد بهتر است تا مدتی معامله نکنیم و دوباره وضعیت بازار را بررسی کنیم. سپس در این مرحله دو روش را می توانیم در پیش بگیریم:

  • با استراتژی جدیدی که سازگار با شرایط فعلی بازار است وارد معامله شویم.
  • تا مدتی معامله ای صورت ندهیم تا بازار با استراتژی جدید ما سازگار شود.

طبق آموزش تحلیل تکنیکالدر یاد داشته باشید که لزومی ندارد تحت هر شرایطی و در هر زمانی وارد بازار معاملاتی شده و سهم خریداری کنیم چرا که همیشه فرصت در بازار هست. بجای این کار بهتر است شرایطی را برگزینیم که با استراتژی ما سازگار بوده و به کمک آن اقدام به خرید سهم کنیم. از جمله عوامل زیان بار در بازار این است که به این اصل پیش پا افتاده توجهی نداریم. همچنین می توانید وقتی روند نزولی در بازار رخ می دهد سایر سهام ها را بررسی کنید تا از آنها عقب نمانید.

طبق آموزش تحلیل تکنیکال در زیر دامنه هایی را لیست کرده ایم که می توانند مبانی استراتژی معامله مبتنی بر دامنه را تشکیل دهند:

  • بین خطوط حمایت و مقاومت
  • بین خطوط حمایت و مقاومت مبتنی بر Pivot
  • بین دو یا چندین خط روند تشکیل دهنده ی کانال
  • بین دو خط روندی که موازی با هم نیستند
  • دامنه هایی که اندیکاتورهای روچارت مانند Bollinger Bands آنها را تشخیص می دهد

به این نکته توجه داشته باشید که منطبق با آموزش تحلیل تکنیکال در هر استراتژی احتمال شکست هست و استراتژی های فوق نیز از این قاعده مستثنی نیستند و در چنین شرایطی باید استراتژی ادامه دهنده یا تعقیب روند مبتنی بر Break Out را انتخاب کنیم.

آموزش تحلیل تکنیکال، استراتژی های تعقیب کننده ی روند مبتنی بر مرز شکنی

بر اساس آموزش تحلیل تکنیکال این استراتژی نیز همانند هر استراتژی دیگری دارای یک سری شعار است که به شرح زیر می باشند:

روند دوست معامله کننده است.

بالا بخر بالاتر بفروش

در چنین استراتژی، فرد معامله کننده در تلاش برای شکل گیری روند جدید است و وقتی شکسته شدن یک مرز را مشاهده کند، قیمت را دنبال می کند. این فرد برای اینکه باید منتظر شکسته شدن یک مرز قوی بماند بخشی از سود خود را از دست می دهد و از این بابت متضرر می گردد اما از طرف دیگر نیز سود ناشی از یک روند را کسب می کند که در مقایسه با سودهای بازگشت یا بین دو دامنه بسیار بیشتر است. طبق آموزش تحلیل تکنیکال نمونه هایی از مرز شکنی را می توانیم نام ببریم:

  • شکسته شدن خط روند
  • شکسته شدن خطوط حمایت و مقاومت
  • شکسته شدن خط گردن الگوی سر و شانه
  • شکسته شدن میانگین متحرک از طریق میانگین متحرکی که کوتاه مدت تر است
  • شکست باندهای بولینگر

اما سؤالی که برای این نوع استراتژی مطرح می شود این است که چطور بفهمیم روند تشکیل شده و ادامه پیدا خواهد کرد؟

جوابی که به این سؤال در آموزش تحلیل تکنیکال داده شده این است که، برخلاف استراتژی قبلی یعنی معامله در دامنه، که بیان کردیم سودی چند درصدی به دلیل برخورد قیمت با لبه ی دامنه یا کانال نصیب فرد معامله کننده می شود، در معامله ای که بر اساس تعقیب روند باشد، زمانی که بخش زیادی از روند طی شده متوجه وجود آن می شویم که هر لحظه نیز ممکن است تمام شود. لذا ریسک این استراتژی به مراتب بیشتر است و از طرف دیگر سودی که عاید فرد معامله کننده می شود نیز بیشتر خواهد بود. طبق توصیه ی آموزش تحلیل تکنیکال، زودتر و مطمئن تر، شکل گیری یک روند را تشخیص دهید تا سود بیشتری نصیب شما شود. وقتی یک دامنه یا مرز می شکند می تواند علامت خوبی باشد که روند شکل بگیرد به عنوان مثال به موارد زیر دقت کنید:

  • شکست سطوح حمایت و مقاومت مهم
  • شکسته شدن الگوهایی مانند مثلث، پرچم، کانال، سر و شانه، خط روند و غیره
  • شکسته شدن باندهای بولینگر
  • تقاطع یا برخورد 2 میانگین متحرک سریع و آهسته دور شدن آنها از همدیگر

البته شواهد دیگری هم هستند که می توانند دال بر شکست یک روند و تشکیل روند جدید باشند مانند:

  • بالا رفتن میزان معاملات
  • رخداد شکست همزمان در اندیکاتورهایی مثل Momentum یا ضرب آهنگ

بر اساس آموزش تحلیل تکنیکال، ساده ترین استراتژی تعقیب کننده ی روندی که می توانیم اتخاذ کنیم، تقاطع دو میانگین متحرک نمایی است. روش کار این شیوه بدینگونه است که دو میانگین متحرک سریع و آهسته همدیگر را قطع کنند. همچنین طبق این استراتژی اگر دو میانگین متحرکی که سریع هستند مثلا نوع 2 روزه، با میانگین متحرکی که کندتر است مثلا 14 روزه برخورد کرده و آن را قطع کند و سپس از یکدیگر دور شوند، احتمال اینکه روند جدیدی شکل بگیرد زیاد است. در آموزش تحلیل تکنیکال اگر این استراتژی را شرح دادیم قصد نداریم تا شما را به استفاده از آن تشویق کنیم بلکه قصد داریم مراحلی را که طی آن یک استراتژی معاملاتی مشخص می شوند به همراه ویژگی های آن به کمک یک مثال ساده بازگو نماییم.

طبق توصیه ی اکید وارد شده در آموزش تحلیل تکنیکال زمانی به دنبال موقعیت خرید یا فروش باشید که مشاهده کردید میانگین های متحرک 10 و 66 روزه یکدیگر را قطع کردند.

آموزش تحلیل تکنیکال، بررسی اتخاذ استراتژی تعقیب کننده ی روند در مورد شرکت زامیاد

براساس آموزش تحلیل تکنیکال در شرایطی که میانگین 66 روزه از پایین توسط میانگین 10 روزه قطع شود، اقدام به خرید و برعکس این شرایط اقدام به فروش کنید. در چنین شرایطی حتما منتظر اتمام کندل ایجاد شده در این تقاطع بمانید و تصمیم برای اقدام خود را به ابتدای کندل بعدی موکول کنید.

بررسی استراتژی های برگشتی طبق آموزش تحلیل تکنیکال

بر اساس آموزش تحلیل تکنیکال، سومین نوع استراتژی های معامله ای، نوع بازگشتی یا Reversal Trading می باشد. استراتژی گفته شده مبتنی بر اصل عمل و عکس العمل است. طبق این اصل:

برای هر عملی، عکس العملی متناسب با آن ولی کوچکتر و درخلاف جهت

طبق تئوری داو، نسبت های فیبوناچی و تئوری الیوت که در مطالب قبلی آموزش تحلیل تکنیکال نیز بیان گردید، بعد از اینکه هر روند اصلی یا فرعی به اتمام برسد، میزان بازگشت آن در خلاف جهت به اندازه ی یک سوم تا دو سوم است.

شعار اصلی استراتژی هایی که بیان شدند شامل:

در اوج بفروش و در قیمت های پایین تر بخر

از کجا متوجه خواهیم شد که روند اصلی یا فرعی به اتمام رسیده است؟

طبق آموزش تحلیل تکنیکال، قبل از اینکه به این سؤال جواب دهیم باید به این نکته توجه داشته باشیم که حرکت بازار در جهت معکوس روند، ناگهانی نیست بلکه قبل از رخداد چنین واکنشی حتما مکث و علامت خاصی دارد به همین دلیل عنوان می شود که در صورت ادامه پیدا کردن روند، حرکت خروجی ما در خلاف جهت روند غالب بوده و همین امر سبب می شود سود ما کم شود.

مهم ترین ابزارهایی که برای شناسایی روند در آموزش تحلیل تکنیکالبکار گرفته شدند و در مورد آنها به طور مفصل صحبت کردیم عبارتند از:

  • الگوهای شمعی یا کندل
  • الگوهای برگشتی یا Reversal (آرایش و الگوهای نموداری و الگوهای هارمونیک)
  • اندیکاتورها و واگرایی ها
  • خطوط فیبوناچی برگشتی (برای مشخص کردن هدف روند از بازگشت بکار می روند)

  1. محمد گفته؛
    ۰۱:۰۲ ۱۴۰۱/۰۳/۰۲

    دست مریزاد:واقعا نمره یک آموزش هستید،اگه یک سایت باشه مدعی کمک در بحث آموزش باشه شما هستید،و انصافا دارید کمک میکنیدتوی این اوضاع بلبشو ارائه رایگان مطالب آموزشی مفید و طبقه بندی شده از سوی شما جای قدردانی داره

  2. علیرعاااا گفته؛
    ۱۱:۱۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴

    سلام چجوری میشه دارایی های یک شرکت منجمله شرکت های ک زیر مجموعه اون شرکت شدن رو با درصد مالکیت دید مثل سرمایه گذاری تامین اجتماعی ک نمادهای حکشتی ، تاصیکو و تیپیکو و… زیر مجموعه اش هستن رو با درصد مالکیت دید

    • مدیر سایت گفته؛
      ۱۳:۱۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴

      صورت های مالی شرکت‌ها رو به همراه پیوست ها بررسی کنین – شرکت‌های سرمایه‌گذاری به جز سرمایه‌گذاری تولید و فروشی ندارند

  3. محمد حسین گفته؛
    ۱۴:۵۹ ۱۳۹۹/۱۰/۰۲

    سلام – در مورد اشباع خرید و فروش که گفته شده افراطی ممکنه دوستان متوجه نشده باشن – منظور از 80 و 20 این است که هر موقع به ۲۰ و زیر ۲۰ رسید یعنی بهترین زمان و فرصت ممکن برای خرید هست چون ۲۰ و زیر ۲۰ یعنی صد در صد صعودی خواهد شد و باید وارد معامله شد و خرید –
    و اما اگر به ۸۰ یا بالای ۸۰ رسید یعنی اینکه باید وارد فروش شد و بفروشیم.

    متاسفانه ممکنه بعضی ها برعکس انجام بدن و ضرر کنن
    در اصل چیزی که گفتم رو انجام بدید که منظور مطالب بالا همین گفته های بنده هست که عرض کردم.
    موفق باشید عزیزان.

  4. محمد حسین گفته؛
    ۱۴:۵۴ ۱۳۹۹/۱۰/۰۲

    سلام – دوستان عزیزی که قصد یادگیری دارند توصیه میکنم حتمن اندیکاتور macd و Rsl رو یادبگیرن – کافیه فقط این دو رو یادبگیرید بهتون قول صد درصد میدم معامله خوبی خواهید کرد و ضرر نخواهید کرد دو اندیکاتوری که گفتم حتمن در موردش بخونید و یادبگیرید خیلی خیلی راحت و ساده هست.

  5. امید گفته؛
    ۲۱:۵۲ ۱۳۹۸/۰۳/۲۵

    سلام
    مسلما از کندلها میتونیم نقطه اشباع سهم که اصلاح میشه رو بانوشتن فیلتر انتظار بنویسیم نظر شما چیه نقطه اشباع سهم چه مشخصه هایی داره کندل دوجی ؟مرد اویخته؟چه شرایطی باید داشته باشه برافیلتر نویسیش میخوام

    • ادمین سایت گفته؛
      ۱۴:۳۷ ۱۳۹۸/۰۳/۲۶

      سلام – فقط با کندل ها نمیتونیم نقطه اشباع رو واسه روند ها به دست بیاریم

  6. دانیال حکمت گفته؛
    ۱۷:۳۴ ۱۳۹۸/۰۱/۱۶

    برای آشنایی با بسیاری از موضوعات مرتبط با تکنیکال بسیار مفید و عالی تدوین شده است.
    لذت بردم.

  7. امین گفته؛
    ۰۴:۵۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹

    سلام بسیار عالی و مفید عضو کانال هستم برعکس اکثر کانالها که سهمی میخرن با تبلیغ مردم فریب میدن بخرن بالا رفت روسر همون بدبختا خالی میکنن شما بهترین کار یعنی آموزش میدن تشکر عالی بود

لینک کوتاه: