ارزش دفتری سهام به چه معناست؟

ارزش دفتری سهام یکی از آموخته هایی است که در سری آموزش های تحت عنوان آموزش تحلیل بنیادی بسیار تأکید ورزیده می شود. بنابراین یادگیری این اصطلاح در آموزش بورس به سهامداران و سرمایه گذاران بازار بورس کمک شایانی می کند تا با بهره مندی از آن و نحوه محاسبه آن با در دست داشتن اطلاعاتی ارزشمند، به فعالیت پویا و مثمر به ثمر خود در بازار بورس ادامه داد.

ارزش دفتری سهام

پیش از هر چیز به تعریف ارزش دفتری سهام می پردازیم تا این اصطلاح رایج در آموزش بورس را در سری آموخته های تحت عنوان آموزش تحلیل بنیادی بهتر بشناسیم. ارزش هر دارایی را همانطور که در میزان درآمد شرکت ذکر شده، ارزش دفتری سهام می نامند . ارزش دفتری سهام یکی از درس های بسیار مهمی است که در آموزش تحلیل بنیادی به کار می رود.

محاسبه ارزش دفتری سهام

ارزش دفتری از تقسیم حقوق صاحبان سهام در میزان درآمد بر تعداد سهام بدست می آید و بر طبق آن در صورت از هم پاشیدگی شرکت و پرداخت کامل بدهی های شرکت به ازای هر سهم نصیب سهامداران می شود. به عبارت دیگر اگر همه بدهی های شرکت را از کل دارایی های آن کم کنیم، مبلغ باقیمانده نشان دهنده مجموع حقوق سهامداران شرکت خواهد بود. در حالی که اگر مبلغ حقوق سهامداران شرکت را بر تعداد سهام تقسیم کنیم، عدد بدست آمده بیانگر ارزش دفتری هر سهم است.

به عنوان مثال مجموع ارزش دارایی های شرکت الف در پایان سال اول فعالیتش 13 میلیارد تومان می باشد، این شرکت در کل نه میلیارد تومان به بانک ها و سایر شرکت ها بدهی دارد از این رو مجموع حقوق سهامداران این شرکت پنج میلیارد تومان خواهد بود .حال اگر شرکت مذکور در کل تعداد 20 میلیون سهم پخش کرده باشد، ارزش دفتری هر سهم این شرکت 250 تومان خواهد بود.

بنابراین محاسبه ارزش دفتری به این صورت شد که تمام بدهی ها را از کل دارایی ها کم می کنند و هر چه بدست آمده را بر تعداد سهامی که شرکت منتشر کرده است، در پایان تقسیم می کنند تا ارزش دفتری سهام بدست آید. با تکیه بر آموزش تحلیل تکنیکال می توان ارزیابی دقیقی بر این مسئله داشت.

ارزش دفتری سهام

توصیف ارزش دفتری به ازای هر سهم عادی

ارزش دفتری سهام به ازای هر سهم عادی، ملاکی است که توسط سهامداران عادی در شرکت مورد استفاده قرار می گیرد تا میزان پولی که بعد از پرداخت همه بدهی ها ی شرکت از دارایی ها به ازای باقیمانده هر سهمی مشخص شود .

اختلاف بین ارزش بازار و ارزش دفتری هر سهم

ارزش بازار هر سهم، نرخ کنونی و رایج سهام شرکت در بازار و یک معیار آینده نگر است. این میزان نمایانگر ارزش ریالی است که شرکننده ها در بازار خواهان پرداخت آن برای سهم شرکت هستند. ولی ارزش دفتری سهام به ازای هر سهم با استفاده از قیمت تمام شده تاریخی ارزیابی می شود. علت این تفاوت چشمگیر این است که در آن اصول حسابداری روی معاملات خاص اجرا می شود .


 

• فایل های مرتبط

ارزش گذاری سهام عادی (۱۴ صفحه)

ارزش یابی سهام (ارزش ها و مدل ها) (۶۵۶ صفحه)

ارزشیابی سھام (۱۲ صفحه)

 

 


• فایل های صوتی مرتبط

 ۱- بازدهی یک شرکت و مبنای ارزش گذاری(قسمت اول) 

 

۲- بازدهی یک شرکت و مبنای ارزش گذاری(قسمت دوم) 

 

۳- نحوه محاسبه ارزش سهام 

 

    لینک کوتاه: