آموزش اقتصاد از پایه بخش سیزدهم ؛ بنیادهای اقتصاد سوئیس، استرالیا و کانادا

آموزش اقتصاد از پایه یکی از سری مقالاتی است که در سایت الف بورس به شما ارائه می‌شود. این سایت آموزش‌های بسیاری به شما ارائه می‌کند. دقت داشته باشید که این آموزش‌ها به شکل کاملاً رایگان ارائه شده است. 95 دلیل زیان در بورس و ده نکته که هر سهام‌داری باید بداند از مهم‌ترین آن‌ها است. همین‌طور می‌توانید به 28 قانون معاملات گن نیز سری بزنید. در مقاله آموزش اقتصاد از پایه بخش سیزدهم شما را با اقتصاد چند کشور دیگر آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

بنیادهای مالی مؤثر بر اقتصاد سوئیس و آموزش اقتصاد از پایه بخش سیزدهم

بنیادهای مالی مؤثر بر اقتصاد سوئیس و آموزش اقتصاد از پایه بخش سیزدهم

بنیادهای مالی مؤثر بر اقتصاد سوئیس و آموزش اقتصاد از پایه بخش سیزدهم

بانک مرکزی

این بانک دارای حداکثر استقلال در خط منشی مالی و نرخ برابری است. بانک مرکزی سوئیس هر سه ماه یک‌بار یک جلسه مطبوعاتی برگزار و در آن نرخ بهره را اعلامی می‌کند.

پناهگاه‌های امن فرانک

قبل از سال 1999 طلا نزدیک به 38% اندوخته‌های بانک‌های ملی سوئیس را تشکیل می‌داد. این امر موجب شده بود تا سوئیس دومین کشور بعد از آمریکا باشد که با داشتن 3000 تن طلا در ذخایر رسمی چهارمین دارنده طلا در جهان باشد. زمانی که طلا پشتوانه پول یک کشور باشد؛ آن کشور در شرایط سخت اقتصادی نیز می‌تواند ثبات مالی خود را حفظ کند. 

در سال 1999 این کشور بعد از گذشتن ذخایر از مرز 40% تصمیم گرفت فرانک سوئیس را از پشتیبانی طلا جدا کند. امروزه با اینکه فرانک دیگر پشتیبانی رسمی طلا را ندارد اما هنوز هم از پناهگاه‌های امن استفاده می‌کند. آن هم به این دلیل است که بانک‌های این کشور رازدار و بی طرف هستند.

شاخص ضریب دار اقتصاد سوئیس

بانک مرکزی این کشور از سال 1999 از روش پول‌گرا به روش تورم گرا که در آن تورم زیر 2%  به شکل سالانه بود روی آورد. بانک ملی سوئیس از دامنه نرخ پیشنهاد بین‌بانکی سه ماهه لندن به منظور رسیدن به این هدف استفاده کرده است. اظهارنظر مقامات این بانک روی نقدینگی، ذخیره پول یا خود ارز تأثیر گذار است.

نرخ‌های بهره و آموزش اقتصاد از پایه بخش سیزدهم

بانک ملی سوئیس از نرخ تنزیل برای اعلام تغییر در سیاست پولی استفاده می‌کند. این نرخ به‌ندرت به‌وسیله بانک‌ها برای وام گرفتن استفاده می‌شود. با این حال تأثیر زیادی روی ارز دارد. 

سپرده‌های سه ماهه یورو فرانک

این سپرده به‌منظور تعیین نرخ بهره استفاده می‌شود. بنابراین به تعیین نرخ برابری نیز کمک شایانی می‌کند.

اطلاعات اقتصادی سوئیس

اطلاعات اقتصاد این کشور از کشورهای دیگر تأثیر می‌گیرد اما ارقام آن کمتر روی فرانک تأثیر می‌گذارند. مهم ترنی اطلاعات اقتصادی این کشور عبارت‌اند از:

  • شاخص قیمت سبد مصرف‌کننده
  • بیکاری
  • موازنه قیمت‌ها
  • تولید ناخالص ملی
  • تولید صنعتی
  • شاخص مدیران خرید
  • ذخیره پول 

تأثیر نرخ غیرمستقیم بر فرانک

صعود برابری پوند به فرانک به کمک افزایش نرخ‌های بهره بانک‌های انگلستان می‌تواند باعث ضعف فرانک در برابر دیگر ارزها شود. البته این تنها یکی از مثال‌های تأثیر نرخ غیرمستقیم بر فرانک است.

قرارداد آینده سه ماهه یورو فرانک

این قرارداد پیش‌بینی بازار درباره سپرده‌های سه ماهه یورو فرانک می‌باشد. تفاوت میان این قراردادها است که نرخ برابری آینده دلار فرانک را تعیین می‌کند.

مهم‌ترین عوامل دیگر

فرانک همبستگی مثبتی با یورو دارد. آن هم به دلیل موقعیت جغرافیایی سوئیس است. این رابطه و تأثیر منفی آن در همبستگی برابری دلار به فرانک و یورو به دلار کاملاً مشخص است.

بنیادهای اقتصادی مالی استرالیا و آموزش اقتصاد از پایه بخش سیزدهم

بنیادهای اقتصادی مالی استرالیا و آموزش اقتصاد از پایه بخش سیزدهم

بنیادهای اقتصادی مالی استرالیا و آموزش اقتصاد از پایه بخش سیزدهم

ارز کالا، آسی یا دلار استرالیا همه یک ارز هستند. این ارز رابطه نزدیکی با قیمت‌های طلا، مس، نیکل، زغال‌سنگ و پشم دارد. 2.3 صادرات استرالیا این کالاها هستند. به دلیل این حجم بالا است که اندوخته آسی متکی به گرایش‌های قیمت در این کالاها است.

ژاپن خریدار 20 درصد از صادرات استرالیاست. به همین دلیل است که در بازارهای ارز شاهد همبستگی معکوس میان نرخ‌های برابری دلار استرالیا به دلار آمریکا و دلار آمریکا به ین ژاپن هستیم. همانند برابری یورو به دلار آمریکا و پوند انگلیس به دلار آمریکا می‌باشد.

بانک پس‌انداز استرالیا

این بانک جزو اولین بانک‌های مرکزی بعد از صنعتی شدن جهان است. این بانک از سال 1993 از نظر اجرایی مستقل شده است. آینده‌نگری این بانک هدف تورم را 2 تا 3 درصد در سال اعلام کرده است. این هدف میان‌مدت موجب رشد اقتصادی سالم و ادامه پذیر خواهد شد. 

هیات اجرایی بانک و آموزش اقتصاد از پایه بخش سیزدهم

این هیت که یازده بار در سال تشکیل می‌شود خط منشی مالی استرالیا را تعیین می‌کند. دقت کنید که هر سه شنبه اول ماه به جز ژانویه تشکیل می‌شود. تصمیمات نرخ بهره یک روز بعد از جلسه اعلام می‌شود. این هیت نه نفره شامل فرماندار و معاونش، وزیر فعلی دارایی و شش عضوی که توسط خزانه معرفی می‌شوند. ابزار اصلی این بانک نرخ نقدی است. نرخ نقدی نرخی است که بر وام‌های یکشنبه میان نهادهای مالی اعلام می‌شود.

اطلاعات اقتصادی استرالیا

از مهم‌ترین این اطلاعات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید ناخالص داخلی
  • میزان دستمزد افراد شاغل
  • نرخ بیکاری
  • شاخص قیمت مصرف‌کننده
  • شاخص نهاد گرایش مصرف‌کننده و ستپک – ملبورن
  • خرده‌فروشی
  • شاخص قیمت تولیدکننده
  • فرآوری
  • موازنه تجارت

بنیادهای مؤثر بر اقتصاد مالی کانادا و آموزش اقتصاد از پایه بخش سیزدهم

بنیادهای مؤثر بر اقتصاد مالی کانادا و آموزش اقتصاد از پایه بخش سیزدهم

بنیادهای مؤثر بر اقتصاد مالی کانادا

پرنده لونی که روی سکه یک دلاری کانادا قرار گرفته است به این نام نیز مشهور است. دلار آمریکا و کانادا به دلیل روابط نسبتاً خوب این دو کشور همبستگی مثبت دارند. به این معنی که با شنیدن اخبار خوب درباره دلار آمریکا، دلار کانادا نیز روزگار خوبی خواهد داشت. دقت داشته باشید که 80 درصد صادرات کانادا به آمریکا است. پس برابری این دو ارز وابسته به متغیرهای اقتصادی نظیر نشانگرها، گزارشات و تغییرات خط منشی است.

این دلار نیمی از صادرات کانادا است بنابراین می‌توان آن را یک ارز کالا دانست. کانادا بعد از آمریکا و اتحادیه اروپا سومین کشور صادرکننده اقلام کشاورزی غذایی به دنیا است. زیرا 9 درصد از تولید ناخالص ملی و 6 درصد از صادرات استرالیا مخصوص کشاورزی است. این دلار از افزایش قیمت مواد غیر سوختنی تأثیر می‌گیرد و به عنوان یک کشور صادرکننده عمده سوخت جذاب است. 

بانک کانادا

تورم ثابت و پایین و ارز مطمئن و پابرجا مهم‌ترین اهداف این بانک هستند که با تورم خالص منهای شاخص قیمت سوخت و مواد غذایی سنجیده می‌شوند. دامنه هدف تورم در این بانک هر پنج سال یک بار بازنگری می‌شود. اعضای اصلی این بانک عبارت‌اند از رئیس و معاونش و 12 مدیر و معاون وزیر امور مالی که حق رأی ندارد. وزیر مالی باید 12 مدیر دیگر را انتخاب کند.

خط‌مشی پولی کانادا

این کشور از سال 2000 اقدام به اجرای سیستمی کرد که هشت بار در سال نرخ‌های بهره را اعلام کند. این تاریخ‌ها معین است. سیستم قبلی بانک که در کنار این سیستم کار می‌کند می‌گوید نرخ بهره با هر روز کاری باید تطبیق پیدا کند. این نرخ‌ها معمولاً صبح روز سه شنبه یا چهارشنبه  اعلام می‌شوند.

نرخ بهره در کانادا و آموزش اقتصاد از پایه بخش سیزدهم

این نرخ پایه  دیگر نرخ‌های بهره برای قرض گرفتن یا قرض دادن است. نرخی که بانک برای موسسه‌ها اعلام می‌کند حدود پنجاه صدم بالاتر از نرخ شبانه می‌باشد.  این کار به مؤسسات کمک می‌کند برای استفاده از سیستم انتقال مبالغ بزرگ وجوه لازم را داشته باشند.

اطلاعات اقتصادی کانادا

از مهم‌ترین این اطلاعات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید ناخالص ملی
  • شاخص قیمت مصرف‌کننده خالص
  • قیمت مواد اولیه
  • تغییر در اشتغال
  • نرخ بیکاری
  • شاخص مدیران خرید
  • خرده‌فروشی
  • شاخص نشانگرهای عمده
  • شاخص قیمت محصولات صنعتی
  • موازنه تجارت

آموزش اقتصاد از پایه بخش سیزدهم یکی از بخش‌های آموزش اقتصاد از پایه که یکی از سری آموزش‌هایی است که توسط سایت الف بورس به شما ارائه می‌شود می‌باشد. از جمله آموزش‌های این سایت می‌توان به ده نکته که هر سهام‌داری باید بداند و 28 قانون معاملات گن اشاره کرد. دقت داشته باشید که این آموزش‌ها به شکل رایگان در اختیار شما قرار گرفته است.

    لینک کوتاه: