آموزش اقتصاد از پایه بخش دوم

خریدوفروش در بازارهای اقتصادی همیشه با سؤالات بسیاری مطرح بوده است. افرادی در این بازارها می‌توانند پیشرفت کنند که به خوبی آن‌ها را بیاموزند. به همین منظور است که در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به آموزش اقتصاد کلان و آموزش اقتصاد خرد به زبان ساده پرداخته می‌شود. اما هیچ کدام از این آموزش‌ها نمی‌توانند به خوبی آموزش اقتصاد به زبان ساده باشند. چراکه این آموزش از آموزش اقتصاد ایران گرفته تا آموزش اقتصاد بین‌ الملل را در بر می‌گیرد. الف بورس بهترین سایت برای آموزش اقتصاد از پایه بخش دوم است.

آموزش رایگان اقتصاد رؤیایی است که برای بسیاری از دانشجویان و هنرآموزان یک رؤیا به نظر می‌رسد. آموزش اقتصاد پایه بخش مهمی از فعالیت در بازارها است که بسیاری از ما هنوز با آن آشنا نشده‌ایم. دقت داشته باشید که بهترین سرمایه‌گذاران و سرمایه‌داران آن‌هایی هستند که آموزش اقتصاد خرد رایگان و آموزش تحلیل اقتصاد را به خوبی پشت سر گذاشته‌اند.

مکانیسم داد و ستد در آموزش اقتصاد از پایه بخش دوم

در تمام بخش‌های اقتصاد مشتری نبض تپنده بازار است. سفارش مشتری همیشه از چهار بخش تشکیل شده است:

  • نوع ارز
  • سایز معامله
  • قیمت

تعیین نوع معامله (خرید یا فروش)

در تمام بازارها نیاز است یک تحلیل خوب برای خریدوفروش داشته باشید. تحلیل نیز انواع متفاوتی دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع تحلیل و روش‌های آنالیز بازار

یکی از مهم‌ترین بخش‌های آموزش اقتصاد از پایه بخش دوم آموزش تحلیل بازار است. این آموزش در دو بخش ارائه می‌شود. هردو این‌ها در کنار هم اهمیت پیدا می‌کنند.

تحلیل بنیادی

در این تحلیل به برسی شاخص‌های اقتصادی، اخبار سیاسی اجتماعی، وقایع، رویدادهای مهم مثل جنگ و صلح و… پرداخته می‌شود.

تحلیل تکنیکال

در این روش تحلیل نیز به برسی نمودار قیمت‌های گذشته و حدس روندی که قیمت در آینده می‌پیماید می‌پردازند. شما می‌توانید با کلیک در اینجا تحلیل تکنیکال را به خوبی بیاموزید.

ارز به معنی تمام نیازهای شما برای پرداخت می‌باشد. برای مثال می‌توان به مسکن، سفته یا حواله اشاره کرد.

بازار فارکس بازاری بزرگ و پیچیده

بازار ارز یا همان فارکس بازاری است که به منظور مبادلات ارزی ایجاد شده است. امروز بسیاری از کشورها دیگر با دلار خریدوفروش نمی‌کنند. این بازار به آن‌ها کمک می‌کند تا راحت‌تر مبادلات مالی خود را انجام دهند. به این بازار Forex یا FX نیز می‌گویند.

تاریخچه

بازار فارکس بازاری نسبتاً قدیمی است. توافقنامه برتن وودز یکی از توافقنامه‌های مهم در تاریخچه بازار فارکس است. هدف از این توافقنامه ایجاد ثبات میان پول‌هایی بود که میان کشورها به جریان می‌افتد. همچنین این توافقنامه در تلاش بود تا سودجویی از پول کشورهای دیگر را به شکل قابل‌توجهی کاهش دهد. مهم‌ترین دلیل شکست این توافقنامه پشتیبان پول آن بود. این پشتیبان طلا در نظر گرفته شده بود. این کار در اقتصادهای پر رونق موجی کاهش میزان طلای پشتیبان در کشورها می‌شد. همچنین توان به رکود کشیدن اقتصاد این کشورها را داشت.

این توافقنامه در سال 1971 باطل شد. این بدان معنی بود که دیگر نمی‌توان با دلار آمریکا طلا گرفت. از این سال تا 1973 شناورهای صنعتی افزایش قابل‌توجهی پیدا کرد. در خریدوفروش این شناورها معاملات ارز موجب تعیین قیمت این شاخص‌ها می‌شد. نرخ ارز نیز با توجه به مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌شد.  در نهایت می‌توان گفت بازار ارز یکی از بخش‌های مهم آموزش اقتصاد از پایه بخش دوم و مهم جهانی است که در آن به کشورها اجازه داده می‌شود مبادلات ارز یک کشور با کشور دیگر صورت گیرد.

عرضه و تقاضا در بازار ارز یک اصل مهم در آموزش اقتصاد بین‌الملل

بازار تقاضا بر اساس تقاضا برای خدمات خارجی شکل گرفته و رشد می‌کند. تقاضا برای کالاهای خارجی و ارز نیز می‌تواند تقاضا را افزایش دهد. 

عرضه و تقاضا در بازار ارز

عرضه و تقاضا در بازار ارز

در این نمودار شیب منفی نماینده این است که با افزایش نرخ ارز میزان تقاضا برای آن کاهش می‌یابد. این رابطه می‌تواند به شکل برعکس هم باشد.

عرضه ارز با نرخ آن نیز ارتباط مستقیم دارد.

رژیم‌های تعیین نرخ ارز و اهمیت آن در آموزش اقتصاد جهانی

رژیم نرخ شناور ارز

این سیستم در آموزش اقتصاد از پایه بخش دوم و آموزش اقتصاد از صفر، نرخ عرضه و تقاضا بدون دخالت دولت‌ها و بانک‌های مرکزی نرخ ارز تعیین می‌شود.

رژیم نرخ ثابت ارز

این سیستم دولتی است و دولت موظف است نرخ ارز را در یک بازه ثابت نگه دارد. در صورتی هم که نرخ عرضه و تقاضا در این بازارها تغییر داشته باشد با دخالت دولت و بانک مرکزی این رقم ثابت می‌ماند.

رژیم نرخ ارز شناور و مدیریت شده

در سیستم‌هایی که قبل‌تر به آن‌ها اشاره کردیم؛ هردو حدی هستند. اما زمانی که واقعیت‌ها را می‌بینیم بیشتر کشورها نرخ ارز شناوری دارند. اما دولت‌ها با دخالت در بازار ارز را به سمتی هدایت می‌کنند که می‌خواهند. اگر درس اقتصاد خوانده باشید این بخش مهمی از آموزش اقتصاد کلان می‌باشد. در الف بورس اما آموزش رایگان اقتصاد این را به شما ارائه کرده است.

بازارهای مالی در آستانه جهانی‌شدن

آموزش اقتصاد ایران نیز بخشی از آموزش اقتصاد جهانی است. زمانی که یک بازار جهانی می‌شود آزادی‌های بسیار بیشتری پیدا می‌کند. همچنین با پیشرفت تکنولوژی در این بازارها نظارت بیشتر اعمال می‌شود. این بازارها معمولاً ساده‌تر بنیادی می‌شوند. بنابراین می‌توان سه مزیت بزرگ برای بخش آموزش اقتصاد بین ‌الملل در نظر گرفت. اما یک عیب بزرگ نیز دارد. در این حالت تأثیر آن‌ها بر نوسانات ارز افزایش می‌یابد.

بازار CFD فارکس برتر از دیگران و 

  1. امروز دسترسی به این بازار به شدت ساده‌تر شده است.
  2. نقدینگی بالا و حجم بسیار وسیع معاملات

این بازار حدود 1.5 تریلیون دلار حجم معاملاتی دارد. به این معنی که بسیار روان است. همچنین در این بازار بازرگان می‌تواند در هر شرایطی و هر میزان ریسک و وابستگی وارد بازار یا از آن خارج شود. همچنین این ورود و خروج زمان‌بندی مهمی هم ندارد. اگر یادتان باشد در مقاله 95 دلیل زیان در بورس به این مورد اشاره کردیم.

مالیات ندارد.

  1. اعتبار مضاعف یا اهرم

لورج به معنی اعتباربخشی به مشتری است. همچنین این کار می‌تواند به سرمایه شما شکل اهرمی داده آن را تا 400 برابر بیشتر کند.

  1. پویایی و کارایی

این پویایی به دلیل اطلاع‌رسانی شفاف و یکسان در این بازار می‌باشد. در این بازار اطلاعات سیاسی و اقتصادی به صورت یکسان و شفاف در اختیار مردم قرار می‌گیرد. در آموزش اقتصاد از پایه بخش دوم می‌آموزید که اطلاع‌رسانی شفاف و یکسان از طریق یک شبکه خاص و یک رسانه مخصوص می‌تواند بازار را به اوج برساند. 

  1. بازار دوطرفه است.

به این معنی که با خرید یک ارز باید یک ارز دیگر را بفروشید. حتماً می‌دانید کاهش یا افزایش یکی به معنی قدرت گرفتن دیگری می‌باشد. به این ترتیب همیشه می‌توان خرید ارزی داشت.

  1. معاملات با هزینه کم

هزینه معامله در شرایط عادی کمتر از 0.1 درصد است. یعنی حدود 3 تا 10 پیپ هزینه معامله شما می‌باشد.

  1. شبانه‌روزی بودن بازار

بازار به دلیل جهانی بودن به جز روزهای شنبه و یکشنبه به شکل شبانه‌روزی کار می‌کند.

  1. طرف شما بروکر است.

دیگر نیازی به سروکله زدن با خریدار یا فروشنده نیست. در بخش اول آموزش اقتصاد از پایه بخش دوم به بروکر ها اشاره کردیم.

زمان در معاملات فارکس

فارکس در بخش آموزش اقتصاد بین‌المللی ارائه شده است. بنابراین باید شبانه‌روزی باشد و وابسته به زمان نباشد. همین‌طور هم هست. روزهای کاری ابتدا در بازارهای آسیا پاسیفیک شروع می‌شود. با گذشت زمان و وقتی در اروپا بعدازظهر است؛ تجارت در نیویورک و آمریکا آغاز می‌شود. سرانجام در نیمه‌های شب آسیا روز کاری دیگری را شروع می‌کند. این چرخه هرروز به‌جز روزهای تعطیل ادامه دارد.

مهم‌ترین ارزهای مورد معامله در بازار فارکس در آموزش اقتصاد از پایه بخش دوم

در این بخش از آموزش اقتصاد پایه به بخشی از آموزش تحلیل اقتصاد جهانی می‌پردازیم. ارزهای بسیاری در این بازار معامله می‌شوند اما می‌توان گفت ارز کشورهایی که حکومت باثبات، بانک مرکزی خوش‌نام و نرخ تورم پایین هستند بیشتر معامله می‌شوند. در واقع دلار آمریکا، دلار کانادا، ین ژاپن، یورو، پوند انگلیس، فرانک سوئیس و دلار استرالیا حدود 85 درصد از سهم بازار را دارند.

ارزهایی که در بازار جهانی فارکس معامله می‌شوند به شکل زیر نشان داده می‌شوند.

دلار آمریکا: USD  دلار کانادا: CAD   یورو: EUR  پوند انگلیس: GBP فرانک سوئیس: CHF ین ژاپن: JPY دلار استرالیا: AUD

دقت داشته باشید که هر معامله ارزی شامل دو ارز می‌باشد. یکی ارز متقابل که صورت کسر است و دیگری ارز پایه که مخرج کسر می‌باشد. این دو رابطه عکس دارند.

اگر آموزش اقتصاد بین ‌الملل را دیده باشید می‌دانید در بازار فارکس ارزها معمولاً به شکل دوتایی یا نسبت به یکدیگر معامله می‌شوند. ارزهایی با پایه دلار آمریکا را ارزهای مستقیم و ارزهای دیگر را غیرمستقیم می‌گویند.

در بخش‌های بعدی آموزش اقتصاد از پایه بخش دوم به برسی دیگر زوایای بازار فارکس می‌پردازیم. این بازار گسترده و بسیار پیچیده است. به همین دلیل است که آموزش اقتصاد پایه و آموزش اقتصاد بین‌ الملل یا همان آموزش اقتصاد جهانی بسیار مهم است. در ادامه این سری مقاله قصد داریم شما را با آموزش اقتصاد خرد به زبان ساده و آموزش تحلیل اقتصاد آشنا کنیم. شما می‌توانید بعد از مطالعه بخش اول این سری مقاله به سراغ این مقاله بیایید تا بتوانید بهتر مفاهیم آن را درک کنید. در ادامه این سری مقالات نیز با ما همراه بمانید.

    لینک کوتاه: