آموزش اقتصاد از پایه بخش دوازدهم ؛ بنیادهای اقتصاد منطقه یورو، انگلستان و ژاپن

آموزش اقتصاد از پایه همیشه یکی از دغدغه‌های بسیاری از مردم بوده است. الف بورس با شناسایی این دغدغه تلاش کرده است تا با این سری مقالات نیاز مردم عادی به آموزش اقتصاد از پایه را به شکل کامل مرتفع کند. به شکلی که در این سری مقالات از بازار فارکس گرفته تا شاخص‌ها و نماگرها را مورد برسی قرار داده است. در آموزش اقتصاد از پایه بخش دوازدهم نیز قصد دارد شما را با بنیادهای مؤثر بر اقتصاد مالی منطقه یورو، انگلستان و ژاپن آشنا کند.

بنیادهای مؤثر بر منطقه یورو در آموزش اقتصاد از پایه بخش دوازدهم

بنیادهای مؤثر بر منطقه یورو در آموزش اقتصاد از پایه بخش دوازدهم

بنیادهای مؤثر بر منطقه یورو در آموزش اقتصاد از پایه بخش دوازدهم

بانک مرکزی اروپا

شورای حکام متشکل از دو هیت اجرایی این بانک را که وظیفه آن تبیین سیاست‌های پولی یورو است اداره می‌کنند. هیت اجرایی فرمانداران بانک‌های مرکزی و هیت اجرایی داخلی این دو هیت اصلی هستند.

این بانک در سال 2002 به ارزیابی M3 که از زمان تأسیس هرگز به دست نیامده بود خاتمه داد. این بانک در سال 2003 استراتژی خود را اصلاح کرد تا از ریسک‌های تورم‌زا بکاهد. این بانک تعریف خود از ثبات قیمت را از زیر 2% به نزدیک 2% ارتقا داد. بانک مرکزی اروپا هر پنجشنبه جلسه‌ای تشکیل می‌دهد تا بر اساس آن نرخ بهره را اعلام کند. همچنین در اولین جلسه هر ماه یک کنفرانس خبری نیز برگزار می‌کند. 

نرخ شرایط مالی جدید نوعی کلید کوتاه‌مدت برای ثبات قیمت است. این بانک برای اداره نقدینگی از آن استفاده می‌کند. تفاوت نرخ شرایط مالی جدید با نرخ وجوه فدرال آمریکا شاخص مهمی برای ارزیابی یورو در کنار دلار است.

سپرده‌های یورو یورو

این مورد در مقاله آموزش اقتصاد از پایه بخش یازدهم اشاره شده است. نرخ بهره این سپرده‌ها که در خارج از منطقه یورو نگهداری می‌شوند برای ارزیابی تفاوت نرخ بهره بسیار مهم است. برای مثال می‌توان به یورو و ین اشاره کرد. هرچه تفاوت نرخ بهره به نفع یورو یورو باشد؛ احتمال اینکه یورو یورو نسبت به یوروین ترقی کند بیشتر است. البته این رابطه در برخی موارد صادق نمی‌باشد.

اوراق قرضه ده ساله دولتی اروپا در آموزش اقتصاد از پایه بخش دوازدهم

این اوراق محک یورو در مقابل دلار است. از آنجا که اوراق قرضه ده ساله آلمان مهم‌ترین اوراق قرضه ده ساله اروپا است؛ نرخ این اوراق از اوراق قرضه ده ساله آمریکا  کمتر است. انتظار صعود بازه اوراق قرضه آلمان یا نزول بازه اوراق قرضه آمریکا یا هر دو می‌رود. دقت کنید که این امر به نفع یورو در برابر دلار است. این رقم چیزی است که باید مراقب آن بود. چراکه اگر نرخ تفاوت قیمت زیاد شود؛ نرخ مبادلات متضرر می‌شود. گرایش این رقم مهم‌تر از ارزش مطلق آن است. محرک چشم‌انداز مقایسه‌ای رشد آمریکا و منطقه اروپا روی تفاوت نرخ بهره تأثیر مستقیم دارد.

اطلاعات اقتصادی منطقه اروپا

از مهم‌ترین اطلاعات اقتصادی این منطقه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید ناخالص داخلی
  • تورم
  • شاخص مدیران خرید
  • برسی IFOو ZEW آلمان درباره گرایش‌های اقتصادی و اعتماد تجاری
  • برسی های INSEE
  • گرایش‌های امور خارجه

معاهده رشد و ثبات

در ژوئن 1997 کشورهای این اتحادیه پیمان رشد و ثبات را به منظور پیوستن به اتحادیه پولی تصویب کردند. تضمین امور مالی در منطقه یورو و جلوگیری از ضرر و زیان نرخ‌های بهره که ناشی از سیاست‌های پولی نامطمئن در یک کشور به کشور دیگر درون منطقه بود؛ از مهم‌ترین اهداف این معاهده بود. اصلی‌ترین قانون این معاهده این است که کشورها باید کمبود بودجه خود را کمتر از 3% تولید ناخالص داخلی خود نگه دارند. مهم‌ترین ضربه به این پیمان زمانی وارد شد که کشورهای آلمان و فرانسه سه سال متوالی این قانون را نقض کردند. اتحادیه به جای جریمه به آن‌ها یک سال دیگر مهلت داد. بعدازآن دوباره آن‌ها این قانون را نقض کردند و موجب خشم کشورهای کوچک‌تر شدند. امروز اعتبار این پیمان به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

تأثیر نرخ غیرمستقیم بر یورو در سری آموزش اقتصاد از پایه بخش دوازدهم

نرخ برابری این ارز در برابر دلار گاهی تحت تأثیر حرکت نرخ‌های غیرمستقیم قرار می‌گیرد. در صورتی که دلار تنها در برابر یورو نوسان کند؛ این تغییرات ناشی از تأثر نرخ‌های غیرمستقیم است.

قرارداد آینده سه ماهه یورو

این قرارداد نشان دهنده توقعات بازار از نقدینگی سه ماهه یورو یورو در آینده است. تفاوت یورو دلار و یورو یورو متغیر مهمی در تعیین وضعیت آینده دلار است.

عوامل سیاسی

یورو تقریباً همیشه رقیب دلار بوده است. بنابراین با اخبار مثبت دلار به‌شدت سقوط می‌کند. یورو دلار از عوامل سیاسی تأثیر بسیاری می‌گیرد. از جمله این‌ها می‌توان به تهدید دولت‌های ائتلافی نام برد. البته بی‌ثباتی سیاسی مالی روسیه نیز به دلیل میزان زیاد سرمایه‌گذاری آلمان در روسیه برای یورو یورو بسیار خطرناک است. اعمال تروریستی و خرابکاری با اهداف سیاسی حتی اگر در اروپای غربی صورت گیرد؛ به نفع یورو است.

همبستگی یورو به دلار با دلار به فرانک

این همبستگی منفی نشان دهنده رابطه یورو با فرانک سوئیس است. آن هم به این دلیل است که اقتصاد سوئیس وابستگی بسیاری به اقتصاد کشورهای حوزه یورو دارد. بیش از شش درصد صادرات این کشور به کشورهای این حوزه است. در بسیاری از موارد کاهش یورو به دلار موجب افزایش دلار به فرانک می‌شود. دقت کنید که این رابطه ممکن است در برخی موارد صادق نباشد.

بنیادهای مؤثر بر اقتصاد مالی ژاپن و آموزش اقتصاد از پایه بخش دوازدهم

بنیادهای مؤثر بر اقتصاد مالی ژاپن و آموزش اقتصاد از پایه بخش دوازدهم

بنیادهای مؤثر بر اقتصاد مالی ژاپن و آموزش اقتصاد از پایه بخش دوازدهم

وزارت امور دارایی

این نهاد مهم‌ترین نهاد سیاسی پولی ژاپن است. بیانیه‌هایی که مقامات این وزارتخانه درباره اقتصاد تبیین می‌کنند تأثیر عمیقی بر ین ژاپن دارد. این بیانیه‌ها در برخی موارد حاکی از مداخله شفاهی با هدف جلوگیری از کاهش یا افزایش ناخواسته ین است.

بانک مرکزی ژاپن

در سال 1998 قانونی در ژاپن تصویب شد که این بانک را مستقل از وزارت امور دارایی کرد. کنترل کامل بر پولی به این بانک و سیاست‌های مربوط به معاملات ارز به وزارت امور دارایی واگذار شد.

نرخ‌های بهره

این نرخ میان بانک‌ها نرخ اصلی کوتاه‌مدت است. نرخ تقاضا توسط عملیات بازار آزاد بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی طراحی شده را کنترل می‌کند. بانک مرکزی از نرخ‌های بهره به منظور نمایش تغییراتی که در سیاست‌های پولی که بر ارز تأثیر می‌گذارند استفاده می‌کند. 

اوراق قرضه دولتی ژاپن

بانک مرکزی هر ماه مقداری اوراق قرضه یک ساله و ده ساله دولت می‌کند. این کار موجب می‌شود نقدینگی موردنیاز به بازار تزریق شود. بازه اوراق قرضه ده ساله از مهم‌ترین نشانگرهای نرخ بهره بلندمدت می‌باشد. تفاوت میان اوراق ده ساله خزانه از مهم‌ترین محرک‌های دلار به ین است. اوراق قرضه در صورتی که روند صعودی داشته باشند؛ ین را تقویت و به برابری دلار به ین کمک می‌کند.

آژانس دولتی سیاست‌گذاری اقتصادی مالی و آموزش اقتصاد از پایه بخش دوازدهم

این آژانس از سال 2001 جایگزین آژانس برنامه‌ریزی اقتصادی شد. این سازمان برنامه‌های اقتصادی و هماهنگ‌کننده سیاست‌های اقتصادی را بر عهده دارد.

اطلاعات اقتصادی ژاپن

از مهم‌ترین اطلاعات اقتصادی ژاپن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • GDP
  • برسی تانکان بانک ژاپن
  • PMI
  • بیکاری
  • برسی صنایع بخش سوم
  • تولید صنعتی
  • تجارت بین الملل
  • ذخیره پول

تأثیر نرخ غیرمستقیم بر ین

نرخ مبادله دلار به ین در برخی موارد تحت تأثیر دیگر نرخ‌های مبادله قرار می‌گیرد. برای مثال اگر دلار به ین رو به صعود باشد ممکن است یورو در برابر ین افزایش یافته باشد. این مورد می‌تواند به دلیل گرایش مخالف میان ژاپن و ین مورد تأکید قرار گیرد.

بنیادهای مؤثر بر اقتصاد انگلستان 

بنیادهای مؤثر بر اقتصاد انگلستان

بنیادهای مؤثر بر اقتصاد انگلستان

بانک پادشاهی

این بانک مسئول سیاست‌های مالی بریتانیا و ایرلند شمالی است. در سال 1997 این بانک استقلال کامل یافت تا ثبات قیمت را افزایش داده و از اهداف رشد و اشتغال‌زایی دولت پادشاهی انگلستان حمایت کند. در این میان اما هدف تورم توسط وزارت دارایی انگلستان تعیین می‌شود. به همین دلیل است که این بانک به دولت وابسته است.

کمیته سیاست‌گذاری پولی

هیت ده نفره این کمیته مسئول تصمیم‌گیری درباره نرخ‌های بهره است. آموزش اقتصاد از پایه بخش دوازدهم این کمیته را مهم می داند.

خلاصه مذاکرات

صورت جلسه‌های بانک‌های انگلستان در زمان مناسبی ارائه می‌شود. به همین دلیل است که به‌شدت موردتوجه دست‌اندرکاران بازار کشورهای گروه هفت است. این صورت جلسه‌ها دو هفته بعد از جلسه موردنظر منتشر می‌شوند. 

نرخ‌های بهره بانک‌های انگلستان

ابزار اصلی تعیین این نرخ مبلغ حداقل وام یا نرخ پایه است که در اولین پنجشنبه هر ماه اعلام می‌شود. تأثیر این سیگنال‌ها بر استرلینگ را نمی‌توان انکار کرد. سیگنال‌هایی که بعد از اعلام این نرخ‌ها در بازار اعلام نمی‌شود. از نرخ‌های بهره به شکل روزانه در معاملات متفاوت استفاده می‌شود.

اوراق قرضه دولتی

این اوراق از مرغوب‌ترین اوراق قرضه هستند. تفاوت میان بازه اوراق قرضه ده ساله و سند خزانه آمریکا روی نرخ برابری ارز تأثیر گذار است. تفاوت اوراق قرضه انگلستان و آلمان نیز بسیار مهم است زیرا بر نرخ برابری یورو به پوند و پوند به دلار تأثیر می‌گذارد.

سپرده‌های سه ماهه یورو پوند

نرخ این سپرده‌ها روی تعیین نرخ بهره بسیار مؤثر است. همچنین برای برآورد برابری نرخ ارزها بسیار مهم است. به همین دلیل است که در مقاله آموزش اقتصاد از پایه بخش دوازدهم به آن اشاره کردیم.

وزارت دارایی یا خزانه انگلستان

بعد از قانون استقلال بانک مرکزی قدرت این وزارت به شکل قابل‌توجهی کاهش یافت. با این وجود انتصاب‌های کلیدی و تعیین هدف این بانک هنوز هم بر عهده وزارتخانه است. این وزارت بعد از سال 2003 اعلام کرد در حال تغییر معیار اولیه تورم بانک انگلستان است. این معیار در گذشته شاخص خرده‌فروشی منهای پرداخت‌های بهره رهن بود. 

اطلاعات اقتصادی انگلستان

از مهم‌ترین این اطلاعات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید ناخالص ملی
  • بیکاری ادعاشده
  • نرخ بیکاری ادعاشده
  • درآمدهای متوسط
  • شاخص هماهنگ‌کننده قیمت‌های مصرف‌کننده
  • شاخص قیمت تولیدکننده
  • شاخص قیمت خرده‌فروشی منهای بهای رهن
  • مطالعات مدیران خرید
  • ذخیره پول
  • موازنه پرداخت‌ها
  • قیمت‌های خانه‌سازی
  • گزارش فصلی تورم بانک‌ها
  • شرح مذاکرات جلسات MPC

آموزش اقتصاد از پایه بخش دوازدهم به برسی اقتصاد کشورهای متفاوت پرداخته است. این بخش به اقتصاد کشورهای انگلستان، ژاپن و کشورهای حوزه یورو پرداخته‌ایم. شما می‌توانید از آموزش‌های دیگری که این سری مقالات به شما می‌دهند استفاده کنید. ازجمله این آموزش‌ها می‌توان به الگوها و آرایش کندل استیک که در بخش ششم و هفتم آمده است اشاره کنیم. دقت کنید بهتر است این آموزش‌ها را از ابتدا دنبال کنید. البته جدای این سری مقالات، الف بورس آموزش‌های مفید دیگری همچون 95 دلیل زیاد در بورس ایران و ده نکته که هر سهام‌داری باید بداند را به شما ارائه می‌کند.

    لینک کوتاه: