آموزش اقتصاد از پایه بخش اول

آموزش اقتصاد به زبان ساده به خصوص آموزش اقتصاد خرد و آموزش اقتصاد کلان رایگان یکی از رسالت‌های سایت الف بورس می‌باشد. این سایت اکثر مقالات خود را در زمینه بورس به‌روز نگه داشته است. به طوری که اگر یک سرمایه‌گذار هستید؛ می‌توانید به‌راحتی از آن استفاده کنید. برای مثال می‌توانید از 95 دلیل زیان در بورس استفاده کنید تا دیگر دچار این مشکلات نشوید.

بخش اول

تجارت آنلاین

تجارت آنلاین همچون تجارت واقعی است. این نوع تجارت دو نوع دارد:

  1. کالا به شکل فیزیکی مبادله می‌شود.
  2. کالا به شکل فیزیکی مبادله نمی‌شود.

دقت داشته باشید که در بسیاری از تجارت‌ها نوع اول برتر و در بسیاری دیگر نوع دوم بهتر است. برای مثال در بازار جهانی نفت معاملات نفت در نوع دوم حدود ۱۰۰ برابر تولید جهانی است.

انواع بازارها در اقتصاد

بازار محصولات

کالا

خدمات

بازار عوامل تولید

کار

سرمایه

بازارهای مالی

به‌طورکلی می‌توان گفت بازار مالی آن بازاری است که دارایی‌های مالی در آن به مزایده گذاشته می‌شود. دقت داشته باشید در این بخش از آموزش اقتصاد بین الملل از ارائه آموزش اقتصاد خرد به زبان ساده صرف نظر شده است. بلکه به جای آن آموزش اقتصاد از پایه و آموزش اقتصاد ایران و بخش هایی از آموزش اقتصاد کلان به شما داده خواهد شد.

انواع دارایی

دارایی مشهود –Tangible Asset-

ارزش این نوع دارایی به بسیاری از خصوصیات مادی و ظاهری آن بستگی دارد. از این مواد می‌توان به زمین و ساختمان اشاره کرد.

 

دارایی مشهود

دارایی مشهود

 

دارایی نامشهود –intangible Asset-

برخلاف دارایی‌های مشهود حقوقی قانونی نسبت به منفعتی است که در آینده به وجود می‌آید. برای مثال می‌توان به دارایی مالی در اصل منفعت مالی یا ارزش معمول نقدینگی در آینده اشاره کرد.

مالک دارایی مالی

مالک دارایی مالی یا همان سرمایه‌گذار به کسی می‌گویند که متعهد شده در آینده میزان نقدینگی موردنیاز را تهیه کند. آموزش رایگان اقتصاد که در الف بورس ارائه می‌شود شامل تمام بخش‌های دارایی‌ها می‌باشد. همچنین در ادامه این سری مقالات به ارائه آموزش تحلیل اقتصاد خواهیم پرداخت. بنابراین سعی کنید با آموزش اقتصاد از پایه ما همراه باشید.

خطرات در کمین دارایی مالی یا همان جریان نقدی مورد انتظار

  • خطر قدرت خرید
  • ریسک تورم
  • خطر اعتبار
  • سرباززدن از تعهد ناشر
  • خطر تغییر مبادله ارز به ضرر پول ملی که در نتیجه آن جریان نقدی به پول داخلی کاهش می‌یابد.
  • از دیگر خطرات جزیان نقدی در انتظار ندیدن آموزش اقتصاد پایه است.

اهم عملکردهای اقتصادی و دارایی مالی

  • سرمایه‌گذاری از طرف سرمایه‌گذار روی پروژه موردنظر
  • توزیع خطر به کمک جریان نقدی که از دارایی‌های نقدی میان متقاضیان دریافت نقدینگی به وجود می‌آید.
  • کارکردهای اقتصادی میان بازار مالی
  • کمک به بهبود فرآیند قیمت یابی
  • فراهم ساختن نقدینگی موردنیاز
  • کاهش هزینه معاملات

o        هزینه جست‌وجو

o        هزینه اطلاعات

مشارکت‌کنندگان بازار مالی

  • خانواده‌ها
  • واحدهای تجاری
  • دولت‌ها
  • نهادهای وابسته به دولت
  • سازمان‌های بین‌المللی

بازارهای مالی و ورود به بازارهای جهانی 

درصورتی‌که بازارهای مالی به بازارهایی جهانی تبدیل شوند آزادی آن‌ها افزایش می‌یابد. در بازارهای جهانی کاهش مقررات مربوط به این بازارها را شاهد هستیم. شرکت‌کننده عمده بازارهای مالی در بخش جهانی دولت‌ها هستند. در واقع می‌توان گفت رقابتی میان دولت‌ها در جریان است. البته دقت داشته باشید وارد شدن بازارهای مالی به بازارهای جهانی منوط به کامل کردن آموزش اقتصاد بین الملل می باشد.

همزمان با پیشرفت تکنولوژی تأثیر آن روی بازارهای مالی نیز افزایش یافته است. این پیشرفت‌ها در بخش‌های مختلف مشاهده شده است. از جمله این بخش‌ها می‌توان به نظارت، اجرای سفارشات، تحلیل‌ها و فرصت‌های مالی بیشتر اشاره کرد.

از دیگر ویژگی‌های این بازار می‌توان به افزایش روند نهادی شدن بازار مالی موردنظر اشاره کرد. این بدان معنا است که به دوره‌های دارایی تنوع بخشیده می‌شود. همچنین می‌توان گفت شرکت‌کنندگان می‌توانند از فرصت‌های قیمت‌گذاری نامناسب برای سود جستن استفاده کنند. این سود جستن معمولاً در کشورهای بیگانه انجام می‌گیرد.

 

بازار جهانی فارکس تزئینی

بازار جهانی فارکس

انواع طبقه‌بندی بازارهای مالی

  1. اولین طبقه‌بندی در بخش آموزش اقتصاد از پایه بر اساس ماهیت انجام می‌گیرد.

بازار بدهی و بازار سرمایه در این طبقه‌بندی هستند.

  1. طبقه‌بندی بعدی بر اساس سررسید حق مالی می‌باشد. 
  2. طبقه‌بندی بر اساس مرحله انتشار مرحله بعدی است.

در این طبقه‌بندی بازار اولیه و بازار ثانویه جای می‌گیرد.

  1. طبقه‌بندی بر اساس ساختار سازمانی می‌تواند گزینه بعدی ما باشد.

در این طبقه‌بندی نیز دو نوع بازار حراج یا همان بازار بورس و بازار خارج بورس یا همان فرا بورس جای می‌گیرد. در ادامه بیشتر در این باره توضیح می‌دهیم.

  1. طبقه‌بندی بر اساس نوع واگذاری که شامل فوری یا آتی می‌باشد نیز گزینه خوبی است.
  • بازار نقدی یا آنی
  • بازار مشتقه
    • قرارداد های آتی
    • قراردادهای آینده
    • قراردادهای اختیار معامله

بازارهای CFD

این بازارها را از یک لحاظ می‌توان در دسته بازارهای مشتقه دسته‌بندی کرد. آن هم به این دلیل که تحول فیزیکی در آن‌ها وجود ندارد. CFD مخفف Contract For Difference   می‌باشد.

از سوی دیگر می‌توان این بازارها را در دسته بازارهای فرا بورسی یا خارج از بورس دسته‌بندی کرد. در اصل می‌توان گفت این بازارها نوعی نوآوری مالی می‌باشند. اصلی‌ترین دلیل این نوآوری نیز بسط و گسترش بازارهای مالی به وسیله تلفن همراه و اینترنت می‌باشد. که شاکله اصلی آموزش اقتصاد از پایه است.

در این بازارها می‌توان ارزهای متفاوت را باهم تبادل کرد. این مدل را می‌توان در بازارهایی همچون فارکس به خوبی مشاهده کرد. همچنین در چنین بازارهایی می‌توان شاخص‌های مهم جهانی را تبادل کرد. از مهم‌ترین این شاخص‌ها می‌توان به داو جونز و نزدک اشاره کرد. همچنین سهام‌های معروف جهانی مثل مک‌دونالد را نیز می‌توان در این بازارها معامله کرد. فلزات گران‌بها و نفت از جمله کالاهایی است که در این بازارها معامله می‌شوند. 

 

بازارهای CFD

بازارهای CFD

 

انواع معامله گران در این بازارها

پوشش‌دهندگان ریسک، سفته‌بازان و آربیتراژ کنندگان سه معامله‌گر مشهور در این بازارها هستند.

مزایای بازارهای CFD

  • بازار دوطرفه
  • کارایی بالای بازار
  • نقد شوندگی بالا
  • نداشتن مالیات
  • شبانه‌روزی بودن بازار
  • پایین بودن هزینه معامله‌ها
  • عدم مشاجره با فروشنده و خریدار و سروکار داشتن با واسطه‌ای به نام بروکر

بروکر ها

بروکرها همانند کارگزار عمل می‌کنند. آن‌ها واسطه‌های شما و بازار هستند. دقت داشته باشید که بروکرها سودی از شما دریافت نمی‌کنند. تنها کارمزدی که آن‌ها دارند اسپرد یا مابه‌التفاوت است. مابه‌التفاوت اختلاف میان ASK و BID است.

از مهم‌ترین مزایا یا معایبی که می‌توان برای بروکرها متصور شد اعتبار دادن به مشتری‌ها است. همچنین بروکرها می‌توانند برای شما اهرمی ایجاد کنند که سود چند برابر نصیب شما شود. این سود می‌تواند تا 400 برابر هم برسد.

از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که می‌توان برای یک بروکر خوب متصور شد عدم دریافت کمیسیون و خدمات آنلاین بهینه می‌باشد. دریافت اسپرد کمتر و ارائه خدمات نرم‌افزاری قوی‌تر یا حتی خدمات تلفنی می‌تواند یکی از دلایلی باشد که شما یک بروکر را بر می‌گزینید. آور نایت یکی از المان‌های منفی است که بهتر است یک بروکر آن را نداشته باشد.

چطور حساب مینی اکانت یا اکانت استاندارد باز کنیم؟

اولین گام شما برای افتتاح حساب داشتن یک کارگزار مناسب است. کارگزار خوب می‌تواند تأثیر به سزایی در معاملات شما داشته باشد. بعد از انتخاب و برقراری ارتباط با کارگزار موردنظر نوبت به باز کردن یک حساب ارزی می‌شود. این حساب‌ها را می‌توانید در اکثر بانک‌های کشور داشته باشید. کافی است مدارک را به بانک تسلیم کنید. این حساب را به این دلیل باز می‌کنید که باید مبلغی که با بروکر در آن به توافق رسیده‌اید را به حساب او واریز کنید. در این بازارها معمولاً از بروکرهای خارجی استفاده می‌شود. گام بعدی ارسال مدارک است.

 

مدارک موردنیاز برای باز کردن حساب

  • فتوکپی پاسپورت
  • فتوکپی و ترجمه شناسنامه که باید توسط یک مرجع غیررسمی باشد.

اینجاست که بروکر شما برایتان نرم‌افزار کار را ارسال می‌کند. این نرم‌افزار پل ارتباطی شما و بازار به حساب می‌آید. در گام بعد بروکر برایتان نام کاربری و رمز عبور برای دسترسی شما را ارسال می‌کند. شما به کمک این نام کاربری می‌توانید در بازار CFD فعالیت کنید. این بازار بسیاری از 95 دلیل زیان در بورس را نیز پشتیبانی می‌کند.

 

مدارک موردنیاز فارکس

مدارک موردنیاز فارکس

 

آموزش اقتصاد خرد رایگان و آموزش اقتصاد کلان رایگان یکی از آرزوهای دانشجویان است. سایت الف بورس قصد دارد در چند سری مقاله آموزش اقتصاد ایران را به شکل کامل برای شما ارائه کند. در این مقاله به آموزش اقتصاد از صفر و به خصوص آموزش اقتصاد جهانی پرداختیم. آموزش اقتصاد رایگان را می‌توانید در این سایت به‌راحتی پیدا کنید. 

 

    لینک کوتاه: