آشنایی با شرکت‌های هلدینگ

برای توصیف جامع واژه هلدینگ در فرآیند آموزش بورس، می بایست یادآور گشت که هلدینگ شرکت سهامی می باشد که دارای شرکت های زیر مجموعه می باشد. نظارت شرکت های زیر مجموعه نیز به طور مستقیم زیر نظر مدیران شرکت اصلی می باشد. شرکت های هلدینگ دارای انواع و اقسام مختلفی هستند که در این بین می بایست بین شرکت های هلدینگ با شرکت های سرمایه گذاری تفاوت قائل شد.

توصیف هلدینگ

یکی از اصطلاحات دیگر در آموزش بورس، آشنایی با هلدینگ است که در اینجا به توصیف این واژه می پردازیم. هلدینگ شرکت سهامی می باشد که دارای شرکت های زیر مجموعه دیگر بوده و نظارت شرکت های زیر مجموعه به طور مستقیم زیر نظر مدیران شرکت اصلی است. این شرکت می تواند با خریدن بخشی از سهام شرکتی دیگر، حق رأی داشته باشد که به شرکت دوم شرکت فرعی می گویند.

انواع شرکت های هلدینگ
1- آنهایی که از یک شرکت بزرگ تشکیل شده اند .
2- محصولی به معنا که همه شرکتها یک نوع محصول تولید می کنند.
3- زنجیره تأمین. یعنی همه شرکت های آن برای رسیدن به یک هدف مشترک فعالیت های متعددی دارند .
4- مختلط. به منظور این است که شرکت هایی با فعالیت های مختلف ایجاد شده است .

تفاوت بین شرکت های هلدینگ و شرکت های سرمایه گذاری

1- هلدینگ ها شرکت هایی هستند که به هدف اداره مستقیم شرکت های زیر مجموعه به خرید یا سرمایه گذاری در سهام آنها اقدام می کنند. اما شرکت های سرمایه گذاری ارتباطی به اداره شرکت های زیر مجموعه ندارند و با معامله سهام شرکت های آماده تلاش می کنند برای سهامداران خود سود بدست آورند.

2- مراحل به ثبت رساندن این دو نوع شرکت مانند هم هستند اما در میزان سرمایه اولیه با هم فرق دارند سرمایه هلدینگ ها از نوع سهامی خاص پنجاه میلیارد ریال و از نوع سهامی عام یکصد میلیارد ریال است، اما شرکتهای سرمایه گذاری از طریق شرکتهای خاص به ثبت می رسد و سرمایه اولیه یک میلیون ریال است .

3- هدف شرکتهای هلدینگ از خریدن سهام شرکتها کنترل کردن و دخالت در اداره آنهاست. در واقع هدف شرکتهای سرمایه گذاری از خریدن سهام شرکتها فقط بدست آوردن سود است .

4- شرکتهای سرمایه گذاری به این صورت کار میکنند که اگر سهام سود خوبی داشته باشد، آن را می فروشند و نگه نمی دارند. اما شرکت های هلدینگ سهام خود را فقط در مواقع خاص می فروشند.

حسابرسی شرکت های هلدینگ

حسابرسی این شرکتها به این صورت است که توسط یک واحد اصلی نظارت می شود. اما حساب های اصلی و مادر همیشه از طریق شرکت های تابعه انجام می شود .

روش اداره کردن شرکت های زیر مجموعه

1- در این روش شرکت مادر معلوم می کند که شرکت ها چه وظیفه و مسئولیتی دارند که باید به بهترین وجه انجام بدهند و مدیرانی که نظارت بر کار شرکت های زیر مجموعه دارند، باید با توجه به آموزش تحلیل تکنیکال و آموزش تحلیل بنیادی در فرآیند بورس اطلاعات دقیق داشته باشند تا در نهایت ضرر ندهند .

2- نکته آخری که در اینجا شایان توجه است اینکه شرکت های هلدینگ فقط نقش سهامدار را دارند.


 

• فایل های مرتبط

شرکت هلدینگ چیست و چه تفاوتی با شرکت سرمایه گذاری دارد؟ (۶ صفحه)

هلدینگ و شرکت های سرمایه گذاری چیستند و تفاوت آنها در چیست؟ (۵ صفحه)

 


• فایل های صوتی مرتبط

۱- شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ

 

 

    لینک کوتاه: