آرایشها و الگوها

اهمیت آرایش ها و الگوها در آموزش تحلیل تکنیکال

در آموزش تحلیل تکنیکال تعریف جالبی از پترن چارت داریم که به آن الگوی قیمت نیز می گوییم. طبق تعریف در آموزش تحلیل تکنیکال؛ به شکل هایی که روی نمودار قیمت به دفعات تکرار می شوند و در اثر آن، بیش از 50% موارد، قیمت پس از مشاهده ی این تکرارها در جهتی خاص حرکت کرده و پس از این مشاهده سیگنالی را ارسال می کند که به موجب آن جهت گیری قیمت با احتمال بالای 50% در آینده می تواند به سمت بالا یا پایین باشد را، پترن چارت یا الگوی قیمت می گوییم.

اگر مباحث قبلی آموزش تحلیل تکنیکال را به خاطر داشته باشید، در مورد سه فرضیه ی تحلیل تکنیکال صحبت کردیم که سومین فرضیه در مورد این بود که گذشته، خود را تکرار خواهد کرد. در واقع الگوی قیمت یا چارت پترن ها که در ابتدای این مبحث از آموزش تحلیل تکنیکال مطرح ساختیم، از همین فرض سوم نشأت می گیرد. اگر به طور کلی بخواهیم صحبت کنیم طبق این نظریه، شکل ها، الگوها و یا همان چارت پترن های مخصوصی در چارت ها و یا نمودار قیمت وجود دارند که به دفعات تکرار می شوند و پس از تکرار همین الگوها بر روی نمودار قیمت، به احتمال بسیار زیاد حرکت قیمت نیز در جهت مخصوصی تشکیل خواهد شد، که دلیل آن نیز ساده است، زیرا در غالب موارد در گذشته نیز همین شکل بوده است. از این موارد عنوان شده در آموزش تحلیل تکنیکال می توانیم اکنون متوجه شویم که چرا چارتیست ها برای دستیابی به موقعیت های سودآور، از این الگوهای با احتمال بسیار زیاد استفاده می کنند.

نکته ی بسیار مهمی که در این قسمت از آموزش تحلیل تکنیکال باید به آن دقت داشته باشیم این است که، وقتی صحبت از احتمال بسیار بالا می کنیم، یعنی حرکت قیمت در جهتی خاص که پس از مشاهده شدن این الگوها رخ می دهد، قطعی نبوده و تنها احتمال بالای 50% می باشد، ضمن اینکه همیشه مشاهده ی این الگوها با این وضوح و به این سادگی امکان پذیر نیست و در برخی موارد تنها با دقت بسیار زیاد می توان آنها را مشاهده کرد پس اغراق نخواهیم کرد اگر بگوییم، این تکنیک بیشتر یک هنر است تا علم.

در آموزش تحلیل تکنیکال عنوان می کنیم که الگوهای یاد شده در دو دسته ی کلی بازگشتی (Reversal) و تمدیدی (Continuation) قرار می گیرند. طبق تعریف؛ الگوهای بازگشتی در واقع شکل هایی هستند که انتظار تغییر جهت حرکت قیمت پس از پایان تشکیل شدن آنها را داریم و الگوهای تمدیدی نیز شکل هایی هستند که انتظار ادامه ی روند را از پس از پایان تشکیل شدن آنها داریم. طبق آموزش تحلیل تکنیکال، این الگوها را می توانیم روی هر نمودار با هر بازه ی زمانی یا همان تایم فریم مشاهده کنیم که در ادامه مشهورترین این الگوها را معرفی می کنیم.

بررسی انواع الگوهای برگشتی روند در آموزش تحلیل تکنیکال

تنوع الگوهای برگشتی روند بسیار زیاد است، لذا در اینجا به رایج ترین آنها اشاره می کنیم:

1-آرایش سر و شانه 2- آرایش سر و شانه کف 3- آرایش دو قلو (سقف دو قلو) 4- آرایش دو دوره (دو کف) 5- جزیره ی یک روزه (فوقانی) 6- جزیره ی یک روزه (تحتانی) 7- جزیره ی چند روزه (فوقانی) 8- جزیره ی چند روزه (تحتانی) 9- شاخ فوقانی 10- شاخ تحتانی 11- آرایش سه قلو (سقف سه قلو) 12- آرایش سه دره (کف سه قلو) 13- آرایش وی 14- الماس 15- لوله ی فوقانی و لوله ی تحتانی 16- جهش ناگهانی (دست انداز) و چرخش فوقانی 17- دست انداز و چرخش تحتانی 18- تخته شیرجه 19- میخ تحتانی و میخ فوقانی

نکات بسیار مهم مشترک در الگوهای برگشتی طبق آموزش تحلیل تکنیکال

1-هر الگوی برگشتی برای شروع وابسته به وجود یک روند اولیه است.
2-معمولا زمانی که یکی از خط های روند شکسته شوند، اولین اخطار مبنی بر بازگشت روند ارسال می گردد.
3-هر چقدر یک الگو بزرگ تر باشد، تحرکات پس از آن نیز بزرگ تر خواهد بود.
4-الگوهای سقف در مقایسه با الگوهای کف، نوسان بلندتر و دوره ی زمانی کوتاه تری دارند.
5-معمولا تغییرات قیمت در الگوهای کف، کمتر بوده و زمان بیشتری را نیز صرف تشکیل شدن می کنند.
6-معمولا در نقاط سقف، حجم اهمیت بسیار بالایی دارد.
7-برای تأیید شدن الگوها، اندیکاتورها اهمیت بسیار زیادی دارند.

در آموزش تحلیل تکنیکال عنوان می کنیم که مهم ترین اصل و لازمه برای اینکه یک الگوی برگشتی یا ریورسال تشکیل شود این است که یک روند اولیه وجود داشته باشد (در واقع منظور این است که در ابتدای امر باید صعودی یا نزولی بودن روند کلی معلوم شود تا بر اساس آن بتوانیم بگوییم الگوی برگشتی که اتفاق افتاده است از نوع سقف است یا کف)، لذا اگر یک روند اولیه مشاهده نشود، در آموزش تحلیل تکنیکال می گوییم، چیزی هم وجود ندارد که بازگشت داشته باشد.

باید مکان هایی که در آن احتمال تشکیل الگوهای برگشتی وجود دارد را شناسایی کنیم (در مبحث امواج الیوت از آموزش تحلیل تکنیکال خواهیم دید که امواج اصلاحی، برای تشکیل این الگوها بسیار مستعد هستند)

اولین نشانه ای که در زمینه ی تشکیل یک الگوی برگشتی بسیار جدی و با اهمیت می باشد، واگرایی است که بین قیمت و اندیکاتور رخ داده، که پس از وقتی یکی از خط های روند شکسته شوند، اخطار مربوطه ارسال می شود. البته در آموزش تحلیل تکنیکال عنوان می کنیم که توجه داشته باشید، وقتی یک خط روند شکسته می شود، حتما معنای آن، ایجاد روند برگشتی نمی باشد بلکه مورد اخطار داده شده به معنای تغییر در روند می باشد.

نکته: طبق آموزش تحلیل تکنیکال، وقتی خط روند شکسته می شود، احتمالا به معنای اخطاری مبنی بر تشکیل الگوی جانبی است که امکان تشخیص دادن آن از نوع برگشتی یا تحکیمی قیمت در آینده وجود دارد.

نکته: مبتنی بر آموزش تحلیل تکنیکال، گاهی اوقات بین شکسته شدن خط روند با پایان یافتن الگوی قیمت، همزمانی رخ می دهد.

طبق آموزش تحلیل تکنیکال، به هر میزان که الگو از نظر ارتفاع و پهنا، بزرگ تر باشد و در زمان بیشتری از لحاظ بازه ی زمانی و مدت زمان ساخته شود، اعتبار بیشتری پیدا می کند.
معمولا الگوهای ریورسال یا برگشتی در سقف ها، طی مدت زمان کمتری تشکیل شده و نوسانات بسیار بیشتر و شدیدتری نیز دارند اما این الگوها در کف ها، دقیقا برعکس هستند یعنی در زمان کوتاه تر ولی با نوسانات کمتر شکل می گیرند.

بررسی الگوی سر و شانه در آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، الگوی سر و شانه

آموزش تحلیل تکنیکال، الگوی سر و شانه

از جمله معروف ترین الگوهای کلاسیکی که در بازارهای سرمایه وجود دارد و در آموزش تحلیل تکنیکال به بررسی آن می پردازیم، الگوی سر و شانه یا Head and Shoulder می باشد. مکان شکل گیری این الگو در انتهای یک روند است و نقش آن تبدیل روند صعودی به نزولی و یا تبدیل روند نزولی به صعودی است. طبق آموزش تحلیل تکنیکال، مهم ترین و پرکاربردترین نوع الگوی برگشتی، همین الگوی سر و شانه است. بقیه ی الگوهای برگشتی که اشاره شدند در واقع حالت خاصی از الگوی سر و شانه هستند.

در آموزش تحلیل تکنیکال، الگوی سر و شانه به دو نوع تقسیم می گردد: سر و شانه سقف – سر و شانه کف

مکان تشکیل الگوی سر و شانه سقف در انتهای روند صعودی و سر و شانه کف در انتهای روند نزولی است.

اجزای الگوی سر و شانه به شرح زیر می باشد:

1-شانه ی چپ یا Left Shoulder
2-سر یا Head
3-شانه ی راست یا Right Shoulder
4-خط گردن یا Nicke Line (به نظر بنده باید Neck Line باشد!)

همانطور که در شکل نیز مشاهده می کنید، شکسته شدن روند صعودی، اولین نشانه ی تشکیل این الگو است. قیمت ها با روندی که به سمت بالا گرفته از سطح مقاومت عبور کرده اند. در خط گردن، قیمت ها به سطح مقاومت نفوذ، و به سمت بالا رفته اند. در مرحله ی بعدی شاهد هستیم که این سطح تبدیل به نوع حمایت شده است. طبق آموزش تحلیل تکنیکال در این شکل، شانه ی چپ هنگامی تشکیل می شود که قیمت در نقطه ی B به سطح حمایت برخورد کند. وقتی یک قله شکل می گیرد، خط روند در کانال صعودی توسط قیمت ها شکسته شده و اگر شرایط عادی باشد، سطح قیمت به حمایت قبلی بازخواهد گشت. در چنین وضعیتی که شاهد افت قیمت هستیم، شکسته شدن سطح حمایت تأیید می گردد.

طبق آموزش تحلیل تکنیکال، سه موج پشت سر هم، تشکیل دهنده ی الگوی سر و شانه هستند که موج های اول و سوم، تشکیل دهنده ی شانه ها، با بلندی یکسان، و موج دوم یا میانی تشکیل دهنده ی سر، با بلندی بیشتر نسبت به شانه ها، می باشد. در الگوی سر و شانه، سه موج یاد شده از خط حمایتی موسوم به خط گردن تبعیت می کنند. اگر الگوی سر و شانه کف داشته باشیم، سه موج یاد شده از خط مقاومت پیروی می کنند.

آموزش تحلیل تکنیکال، سه موج تشکیل دهندهی الگوی سر و شانه

آموزش تحلیل تکنیکال، سه موج تشکیل دهنده ی الگوی سر و شانه

طبق آموزش تحلیل تکنیکال، خطوطی که بین دو حفره ی قیمت کشیده شده اند، خط گردن نام دارند. به این نکته ی بسیار مهم توجه کنید که الگوی سر و شانه همیشه به صورت افقی رخ نمی دهد بلکه در غالب موارد، شیب صعودی دارد. خط گردن با جهت نزولی یا رو به پایین، بسیار نادر می باشد.

آموزش تحلیل تکنیکال، بررسی علائم ایجاد شده توسط الگوی سر و شانه

خط حمایتی که به کمک نقاط B و D قابل تشخیص می باشد، نشان دهنده ی خط گردن است.

خط مقاومتی که کنترل کننده ی فشار خرید است. معمولا وقتی سطح حمایت شکسته می شود، مجددا خط گردن توسط بازار آزمایش می گردد.

این الو تعیین کننده ی جهت روند و قیمت ها است. اگر مجددا فشار خرید در نقطه ی برخورد توسط خط گردن متوقف شود، الگوی سر و شانه اطلاعاتی در مورد جهت قیمت خواهد داد.
طبق آموزش تحلیل تکنیکال، می توان هدف قیمت را از به دست آوردن فاصله ای که بین سر تا خط گردن وجود دارد را محاسبه نمود (به شکل خط چین و فلش در نمودار بالا می باشد). برای اینکه این الگو تأیید شود باید قیمت ها زمانی که حجم معاملات زیاد است به خط گردن نفوذ کنند.

لذا طبق موارد بیان شده در آموزش تحلیل تکنیکال، فرضیه های اصلی در مورد توسعه ی این الگو این است که شکسته شدن خط گردن به معنای، حجم بالای معاملات و انجام گرفتن فروش های زیاد است.

آموزش تحلیل تکنیکال، شکسته شدن خط گردن در الگوی سر و شانه در رابطه با پالایش نفت اصفهان

آموزش تحلیل تکنیکال، شکسته شدن خط گردن در الگوی سر و شانه در رابطه با پالایش نفت اصفهان

آموزش تحلیل تکنیکال، میانگین سقوط قیمت بعد از شکست

آموزش تحلیل تکنیکال، میانگین سقوط قیمت بعد از شکست

وقتی قیمت از طریق خط گردن شکسته شود، سیگنال فروش ارسال می گردد زیرا هشدار دهنده ی شکست بزرگ در آینده است.

هدف قیمت الگوی سر و شانه: قیمت نقطه ی شکست – ((قیمت اوج نقطه ی سر – قیمت خط گردن)*55%)

آموزش تحلیل تکنیکال، دوره ی زمانی در الگوی سر و شانه

طبق آموزش تحلیل تکنیکال، دوره یا بازه ی زمانی یک الگوی سر و شانه می تواند چندین هفته تا چندین ماه باشد. هر چقدر بازه ی زمانی یا تایم فریم الگوی سر و شانه طولانی تر، این الگو دقیق تر خواهد بود. اما باید توجه داشت که در بازه ی زمانی کوتاه مدت نیز هدف قیمت حاصل نمی شود. نظر اکثر افراد در موقعی که جهت دستیابی به هدف زمانی به مشکل می خوریم این است که، طول مدت توسعه پیدا کردن الگوی سر و شانه با تایم فریم آن ارتباط دارد. در آموزش تحلیل تکنیکال تأکید می کنیم که بسیار مهم است تا هدف را در نقطه ای که خط گردن شکسته شده، اندازه گیری کنید.

طبق آموزش تحلیل تکنیکال، ظاهر الگوی سر و شانه با نمودار بالا متفاوت است زیرا حالت واقعی که قیمت ها دارند همانند بالا نرمال و متقارن نبوده و گاهی اوقات نیز، وضوح الگوی سر و شانه مانند نمودار بالا نخواهد بود. همچنین دقت کنید که به ندرت رخ می دهد که خط گردن افقی باشد.

دیدگاه های داد و ستد در آموزش تحلیل تکنیکال

معمولا افراد معامله کننده، از نمودارهایی با تایم فریم های مختلف استفاده می کنند. همچنین طبق آموزش تحلیل تکنیکال، به منظور تأیید شدن الگو، قیمت پایانی باید تشکیل دهنده ی نقاطی در خارج از گردن باشد. لذا در این مواقع از نمودار شمعی یا میله ای استفاده کنید.

مبتنی بر آموزش تحلیل تکنیکال، در اکثر موارد، غالب افراد معامله کننده در الگوی سر و شانه، به دنبال عبور کردن قیمت از خط گردن هستند اما گزارشات مرتبط با قیمت بسیار گسترده بوده و هر وقفه ای که در آن رخ دهد، احتمال برگشت مجدد قیمت ها را سخت خواهد کرد و در این شرایط نیز احتمال آزمایش مجدد خط گردن توسط بازار وجود دارد.

همیشه نباید توقع داشت که الگوی سر و شانه به صورت منظم و متقارن تشکیل شود.

نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

نکته ی 1: حجم معاملات در الگوی سر و شانه، کم کم کاهش می یابد یا به عبارت دیگر، حجم معاملات در شانه ی چپ نسبت به سر و در سر نسبت به شانه ی راست بیشتر است.
نکته ی 2: وقتی خط گردن می شکند، حجم معاملات به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.
نکته ی 3: طبق آموزش تحلیل تکنیکال، اگر هنگامی که خط گردن می شکند، حجم معاملات بسیار زیاد باشد، معمولا شاهد برگشت به خط G نخواهیم بود.
نکته ی 4: در اکثر موارد شیب خط گردن یا صفر است و یا نزدیک به صفر می باشد، که اگر شیب آن مثبت باشد حاکی از قدرت روند صعودی دارد هر چند در مواقعی نیز ممکن است دارای شیب منفی باشد که به ندرت رخ می دهد.
نکته ی 5: در غالب موارد، تأیید شدن الگوی سر و شانه از طریق واگرایی بین قیمت و حجم می باشد.

طبق آموزش تحلیل تکنیکال، تا وقتی خط گردن شکسته نشود و قیمت در آن نفوذ نکند، الگوی سر و شانه تکمیل نشده است.

امتیاز دهی به الگوی سقف سر و شانه به صورت زیر است:

رتبه ی عملکرد: 1 از 21 (بهترین نمره، 1 است)
عدم موفقیت: 4%
میانگین کاهش: 22%
Pullback (جابجایی سطوح حمایت / مقاومت): 50%
میزان درصد دستیابی به هدف قیمتی: 55%

توضیحات

مشخصه

قبل از الگو صعودی است و پس از آن نزولی است

روند قیمت ها

شبیه سر و شانه ی انسان

شکل

ارتفاع یکسان شانه ها نسبت به یکدیگر

تقارن

در شانه ی چپ بالا بوده و بعد از آن در 63% موارد رو به کاهش می گذارد

حجم معاملات

آموزش تحلیل تکنیکال، الگوی سر و شانه در ارتباط با ایران ارقام

آموزش تحلیل تکنیکال، الگوی سر و شانه در ارتباط با ایران ارقام

الگوی سر و شانه سقف در آموزش تحلیل تکنیکال در رابطه با شرکت Merck & Co

الگوی سر و شانه سقف در آموزش تحلیل تکنیکال در رابطه با شرکت Merck & Co

    لینک کوتاه: