همه چیز در مورد عرضه اولیه | نحوه خرید و تحلیل عرضه اولیه‌ها

عرضه اولیه سهام

عرضه اولیه سهام (IPO) یا عرضه اولیه عمومی، به طور خاص اشاره دارد به سهام یک شرکت خصوصی،که خواهان جلب توجه عموم سهامداران است. عرضه اولیه سهام پیشنهادی جذاب برای سرمایه گذاران تازه واردی است که قصد خرید و فروش سهام دارند، زیرا که جذابیت قیمت در عرضه اولیه سهام، و رشد قیمت آن در روزهای ابتدایی، اغلب سودده و وسوسه انگیز است.

زمانی که یک شرکت خصوصی نزد بورس مورد قبول قرار گیرد و بخواهد برای اولین بار اقدام به فروش سهام خود کند تا از این طریق به یک شرکت عمومی تبدیل شود، این روند موجب خواهد شد پول سرمایه گذاران به سمت خرید سهام جدید و نه خرید سهام موجود سوق یابد.

عرضه اولیه سهام در شرکت های نوپا و جوان با هدف گسترش سرمایه انجام می شود، حال آنکه در شرکت های بزرگ، رسیدن به جایگاه شرکت سهامی عام است که هدف قرار می گیرد.

 

عرضه اولیه سهام به این معناست که سهام یک شرکت برای بار نخست در فرآیند بورس عرضه گردد تا برای نخستین بار مردم به خرید این نوع سهام روی آورند.

علت این امر نیز سودآوری خرید این نوع سهام برای سرمایه گذاران است که در اغلب موارد عرضه‌اولیه سهام سودآور بوده است. به همین دلیل عرضه‌اولیه سهام همواره طرفداران خاص خود را داشته است تا با خرید این دست از سهام ها طعم شیرین سودآوری را با زبان خود بچشند.

بنابراین عرضه‌اولیه سهام یکی از موقعیت هایی است که برای سرمایه گذاران فراهم آمده است. عرضه های اولیه سهام در سال های اخیر به همین علت رشد و رونق چشمگیری را در فرآیند بورس تهران به خود دیده است.

 

نکته قابل ذکر در مورد عرضه‌اولیه سهام در بورس

یکی از نکات قابل ذکری که در اینجا وجود دارد و می بایست بدان اشاره کرد، این امر می باشد که عرضه‌اولیه سهام یک شرکت بدین معنا نیست که شرکت مذکور، شرکت تازه ای می باشد، بلکه این معنا را تداعی می سازد که به تازگی اجازه خرید و فروش سهام در بازار بورس به این شرکت صادر شده است.

عرضه اولیه سهام در بورس

ممکن است بسیاری از این شرکت ها دولتی بوده و حتی سابقه بسیار زیادی را هم یدک کشیده باشند ولی عرضه سهام اولیه با خرید و فروش عادی سهام اندکی متفاوت می باشد.

 

چگونگی خرید عرضه اولیه سهام

بعد از آشنایی با عرضه‌اولیه سهام و سودآوری آن اینک درصدد پاسخگویی به چگونگی خرید عرضه‌اولیه سهام هستیم تا با استفاده از آموزش تحلیل تکنیکال و همچنین آموزش تحلیل بنیادین به سودآوری نائل آییم. به واقع می توان بیان نمود که خرید عرضه اولیه سهام سازو کارها و شیوه های مختلفی دارد. عرضه های اولیه معمولا با اولویت زمان همراه هستند.

به این معنا که در ابتدا سهم در طی یک پروسه زمانی که سرمایه گذاران در آن دخالتی ندارند، کشف قیمت می شد. سپس با توجه به قیمت خریداری شده آن سهم و با توجه به تعداد سهام شرکت و تعداد سهام عرضه شده، سهمیه هر فردی مشخص میشد که درصدد خرید عرضه‌اولیه سهام بود و با مشخص کردن ساعت سفارش گذاری این فرآیند نهایی می گردید.

بنابراین طبق این شیوه، قیمت خرید، ساعت خرید و حداکثر حجم خرید سهام از قبل تعیین شده بود تا در نهایت شخص طی ساعت تعریف شده سفارش خود را در سیستم ثبت نماید. در طی این فرآیند چنانچه تعداد سهم های تقاضا شده از تعداد سهم های عرضه شده بیشتر میشد، اولویت با افرادی می بود که سفارش خود را زودتر از بقیه ثبت نموده باشند.

 

در طی فرایند عرضه اولیه سهام آنچه اتفاق می افتد اینگونه است:

• سهام یک شرکت برای اولین بار حضور در بازار بورس را تجربه می کند، این حضور مسلما باید طبق مقررات و عرف بازار بورس کشور باشد. و یکی از اهداف آن رسیدن به سطح قابل قبولی از توزیع عمومی است.
• پروسه مربوط به پذیره نویسی، قیمت گذاری سهام، و چگونگی توزیع سهام، تاریخ عرضه اولیه، تعداد کل سهام قابل عرضه، سهمیه هر نفر و بازده قیمت هر سهم و…سایر موارد به صورت شفاف در دسترس است.
• وجود سرمایه گذاران متنوع را شاهد خواهید بود، زیرا که خرید در عرضه اولیه عمومی برای همگان آزاد است البته در صورتی که سرمایه گذار دارای کد معاملاتی باشد.
• به دلیل تمایل بیشتر برای خرید سهام جدید، سهام موجود در تقاضا با کاهش روبرو می شود. این در حالی است که وضعیت عرضه سهام در کل بازار افزایش یافته است.

 

عرضه اولیه سهام1

آنچه در عرضه اولیه سهام یا عرضه عمومی قابل توجه است، نبود پیشینه تاریخی و شفافیت اطلاعاتی از عملکرد شرکت در بازار بورس است، زیرا همانطور که در بالا ذکر کردیم، عرضه اولیه همانطور که از نامش هم پیداست، بدون سابقه قبلی وارد بازار بورس می شود. لذا اگر بگوییم عرضه اولیه سهام برای یک سرمایه گذار حقیقی که نمی تواند، به دلیل کمبود اطلاعات پیش بینی درستی از روند سهام در بازار کند، کمی مخاطره آمیز است بیراه نگفته ایم.

ازطرفی آموزش تکنیک های موثر در بازار بورس چون آموزش تابلو خوانی، تکنیک بنیادی و …. دقیقا همین جاست که به کار می آید و قدرت خود را نشان می دهد.

 

لیست شرکت‌های در انتظار عرضه اولیه

 

عرضه اولیه سهام

 

نمای کلی از عرضه اولیه سهام :

نمای شرکت قبل از عرضه اولیه عمومی، شامل سهامداران محدود و سرمایه گذاران اولیه مانند، موسسین شرکت است. آنچه بعد از عرضه اولیه سهام رخ می دهد،تنوع سرمایه گذاران و نهادهای سرمایه گذاری است که با خرید سهام شرکت وجه دیگری به شرکت می دهد.

قبل از عرضه عمومی سهام شرکت خصوصی نسبت به تعهد به یکی از ارکان اصلی مسئولیت پذیری اجتماعی که همانا شفافیت و افشای اطلاعات مالی و مالیاتی برای عموم است، اجباری حس نمی کند، این تا زمانی قابل توجیه است که عرضه عمومی سهام اتفاق نیفتاده باشد. بعد از آن باید تحت قوانین حاکمیت شرکتی کشور خود، ارزیابی صحیحیاز اصلاح ساختار سازمانی خود، و از اطلاعات مالی و حسابرسی شرکت در اختیار عموم و ذینفعان قرار دهد، و به نظر می رسد شانه خالی کردن از این امر میسر نخواهد بود.

 

 

عرضه اولیه سهام روشی موثر در افزایش سرمایه:

عرضه اولیه سهام از دو طرف قابل بحث است،شرکت برای افزایش سرمایه خود از بین روشهای مختلفی چون، قرض کردن و اخذ وام، ادغام با شرکتی دیگر، و یا اتکا به یک سرمایه گذار خصوصی، روش عرضه عمومی اولیه را برای افزایش و تزریق پول به مجموعه خود انتخاب کرده است.

 

در طرف دیگر خریدار سهام است که او نیز با هدف افزایش سرمایه خود، در این مسیر پا گذاشته است. لذا منافع هر دو طرف ایجاب می کند که رعایت اصول ورود به بازار بورس و معاملات بورسی را در اهداف خود بگنجانند.

آنچه در نقشه و طرح کلی عرضه اولیه سهام مطرح است، رشد مورد انتظاری است که آن را موجه می کند. قبول ریسک، در ازای جبران کسری منابع مالی و افزایش سرمایه با ورود متنوع سرمایه گذاران به شرکت، در سایه یک مدیریت تاثیر گذار و حرفه ای، با درک صحیح از کسب و کار عمومی و بازار عمومی، نتیجه قابل قبولی، هم برای ناشر و هم برای بازار سرمایه خواهد داشت.

عرضه اولیه سهام در سایه تجزیه و تحلیل جامع از شرکت، تعیین زمان دقیق عرضه اولیه سهام، تخصیص بهینه و قیمت گذاری عادلانه، ارزیابی نگاه بازار به شرکت و سهام،نتایج مرتبطی چون:

رشد و توسعه در پروژه های سرمایه بر شرکت، توسعه مالکیت و دارایی شرکت، تجهیز منابع مالی، مدرنیزاسیون تجهیزات، سهیم کردن کارکنان با انگیزه در مالکیت شرکت، افزایش کنترل های داخلی در شرکت، و… را در بر خواهد داشت. از طرف دیگر افزایش جذابیت، سرمایه گذاری مطمئن و جذب شرکای جدید را نیز به ارمغان می آورد.

 

عرضه اولیه سهام

 

عرضه اولیه سهام با ماهیتی سود ده در 90 درصد موقعیت ها:

آنچه عرضه اولیه‌سهام را برای فعالان بازار سرمایه و سرمایه گذاران تازه وارد جذاب می کند، نتیجه رضایت بخش 90 در صدی از عرضه اولیه‌سهام در اکثر مواقع است. عرضه اولیه‌سهام یک شرکت در بازار بورس به این معنا نیست که شرکت تازه تاسیس است، بلکه ممکن است سابقه طولانی داشته باشد، ولی برای اولین بار است که خرید و فروش سهام آن در بازار بورس انجام می شود.

همین‌الان آموزش‌های سایت ما را دنبال کنید تا در پایان دوره‌های آموزشی بورس به یک فرد کاملاًحرفه‌ای در زمینه سرمایه‌گذاری بورس تبدیل شوید.

عرضه اولیه سهام با روشهای متداول در بازار بورس:

سازوکارهای مختلفی در خرید عرضه اولیه‌سهام مورد توجه است. یکی از این روشها حراج با اولویت در زمان است. در طی این روش ابتدا قیمت سهم مشخص می شود، سپس با توجه به تعداد سهام قابل عرضه، سهم هر شخص مشخص می شود. و خریدار سهم موظف است، در ساعات تعیین شده نسبت به خرید آن اقدام کند.

عرضه اولیه سهام

ویژگی های روش حراج با اولویت زمان را می توان با دسته بندی ساده تر اینگونه بیان کرد:
• قیمت خرید مشخص
• ساعت خرید از قبل تعیین شده
• حداکثر حجم خرید
• ثبت سفارش در ساعت مشخص شده

 

عواملی چون جو روانی مثبت، محدودیت های خرید هنگام عرضه اولیه، وجود تقاضای بیشتر نسبت به سهام عرضه شده، و… باعث افزایش قیمت سهام در روزهای آتی خواهد شد، این گفته مطلق نیست ولی در 90 درصد مواقع صحت دارد.

بوک بیلدینگ روش دیگری برای عرضه سهام اولیه

روش دیگری که برای عرضه سهام اولیه کاربرد دارد، بوک بیلدینگ نام دارد. در این روش شرکتی که قصد عرضه اولیه سهام را دارد، توسط نهادهای مربوطه ارزش گذاری می شود.

طبق ماهیت روش بوک بیلدینگ کف قیمت مشخص می شود. توجه داشته باشید که در این روش ثبت سفارش می تواند با قیمت های متفاوت انجام شود. بنابراین خریدار حق انتخاب بیشتری دارد، و می تواند با تحلیل های خود وضعیت را به دقت مورد بررسی قرار دهد، و سپس درخواست قیمت خود را ثبت کند.

در عرضه اولیه سهام به روش بوک بیلدینگ، ناشر کف قیمتی سهام را مشخص می کند و خریدار سهام بین قیمت کف و یا ده درصد بالاتر، ثبت سفارش می کند. در واقع دامنه قیمت از قبل تعیین شده است. و خریدار سهام این حق را دارد که در این دامنه قیمتی مانور دهد. آنچه پس از پایان دوره ثبت سفارش اتفاق می افتد تخصیص سهام از طرف بازار بورس با توجه به تعداد متقاضیان و تعداد سهام عرضه شده در بازار است.

لیست شرکت‌های در انتظار عرضه اولیه

 


• فایل های صوتی مرتبط

۱- تشریح عرضه اولیه 

 

  1. کرامت گفته؛
    ۱۰:۲۳ ۱۳۹۹/۰۴/۱۷

    درود…
    آیا بلافاصله پس از خرید میشه اصلاح یا حذف کرد، یا باید صبر کرد تا در هسته معاملات ثبت شده و تیک سبز بخورد؟
    سپاسگزار…..

لینک کوتاه: