ارزش ذاتی سهام چگونه محاسبه می شود؟

ارزش ذاتی سهام از اصطلاحات آموزش بورس  به شمار می آید که بر اساس آموزش تحلیل بنیادی، تحلیل گر با محاسبه نمودن ارزش ذاتی سهام در قیاس با ارزش بازار برای سهم خود تصمیم گیری می کند. بنابراین ارزش ذاتی سهام با ارزش بازار برابر نیست و سهامداران شرکتی که برای خرید سهام مبادرت می ورزند، مدعی هستند که ارزش سهام شرکت بیشتر از ارزش بازار است.

ارزش ذاتی سهام

ارزش ذاتی سهام یکی از اصطلاحات رایج در آموزش بورس می باشد که ارزش ذاتی سهام یک شرکت را این گونه تعریف نموده اند: ارزش واقعی شرکت یا دارایی بر اساس تمامی ابعاد و فاکتورهای کسب و کار نظیر صورت های مالی، پتانسیل رشد و رونق شرکت و دارایی های مشهود و نامشهود بدست می آید. به واقع ارزش فعلی جریانات نقدی که سهام یک شرکت در آینده برای سرمایه گذاران پدید می آید، گویا و تعیین کننده ارزش ذاتی سهام است.

با این تعریف می توان این گونه نتیجه گرفت که سود مورد انتظار و احتمالی که در آینده ای نه چندان دور برای شرکت برآورد می گردد، از مهمترین علت و عوامل تعیین کننده قیمت می باشد. پس سرمایه گذاران و دارندگان سهام شرکت بر اساس آموزش تحلیل بنیادی و با توجه به علم و درایت و تجربه خویش ارزش ذاتی سهام را با توجه به نرخ رشد آینده شرکت تعیین می کنند.

ولی با این وجود باید در نظر گرفت که ارزش ذاتی سهام لزوما با ارزش بازار برابر نیست؛ لذا بر اساس آموزش تحلیل بنیادی می بایست به سرمایه گذاران بنیادی آموخت که با توجه به تفاوت ملموسی که میان قیمت ذاتی و قیمت بازار است، بایستی حتما به خرید و فروش دارایی و سهام خود مبادرت ورزند و این نکته را به هیچ عنوان فراموش نکنند.

ارزش ذاتی سهام

تفاوت ارزش ذاتی سهام با قیمت بازار

برای فهم دقیق تر تفاوت ارزش ذاتی سهام و ارزش قیمت بازار توجه شما را به این مثال جلب می کنم: در نظر بگیرید یکی قیمت سهم شرکت الف الان برابر با 200 تومان می باشد و سهام شرکت مذکور با این قیمت در بازار بورس و سرمایه خرید و فروش می گردد. اما سرمایه گذاران زیادی را می یابیم که همچنان متقاضی خریدن این سهم می باشند. دلیل خرید آنان بی تردید چیزی جزء این نخواهد بود که آن ها خواهند گفت: ارزش این سهام بیشتر از 200 تومان می باشد.

پس این گونه برداشت می شود که ارزش واقعی سهام شرکت الف به مراتب بیشتر از قیمت بازار این سهم می باشد. پس ارزش ذاتی سهام بیانگر آن قیمتی می باشد که سرمایه گذاران برای سهم قائل شده اند که از افق دید آنان ارزش ذاتی سهم به مراتب خیلی بالاتر از ارزش بازار است و گزینه مناسبی برای خرید می باشد. طبیعتا در صورتی که ارزش ذاتی یک سهم کمتر از ارزش بازار باشد، گزینه مناسبی برای سرمایه گذاران محسوب نمی شود.

پس همواره با تکیه بر آموزش تحلیل بنیادی می توان بهترین تصمیم را در این باره گرفت. چرا که ارزش ذاتی سهام از پارامترهای اساسی تحلیل بنیادی به شمار می آید که تحلیلگر بنا بر تجربه و آموزش خویش با محاسبه ارزش ذاتی سهام در قیاس با ارزش بازار بهترین تصمیم را در مورد خرید و فروش یا حتی نگهداری سهم می گیرد.


 

• فایل های مرتبط

ارزش گذاری سهام عادی (۱۴ صفحه)

ارزش یابی سهام (ارزش ها و مدل ها) (۶۵۶ صفحه)

ارزش گذاری به روش ارزش فعلی سود سهام (۳۱ صفحه)

ارزشیابی سھام (۱۲ صفحه)

 


• فایل های صوتی مرتبط

 ۱- بازدهی یک شرکت و مبنای ارزش گذاری(قسمت اول) 

 

۲- بازدهی یک شرکت و مبنای ارزش گذاری(قسمت دوم) 

 

۳- نحوه محاسبه ارزش سهام 

 

  1. بلالی گفته؛
    ۱۸:۱۹ ۱۳۹۹/۰۶/۱۲

    سلام همانگونه که دوستمان گفتند شما اصلا موضوع را سربسته وگنگ وبه صورت کلی بیان کردید ولی بهتره اینگونه مباحث را به شکل کاربردی وساده وروان به همراه حداقل یک مثال از بین نمادهای بورسی عنوان می کردید تا قابل فهم برای همه معامله گران مبتدی وغیره هم قابل درک واستفاده باشد .

  2. امیررضا گفته؛
    ۱۱:۵۱ ۱۳۹۸/۰۶/۰۴

    شما اصلا مطلب رو باز نکردید یک توضیح گنگ دم دستی دادید که همه جا پیدا میشه نه فرمولی نه معرفی نرم افزاری هیچی

لینک کوتاه: