بورس چیست؟ قسمت دوم

 

دکتر ترحمی از بزرگان بورس و بازار های مالی توضیح میدهد:  ادامه از  قبل…( قسمت اول)

.

یکی از بازارهای سرمایه‌گذاری شما که همه این را یاد دارند اینست که می‌روند در بانک و پولهایشان را آنجا می‌گذارند.

خب بروید در بانک بگذارید، میدانید چه اتفاقی می‌افتد؟

دقیقاً دسته‌های پول خودتان را نابود می‌کنید و ارزش پولتان را کم می‌کنید و در چاه فاضلاب می‌ریزید!

چه فرقی می‌کند؟ مگر دزدی شاخ‌ و دم دارد؟

اینست که به جیبتان دست می‌کنند به جای 100 درصد تورم  به شما 20 درصد می‌دهند یعنی 80 درصد از جیب شما دزدی می‌کنند!

ولی خیلی از مردم هم دنبال بحث مسکن هستند، من در همایش‌ها ثابت می‌کنم که در مسکن آن سود دهی که شما فکر می‌کنید به‌هیچ‌وجه وجود ندارد، حالا سر این داستان بحث زیاد است و می‌توانیم بحث کنیم.

و بازارهایی که باقی می‌ماند بازار طلا، بازار ارز و بازار بورس اوراق بهادار است.

بازار طلا را می‌شناسید، بازار دلار را می‌شناسید، قرار هم نیست که ما سفارش کنیم تا بروید در این بازارها و خرید و فروش کنید، اصلاً وقتی که به بچه‌ها در جلسه‌ی اول یاد می‌دهم متوجه میشوند که اصلاً طلا و ارز سوددهی ندارد!

.
اما بحثی که باقی می‌ماند و متأسفانه متأسفانه متأسفانه در برخی جاها هنوز با این سیستم مثل قمار برخورد می‌کنند و بلد نیستند چطوری سرمایه‌گذاری کنند بحث بورس اوراق بهادار است.

.
عزیزان، بورس اوراق بهادار جایی است که بهترین کارخانه‌های ایران پس از کلی فیلتر [شامل آن میشوند] چون تا از این فیلترها رد نشوند نمی‌توانند در بورس اوراق بهادار بروند، یعنی وقتی اسم خود بورس می‌آید به‌گونه‌ای برند است و صد درصد مهر تأیید را روی آن کارخانه میزند.

.

من همیشه تعجب می‌کنم از مردمانی که می‌روند پدیده‌ی شاندیز را می‌خرند، مردمانی که می‌روند تبرّک را می‌گیرند اما در بورس اوراق بهادار خودشان چون سوادش را ندارند جرأت نمی‌کنند پایشان را بگذارند یا اگر هم می‌گذارند قمارگونه می‌گذارند و شکست می‌خورند.
پس تا اینجا داشته باشید، یک جایگاه به‌نام بورس اوراق بهادار است.

.

بورس اوراق بهادار کارخانه‌هایی هستند که این کارخانه‌ها نمودارهایی دارند، صورت‌های مالی دارند، توسط دو تا علم در دنیا چه تکنیکال و چه فاندامنتال و حالا روش MPT است – که کاری به آن نداریم – بررسی می‌شود و خیلی راحت شما می‌توانید دربیاورید که آیا این کارخانه ارزش خریدن را دارد یا نه؟

.

اما نکته‌ی اصلی و اساسی اینجا اینست که من قرار نیست شما را بهشت ببرم و نمی‌توانم بهشت ببرم! همه‌چیز به خودتان برمیگردد، همینطور که من آن زمانی که یاد گرفتم و زیاد این علم را جدی نگرفتم اما بعد فهمیدم که تمام زندگی‌ام را می‌تواند تحت‌تأثیر قرار بدهد، همه‌چیز بستگی به خودتان دارد!

یعنی برای شما اگر بهترین شرایط هم برایتان مهیا باشد تا خودتان تصمیم نگیرید هیچ اتفاقی این وسط نمی‌افتد.

اما از سوددهی بازار بورستان به شما بگویم، من همیشه گفتم بورس ایران یک فرغون است، یک ماشین زغالی است! خیلی کُند است! خیلی ایرادات دارد! اما وقتی که شما می‌بینید و آن سودها را لمس می‌کنید می‌بینید یک معجزه‌ی خیلی بزرگ برایتان رخ می‌دهد. از برج 4 تا الان سهام خودرویی 100 درصد 200 درصد! یک لحظه فکر کنید، 100 درصد 200 درصد در عرض یکی‌دوماه کم نیست! یا یک نمودار در 6 ماه 1.000 درصد یا در 4 سال 10.000 درصد! نگاه کنید، این سودها را کسی خبر ندارد، همه‌ی شما خبر دارید سکه دوبرابر شد، همه‌ی شما خبر دارید قیمت خانه بالا رفت اما آیا شما خبر دارید که فلان سهم 200 درصد، 300 درصد، 400 درصد در عرض یک ماه یا دو ماه یا سه ماه به شما داد؟! این را خبر دارید؟

.

.
یکی از نعمت‌های بزرگ و داستان‌های بزرگی که واقعاً می‌توانید به ثروتتان بیفزایید همین بحث سرمایه‌گذاری کردن است.
منِ جوانی که مثلاً خانه ندارم و منی که 10 یا 5 میلیون بیشتر ندارم این واقعاً سرگذشت خود من است، وقتی بیشتر از این ندارم خب چه می‌کنم؟ می‌آیم وارد بورس اوراق بهادار می‌شوم و شروع می‌کنم به کارکردن روی بورس اوراق بهادار و در کنارش می‌توانم آن 5 تومانم را به 500 میلیون تومان تبدیل کنم! می‌توانم به یک 1 میلیارد تومان تبدیل کنم! دوستان، من این کار را بعد از یک مدت و یک پلن انجام دادم. واقعاً میگویم تلاش‌کردن خودم بود که توانستم به این پلن یا نقشه‌ای که دوست داشتم برسم.

.
اگر مبالغ بالا دارید و یا مبالغ پایین دارید هیچ راهی ندارید مگر اینکه علم سرمایه‌گذاری را یاد بگیرید.

.

وقتی من میگویم با 20 میلیون تومان در سال – که حقوق یک کارمند است – می‌توانید 20 میلیون تومان دربیاورید انگار شما دوتا کارمند در خانه هستید! این مطلب را خودتان بعد از دادن نرم‌افزار متوجه می‌شوید که هیچ دروغ و شبهه‌ای در کار نیست و این واقعاً شدنی است! واقعاً شدنی است! پس من میگویم اگر این علم را یاد نگیرید مطمئناً بازنده خواهید بود، چون یک نیاز است.

.

یک عده‌ای به من می‌گفتند چرا نیاز ایجاد می‌کنی؟ من می‌گفتم دقیقاً و اتفاقاً یک نیاز است. اگر شما می‌روید در این گروه‌های تلگرامی می‌ایستید و دو ساعت صبح‌ها می‌خوانید که پر از انرژی مثبت باشید، ان‌شاءالله امروز پولدار خواهید شد، به پول و انرژی مثبت فکر کنید و… این حرف‌ها چه است؟! یک کار بگو که فرد بتواند با آن انرژی و انگیزه‌اش را انجام بدهد و به غیر از کسب کسب و کار مطمئن و پردرآمد من چیز دیگری سراغ ندارم. خوش به‌حال آن کسی که این را دارد.

.

.
 یک بازی است که وقتی لمسش می‌کنید اعداد برای ذهنتان کوچک می‌شود. یکی از زیبایی‌های بازی بورس اینست که آن سودها و اعداد کلاً در ذهنتان کوچک می‌شود یعنی دیگر وقتی فرد می‌گوید 500 میلیارد، 100 میلیارد، 1 میلیارد، 2 میلیارد، اینقدر سود، 10 درصد سود، 20 درصد سود، مغزتان کلاً رشد کرده، چون ما 20 درصد سود بانکی را در عرض 4 روز می‌گیریم، در عرض 4 روز گرفتن یک سود بانکی که در سال شما باید تشریف ببرید و تکه‌تکه و خُردخُرد از آن بانک مربوطه‌یتان بگیرید. متوجه می‌شوید که دوروبرتان چه اتفاقی می‌افتد و شما اگر در بانک سرمایه‌گذاری کردید و اگر روی پای خودتان نایستید خیلی عقب هستید.

.

من به بچه‌ها میگویم یاد بگیرید سود بانکی را اصلاً بگیرید. یعنی کلاً در سال، در بورس 20 درصد سود کن ولی خودت سود کن، خودت رو پای خودت بایست، میدانی چقدر ارزش دارد؟ 20 درصد را به یک بانک می‌دهی که بانک به تو بدهد؟ خودت درمی‌آوری، این خیلی ارزش دارد یعنی کننده‌ی کار شدی، 20 میلیارد که چه عرض کنم، 100 میلیارد، 200 میلیارد هم به تو بدهند شما بلد هستی که با این پول کار کنی، اینطور عرض کنم که تبدیل می‌شوی به یک ماشین پول‌سازی! خودت می‌شوی ماشین پول‌سازی!

.

.
اما در بدترین شرایط بورس اوراق بهادار مثل تمام بازارهای دیگر رکود و صعود دارد. حرفه‌ای‌هایش در رکود هم سود می‌کنند، شک نکنید! حالا کاری به این نداریم، اصلاً شما رکودها را کنار بگذار، دو سال در رکود بوده، فدای سرت، اصلاً وارد بورس نشو، الان که وارد صعود شده یا سال 91-92 کجا بودی؟

.

.

آیا میدانی چقدر عقب افتادی؟ سال 91-92 اکثر بورس‌بازها بالشان را بستند و پولدار شدند! 10.000 درصد و 1.000 درصد و… این رقم‌هایی که بالا رفت، واقعاً میگویم اگر هیچ‌چیز هم بلد نبودید و یک کد بورسی داشتید می‌توانستید این سود 100 درصد 200 درصد را در سهام بگیرید.

.

.
شما به یک فرصت بسیار بسیار بهینه و کم‌زمان [نیاز دارید] یعنی اصلاً شما زمانی لازم ندارید، وقتی من به بچه‌ها میگویم شبی 20 دقیقه، هیچ غلویی در کار نیست!  واقعاً به‌نظر من کمتر از 20 دقیقه [نیاز است]! وقتی فرد می‌خواهد یک خط بکشد و یک نگاه روی سهمش نگاه کند و آن سهمش را نگهداری کند واقعاً کمتر از [20 دقیقه است]. حالا درِ لپتاپش را باز کند کمتر از 20 ثانیه زمان می‌برد. پس قدر این داستان را بدانید، چه در گروه اقتصادی بورسی و چه در هرجایی هرکدام از اساتید محترم که در هرجایی که شما هستید این علم را بگیرید و مثل یک گنج با آن برخورد کنید. من قدر این [دانش] را چندسال ندانستم ولی بعداٌ از کنارش توانستم واقعاً رقم‌های بالایی دربیاورم پس لطفاً قدر خودتان را بدانید، قدر زمانتان را بدانید.

 

ادامه دارد… ( قسمت سوم)

قسمت اول

 


 

• فایل های مرتبط

ثروت نهفته در بورس ایران (۲۲ صفحه)

وارن بافت ، بورس بازی با ۵۲ میلیارد ثروت (۱۲ صفحه)

چرا بورس را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم؟ (۵ صفحه)

راه های کسب سود در بورس (۳ صفحه)

۱۰۰ سؤال برای ورود به بورس (۱۴ صفحه)

ده شاه کلید بزرگان بورس (۳۶ صفحه)

چگونه در بازار بورس در 1.5 ماه 11 میلیون تومان سود کردم ؟ (۷ صفحه)

مزایا و معایب بورس (۶ صفحه)

پرسش ها و پاسخ های بورسی (۱۴ صفحه)

 

 


• فایل های صوتی مرتبط

۱- بورس ، بازار ، ویژگی ها 

 

۲- مزایای بورس بر سرمایه پذیران

 

۳- مزایای بورس برای سرمایه گذاران

 

۴- چند توصیه مهم برای سرمایه گذاری در بورس

 

۵- بورس به عنوان یک بازار

 

 

لینک کوتاه: