روش های تحلیل و کسب درآمد از بورس

راههای ورود به بورس

-1 سرمایه گذار خود به تحلیل بازار پرداخته و سهام مورد نظر خود را انتخاب کند.

-2 با استفاده از مشاور مالی سهام مورد نظر خود را انتخاب کند.

-3 از راهنمایی کارگزار برای انتخاب سهام استفاده کند.

-4 سهام سبدهای سرمایه گذاری را خریداری کند.

-5 برگه های صندوق مشاع سرمایه گذاری

-6 سهام با اختیار معامله

 

 

روش های تحلیل اوراق بهادار

الف- تکنیکال
ب- بنیادی
ج- تئوری نوین پورتفوی (سبد سهام)

 

 

تحلیل گران بنیادی چه کسانی هستند؟

تحلیل گران بنیادی متخصصینی هستند، که دیدگاهی بنیادی (مبتنی بر مدیریت و قدرت شرکت و سایر نیروهای غیر اقتصادی ) را در ارزیابی سهام و تخمین قیمت بنیادی سهام ، به کار می گیرند.
تجزیه و تحلیل بنیادی، عبارت است از بررسی علمی عوامل اساسی و بنیادی تعیین کننده ارزش سهام. تحلیل گر بنیادی به بررسی دارایی ها، بدهی ها ، فروش ، ساختار بدهی ها، محصولات، سهم بازار ، ارزیابی مدیریت بنگاه و مقایسه آن با رقبا می پردازد و در نهایت ارزش ذاتی سهام را تخمین می زند. ابزار تحلیل گربنیادی عبارت است از نسبت های مالی که از ترازنامه شرکت و حساب سود و زیان طی چند سال به دست می آید. تحلیل بنیادی در تحقق اهداف بلند مدت در رشد سهام موثرتر است تا در تعیین نوسانات کوتاه مدت قیمت سهام.

 

 

تحلیل گران فنی چه کسانی هستند؟
بر خلاف تحلیل گران بنیادی، تحلیل گران فنی (تکنیکال)، کسانی هستند که اعتقاد دارند قیمت اوراق بهادار کاملا توسط نیروهای عرضه و تقاضای اوراق بهادار تعیین می شود، در عین حال که عوامل موثر بر عرضه و تقاضا در جای خود می تواند واقعی ، قابل مشاهده و یا ذهنی باشد. علاوه بر این تحلیل گران فنی اعتقاد دارند ، که با وجود نوسانات هر روزه ، قیمت سهام از الگوی مشخصی پیروی می کند و برای دوره های طولانی بدون تغییر باقی می ماند . تکنیکال ها یا چارتیست ها در آنالیزهای خود از نمودار (چارت ها ) بهره می گیرند.

 

 

پرتفوی (سبد سهام) چیست و چه مزایایی دارد؟
پرتفوی یعنی مجموعه یا سبدی از اوراق بهادار. به طورکلی سرمایه گذاری در مجموعه ای از اوراق بهادار یا پرتفوی ، بسیار کارامدتر از سرمایه گذاری در یک سهم می باشد. چون با افزایش تعداد سهام در سبد سرمایه گذاری ، ریسک مجموعه کاهش می یابد. علت کاهش ریسک تاثیرات مختلفی است که شرکت های سرمایه پذیر از شرایط متفاوت اقتصادی سیاسی و اجتماعی می پذیرند ، به عنوان مثال وقوع جنگ می تواند برای دو یا چند شرکت نتایج متضادی در بر داشته باشد .

فرض کنید سهام دو شرکت تولید کننده دارو و پتروشیمی در سبد سهام شما باشد؛ در صورتایجاد نا امنی در منطقه و درگیری شدید تقاضا برای دارو افزایش و امکان صادرات محصولات پتروشیمی کاهش خواهند داشت. بازده سرمایه گذاری در پرتفوی معادل بازده متوسط آن پرتفوی خواهد بود؛ اما ریسک پرتفوی در غالب موارد کمتر از متوسط ریسک سهام داخل سبد می باشد. میزان آن بستگی دارد به تاثیر متقابل اتفاقات بر سهام داخل سبد.

اگر سهام موجود در سبد متعلق به شرکت هایی باشد ، که کالاها یا خدمات آنها جانشین یکدیگر هستند ؛ ریسک تا حدود زیادی کاهش می یابد . زیرا در صورت بروز هر گونه عامل ریسک زا و کاهش بازده یکی ازسهام ،تقاضا برای کالاهای جانشین افزایش یافته ، بازده اضافی حاصل از آن بازده از دست رفته شرکت اول را جبران می کند. برخلاف بازده مجموعه ،ریسک الزاماً میانگین موزون اجزای تشکیل دهنده مجموعه نیست، بلکه با توجه به ارتباط بین سهام از نظر تاثیرپذیری وارائه عکس العمل مشابه یا مخالف، در برابر وقایع ایجاد کننده ریسک ، می تواند کمتر از این میانگین بوده و حتی حذف شود. لذا محاسبه همسویی و شدت آن سهام ، بین دیگر سهام ، از اهمیت ویژه ای برای تعیین ریسک برخوردار است .

 

 

روشهای کسب درآمد از بورس

سهامداران از حیث بهره برداری از سهام دو گروه هستند :
1-  تعدادی از سود سهام استفاده می کنند، یعنی شرکت در ابتدای سال پیش بینی می کند که مبلغ خاصی به ازای هر سهم سود نقدی می پردازد و عده ای نیز به خاطر سود سالانه اش این سهام را خریداری می کنند.نیازی نیست که سهامدار، یک سال کامل، مالک سهام باشد تا بتواند از سود سالانه استفاده کند، هر فردی که در تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سهامدار شرکت بوده باشد ، سود یکساله به او تعلق می گیرد. ( قبلا توضیح دادیم که در مجمع عمومی عادی سهامداران در مورد سود شرکت و میزان تقسیم آن به صورت نقدی تصمیم گیری می کنند.

2- عده ای دیگر از رشد قیمت سهام استفاده می کنند. مثلا قیمت سهام 400 تومان بوده و بعد از 4 ماه به 900 تومان می رسد .سپس این افراد سهام خود را می فروشند و در واقع از نوسان قیمت استفاده می کنند. کسانی که قصد خرید سهام را دارند باید مشخص کنند که از کدامیک می خواهند بهره ببرند (نوسان قیمت ، سود هرسهم یا هردو؟)

 


 

تاریخچه      ⇐  تاریخچه بورس در جهان و ایران

آموزش اول ⇐  شرکت ها و انواع آن

آموزش دوم ⇐ شرکت های سهامی ( انواع ، فرآیند تشکیل ، تفاوت ها )

آموزش سوم ⇐ هیات مدیره شرکت کیست؟

آموزش چهارم ⇐ انواع مجامع عمومی شرکتهای سهامی

آموزش پنجم ⇐ مزایای بورس برای افراد و شرکت ها

آموزش ششم ⇐ انواع بازارهای مالی

آموزش هفتم ⇐  بازارهای  اول – دوم –  پایه (الف – ب – ج) و بازار SME

آموزش هشتم ⇐ کارگزاران بورس

آموزش نهم ⇐ اصطلاحات و دانستنی های مقدماتی بورس (1)

آموزش دهم ⇐ اصطلاحات و دانستنی های مقدماتی بورس (2)

آموزش یازدهم ⇐ اصطلاحات تخصصی بورس

آموزش دوازدهم ⇐ افزایش سرمایه شرکت ها

آموزش سیزدهم ⇐ روش های تحلیل و کسب درآمد از بورس

آموزش چهاردهم ⇐ موقع خرید به چه نکاتی توجه کنیم..؟

آموزش پانزدهم ⇐ کارمزد معاملات

 


 

• فایل های مرتبط

روش های تحلیل بازار برای خرید سهام (۶ صفحه)

روش های تحلیل (۲ صفحه)

 


• فایل های صوتی مرتبط

۱- تحلیل های بنیادی و تکنیکال

 

    لینک کوتاه: